اجرای طرح ترافیک منوط به اطمینان وزارت بهداشت از رعایت پروتکل‌های بهداشتی

وزیر کشور با اشاره به اینکه در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجازه اجرای طرح ترافیک به شهرداری تهران داده شده است، افزود: شهرداری منوط به ایجاد اطمینان برای وزارت بهداشت جهت اجرای پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند از امروز هرگاه که آمادگی داشته باشد طرح ترافیک را اجرا کند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، عبدالرضا رحمانی فضلی در برنامه‌ای تلویزیونی در تشریح روند مدیریت و مهار ویروس کرونا و آخرین اقدامات انجام شده دراین راستا در سطح کشور گفت: کرونا اپیدمی عمومی در دنیا است که در نگاهی کلی در بعد اجرایی در داخل کشور باید ابتدا از مردم تشکر کنیم که جانانه پای کار آمدند به شکلی که براساس نظرسنجی‌ای که انجام شده بیش از ۹۸ درصد مردم با اطلاع و آگاهی در مدیریت این بیماری همکاری داشتند که قطعا بدون این کمک کنترل و مهار آن امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد و حتی در ایام عید هیچ یک از افرادی که در این ستاد مشغول بودند به مرخصی نرفتند و رئیس‌جمهور پیگیری‌های شخصی در این زمینه داشت و حتی برخی کمیته‌ها را خودشان تشکیل می‌دادند. به این ترتیب وزارت بهداشت مجموعه درمان و همه زحمت کشیدند و نمره قابل قبولی در سطح بین‌المللی در این حوزه کسب کردیم.

وی ادامه داد: وزارت کشور به عنوان نماینده عالی دولت بحث پیگیری‌ها در حوزه اجرا را برعهده دارد که کمیته انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در همین زمینه تشکیل شده و در کنار وزارت بهداشت کار اجرا را برعهده داریم. از نظر تجهیزات و ایمنی مجهز هستیم و پزشکان و کادر درمان ما تجربه خوبی کسب کردند و مردم ما آگاهانه عمل می‌کنند، به شکلی که نسبت به روزهای اول در وضعیت بسیار بهتری قرار گرفته‌ایم. در روزهای نخست نمی‌دانستیم چه چیزی در انتظار است و وضعیت نگران‌کننده بود. همه این دستاوردها مدیون مردم، وزارت بهداشت، کادر درمان و در راس همه آنها مقام معظم رهبری است که مصوبات ستاد ملی را تایید کردند و آن را در حکم قانون معرفی کردند. در تمام این دوران مجلس و رئیس قوه قضاییه نیز در کنار ستاد ملی مقابله با کرونا بودند.

وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به شیوع کرونا ویروس گفت: یکی از نگرانی‌های ما این بود که در دنیا مشاهده کردیم مردم به فروشگاه‌ها هجوم می‌برند و درگیری‌هایی ایجاد می‌شود. در کشور تولید الکل به میزان فعلی نبود و با توجه به شرایط تحریم و نیاز تمامی کشورها به مواد ضدعفونی‌کننده و الکل شرایط واردات را نیز محدود کرده بود، مردم و بسیج به کمک آمدند و محصولات مورد نیاز کشور تولید شد. در مقطعی مجبور شدیم، مدارس، دانشگاه‌ها، نماز جمعه و حتی اماکن مقدسه را تعطیل کنیم. علی‌رغم اینکه ایام نوروز بود و مردم می‌خواستند به سفر بروند خروجی و ورودی شهرها با کمک پلیس، بسیج و نیروهای مردمی کنترل شد.

وی تاکید کرد: الگوی مدیریت کرونایی الگوی موفقی برای ما بود که می‌تواند برای موارد خاص دیگر نیز تعمیم پیدا کند. بی‌تردید موضوعات در این حوزه متنوع بود و تصمیم‌گیری‌ها نیز سخت بود. در بخشی از کشورهای دنیا همچون چین حکومت نظامی تمام‌عیار اجرا شد و در برخی کشورهای دیگر اعلام کردند که باید همه مردم این بیماری را بگیرند تا در برابر آن مصون شوند. اما ما در کشور شیوه‌ای بینابینی را اجرا کردیم. به شکلی که مواقعی محدودیت‌هایی ایجاد کردیم اما وقتی وزارت بهداشت اعلام کرد می‌توانیم بازگشایی‌ها را داشته باشیم فعالیت‌ها از سر گرفته شد و امروز بیش از ۸۵ درصد فعالیت‌ها از سر گرفته شده اما این به معنای عادی شدن وضعیت نیست. همچنان کروناویروس وجود دارد و بازگشت فعالیت‌ها به معنای همزیستی مسالمت‌آمیز با کرونا است.

رحمانی فضلی با تاکید بر اینکه اطلاع‌رسانی، تبلیغات و آموزش با کمک رسانه‌ها به شکلی مناسب محقق شد، افزود: در ادامه مسیر مقابله با کروناویروس نظارت‌ها و توجه به ضمانت‌های اجرایی از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما امروز با اتحادیه‌ها صحبت کرده‌ایم و آنها متعهد شده‌اند که با رعایت پروتکل‌ها فعالیت پاساژها از سر گرفته شود. برای مساجد نیز هیات‌امنای مساجد تعهد داده‌اند که پروتکل‌ها رعایت شود اما بی‌تردید هر کجا که این موارد رعایت نشود در راستای نظارت بسته خواهند شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص عدم رعایت برخی شهروندان در الزام استفاده از ماسک در حمل‌ونقل عمومی گفت: هنگامی که تصمیم گرفته شد اتوبوسرانی و مترو فعالیت را افزایش دهند یکی از دغدغه‌ها استفاده از ماسک بود که مقرر شد با اطلاع‌رسانی شهروندان را برای رعایت این طرح ترغیب کنیم. شهردار تهران اعلام می‌کند که مردم تا حدود ۸۰ درصد در اتوبوس و مترو این موضوع را رعایت می‌کنند. تلاش شد ماسک‌های ارزان‌قیمت تهیه و به فروش برسد. نظارت حین کار نیز برعهده شهرداری تهران است.

وی تاکید کرد: در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا اجرای طرح ترافیک به تصویب رسید. آقای رئیس‌جمهور نیز دستور دادند که بخشی از تعهد تامین ناوگان اتوبوسرانی اجرایی شود. شورای عالی ترافیک گزارشی ارائه کرد که بین ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت اتوبوس‌ها افزایش پیدا می‌کند. اجرای طرح ترافیک به دلیل آلودگی هوا، تراکم ترافیک در محدوده مرکزی شهر و کند شدن رفت و آمد اتوبوس‌ها و موضوعات دیگری که در شورای عالی ترافیک مورد بحث قرار گرفته بود، مورد تایید قرار گرفته است. به این ترتیب به شهردار تهران اعلام شده که از امروز منوط به اینکه به وزارت بهداشت اطمینان دهند که موارد مختلف رعایت می‌شود هرگاه که آمادگی داشته باشند می‌توانند طرح را اجرا کنند.

وزیر کشور درخصوص تاثیرات اقتصادی ناشی از شیوع کروناویروس گفت: شرایط اقتصادی دنیا متاثر از این ویروس است اما به سه دلیل یعنی رکود جهانی، تحریم‌ها و تاثیر کروناویروس در داخل کشور تاثیرات اقتصادی این ویروس در کشور ما بیشتر است. از ابتدا سیاست رئیس‌جمهوری این بود که فعالیت اقتصادی و معیشت در کنار درمان باید باشد. لذا واحدهای تولیدی ما به هیچ عنوان تعطیل نشده‌اند هرچند که فشار روی رئیس‌جمهور زیاد بود که شرکت‌هایی همچون سایپا، ایران‌خودرو و فولاد را تعطیل کنیم.

وی افزود: به جای اینکه این شرکت‌ها را ببندیم همه واحدهای تولیدی و وزارتخانه‌های مرتبط را موظف کردیم که سخت‌گیرانه‌ترین پروتکل‌ها را اجرا کنند. کار مهمی که محقق شد و رئیس‌جمهور در این حوزه ریسک کردند.

وی ادامه داد: اما خدماتی که با مراجعه مردم سروکار داشت تعطیل شدند و در کنار آن کمک‌های معیشتی هرچند که می‌دانیم همه مشکلات آنها را رفع نمی‌کنند، ارائه شد.

وی تاکید کرد: باید اولویت را مسائل اقتصادی و فرهنگی قرار دهیم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است. باید عملیات جهادگرانه در اقتصاد و معیشت مردم انجام دهیم و به طور کلی همگرایی ایجاد کنیم. برای دنیا حیرت‌انگیز است کشوری که این همه تحت فشار تحریم‌ها و… آمریکایی‌هاست، اینچنین بتواند این بحرن را مدیریت کند.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در تشریح افزایش آمار مبتلایان به کروناویروس گفت: وقتی عدد مبتلایان بالا رفته یعنی تشخیص هوشمندان در بیماری بالا رفته و در چنین شرایطی درمان راحت‌تر است. تشخیص سریع از مراحل دوم یعنی بستری شدن و مرحله سوم یعنی فوت فرد جلوگیری می‌کند. بی‌تردید آمار بستری و فوتی‌ها نباید بالا برود. وزارت بهداشت در ابتکاری به کمک بسیج و نیروهای مردمی با بلوک‌بندی‌ای که انجام داد اطرافیان فردی که مبتلا شده بود را مورد سنجش قرار می‌دادند و حلقه‌های افرادی که مبتلا به این ویروس شده‌اند را تشخیص می‌دادند. در حقیقت علت کنترل این ویروس همین غربالگری هوشمندانه است.

رحمانی فضلی در تشریح تحقق جهش تولید و نقش وزارت کشور در موضوع جهش تولید گفت: وزارت کشور در جایگاه حاکمیتی مسئول پیگیری مصوبات دولت و دستگاه‌های مختلف است. در همین راستا در سطح استان‌ها کارگروه‌های مختلفی داریم که همه دستگاه‌های متولی تولید در کارگروه‌های مربوط به تولید و تسهیل تولید عضو هستند. وزارت کشور ضمن پیگیری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های دولت در ۳۰ محور موضوع جهش تولید را از طریق استانداری‌ها پیگیری می‌کنند.

وی افزود: ما در ساختار کشور با مشکلاتی مواجه هستیم از جمله اینکه در سطح استانی اختیارات کافی نیست. اگر در استان‌ها اختیارات افزایش پیدا کند قطعا ظرفیت استان‌ها بالاتر از وضعیت فعلی است و می‌توان گام‌های موثری برداشته شود.

رحمانی فضلی درباره اتفاقاتی که در مرز با کشور افغانستان به ادعای برخی رسانه‌ها روی داده است، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران همزیستی مسالمت‌آمیز و عدم دخالت در امور کشورهاست. علاوه بر این گسترش فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: حفظ و تقویت امنیت موضوع بسیار پراهمیتی است. در این راستا با کشورهای همسایه توافق‌نامه‌هایی داریم و در موارد زیادی با کشورهای همسایه همکاری می‌کنیم اما در شرق کشور یعنی مرز با کشورهای افغانستان و پاکستان با ضعف استقرار نیروهای نظامی و امنیتی به ویژه در مرزهای افغانستان مواجه هستیم. مسلماً با وجود این ضعف بحث قاچاق و رشد گروه‌های تروریستی را خواهیم داشت. اما ما نیروها و حضور خود را به همراه تجهیزات در این مرزها افزایش دادیم تا ضعف موجود را جبران کنیم.

وی تاکید کرد: هر کشوری از مرزهای خود باید دفاع کند و ما نیز این کار را انجام می‌دهیم. عبور از مرزها تابع قوانین است. در حال حاضر ما در مرزهای شرقی با مشکلاتی مواجه هستیم. در داخل کشور ما سه میلیون افغانستانی داریم که یک میلیون آنها غیرمجاز هستند. اما به دلیل شرایطی که کشور افغانستان دارد با آنها با مماشات رفتار می‌کنیم. مقصر حضور یک میلیون افغانستانی غیرمجاز کشور افغانستان است.

وی تاکید کرد: حالا فرض کنیم در گوشه‌ای از مرز اتفاقی افتاده باشد. انتظار ما این است که موضوع در کمیسیون مشترک بررسی شود. اما درخصوص این واقعه ما خبر را در رسانه‌های معاند شنیدیم. در همان مرحله اول از استاندار و نیروی انتظامی گزارشی خواستم که آنها در گزارش اعلام کردند که اصلا چنین مواردی وجود نداشته است. سال قبل ۷۰۰ هزار نفر را عودت دادیم. کدام یک از این افراد شکنجه شده بودند؟ لذا اعلام چنین مواردی به هیچ عنوان صحت ندارد با این حال اعلام کردیم اگر مستنداتی دارند ارائه کنند تا به صورت مشترک بررسی شود. لذا چنین مساله‌ای از نظر ما اثبات شده نیست و روی نداده است.

وی درخصوص طرح دولت و وزارت کشور برای صیانت از بانوان و کودکان نیز گفت: این موضوع به مناسبات خانواده و جامعه برمی‌گردد. متاسفانه برخی تعصبات جاهلانه و عصبیت‌های جاهلانه داریم که گاهی موجب بروز برخی حوادث که عواطف عمومی را تحت تاثیر قرار می‌دهند، هستیم. این موضوع باید مورد حمایت قانونی قرار گیرد. دولت نیز در منشور شهروندی و قانون حمایت از خانواده تلاش خود را انجام داده، آنچه در چارچوب قانون است توسط وزارت کشور مورد پیگیری قرار می‌گیرد.

وزیر کشور درخصوص مشکلات مردم خوزستان در حوزه‌های مختلف همچون کمبود آب گفت: خوزستان دین بزرگی به گردن همه ملت ایران به دلیل جنگ و حوادث و رشادت‌هایی که انجام داده است، دارد. لذا بارها تاکید شده که باید رسیدگی ویژه‌ای در این استان انجام شود. در ابتدای مسئولیتم در وزارت کشور برای سه استان کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان طرح توسعه‌ای ویژه‌ای داشتیم که کار به خوبی پیش رفته است اما باید توجه بیشتری شود که مستلزم این است که گاهی مسائل را به صورت موردی حل کنیم اما در کلان باید موضوع عدم تعادل در توزیع خدمت، جمعیت و… را مورد توجه قرار دهیم. در این راستا باید نظاماتی که موجب چنین عدم تعادل و نابرابری می‌شده همانند نظام مالیات و نظام اداری و… مورد توجه و بازنگری قرار گیرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.