احتمال کاهش قیمت هروئین در ایران و افزایش مصرف تزریقی

اردیبهشت ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : سالانه هشت‌هزارتن تریاک از کشت خشخاش در افغانستان حاصل می‌شود. ۶۰درصد این مقدار، تبدیل به هروئین می‌شود. حالا با خروج ناتو و نیروهایی آمریکایی از افغانستان، رییس دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد نسبت به افزایش تولید هروئین در افغانستان اخطار می‌دهد. اخطار بازگشت هروئین به چرخه مصرف مواد مخدر اخطاری جدی است؛ اخطاری که در ابتدا مسوولان «ان‌جی‌او»‌های درمان اعتیاد آن را متذکر شدند و در ادامه، مسوولان سازمان بهزیستی و ستاد مبارزه با مواد مخدر بر آن صحه گذاشتند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از روزنامه شرق ؛ بازگشت هروئین یعنی افزایش مصرف تزریقی و بازگشت موج دوم ابتلا به ایدز در کشور که چندسالی است، آرام گرفته بود. حالا یوری فدوتوف، رییس دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل از بی‌اثربودن تلاش‌ها در افغانستان و افزایش تهدید موادمخدر در این کشور اخطار می‌دهد. یوری فدوتوف، رییس دفتر مبارزه با موادمخدر و جرم سازمان ملل، چهارشنبه قبل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری«رویترز» اخطار داد که به‌دلیل خلأ ناشی از خروج نظامیان ناتو و ایالات متحده در اقتصاد افغانستان، این کشور به زودی به مرکزی تمام‌عیار در زمینه انواع مواد مخدر بدل خواهد شد.

وی ادامه داد: «ما تاکنون موفق به ایجاد جایگزینی برای موادمخدر در اقتصاد افغانستان نبوده‌ایم و با وجود تمامی کوشش‌های ما، جایگزینی موادمخدر غیرقانونی با انواع قانونی آنها بسیار دشوار بوده است.»براساس آمار‌ها و به نقل از فرمانده ناجا ۴۰۰هزار معتاد هروئین در کشور وجود دارد که مرکز درمانی برای آنها وجود ندارد. اگرچه قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در آخرین سخنان خود تعداد معتادان کشور را یک‌میلیون‌و۳۲۵هزارنفر اعلام کرد اما براساس آمار وزارت بهداشت دومیلیون‌نفر معتاد در ایران زندگی می‌کنند. طبق آمار اعلام‌شده از سوی سازمان بهزیستی، در حال حاضر ۵۵درصد معتادان کشور را جوانان تشکیل می‌دهند. درحالی‌که این آمار بر اساس الگوهای جهانی تنها باید ۱۵تا۲۰درصد باشد.  سالانه ۱۶۰هزار معتاد به چرخه اعتیاد وارد می‌شوند و این در حالی است که موفقیت درمان اعتیاد از ۱۰درصد فراتر نمی‌رود، به این ترتیب به ازای ۱۶۰هزار معتاد تازه، فقط ۴۰هزار نفر از این چرخه خارج می‌شوند.

دکتر سعید صفاتیان، کارشناس مبارزه با موادمخدر و مدیرکل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر با بی‌اثر خواندن حضور ناتو در افغانستان در زمینه کاشت خشخاش به «شرق» گفت: «از سال ۲۰۰۱ که نیروهای ناتو در افغانستان حاضر شدند تا کنون سالانه هشت‌هزارتن تریاک در افغانستان تولید شده است. آماری هم در زمینه کاهش تعداد معتادان به هروئین وجود ندارد و اتفاقا چرخه تبدیل تریاک به هروئین پیشرفته‌تر شده است. ۶۰درصد تریاک تولیدی در افغانستان به هروئین تبدیل می‌شود و تولید این میزان هروئین به ۱۳هزار تن پیش‌ساز نیاز دارد. برای ورود ۱۳هزارتن پیش‌ساز به افغانستان به حداقل ۶۰۰ کانتینر نیاز است و اینها همه نشان می‌دهد اراده جدی برای مبارزه با تولید هروئین در افغانستان وجود ندارد البته اخطارها دربارهٔ تشدید تولید هروئین با خروج ناتو را باید جدی در نظر گرفت.»

صفاتیان در ادامه تاکید کرد: «باید کشت جایگزین در افغانستان را جدی گرفت. هم ایران و هم سازمان ملل باید پیشگیری و درمان اعتیاد را در افغانستان دنبال کنند چراکه افغانستان در این زمینه ضعیف است و کشور ما تجربه‌های خوبی در این زمینه دارد.»وی افزود: «آموزش و پیشگیری را باید در مرزها هم دنبال کرد و تنها به‌دنبال کشف نبود. صفاتیان در ادامه با اشاره به‌ضرر سالانه ۲۰هزارمیلیاردتومانی موادمخدر به اقتصاد کشور با توجه به تعداد معتادان گفت: «این رقم در برابر کمک‌های سازمان ملل به ایران بسیار ناچیز است و سازمان ملل و کشورهای عضو باید کمک بیشتری برای مبارزه با مواد مخدر در افغانستان اختصاص دهند چراکه با این مبالغ اندک نمی‌توان برنامه‌های عملیاتی را اجرا کرد و ضمن اینکه کشورهای عضو باید بدانند مساله مواد مخدر افغانستان مساله ایران نیست و مساله تمام دنیاست.»

وی اخطارها در زمینه افزایش تولید هروئین در افغانستان را جدی دانست و گفت:«با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو وضعیت بدتر می‌شود چراکه تولید هروئین افزایش می‌یابد، قیمت کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه قدرت تیم‌های قاچاق و هروئین افزایش می‌یابد و در نتیجه تروریسم در منطقه قوی‌تر می‌شود.»صفاتیان در ادامه گفت: «ضروری است سازمان ملل با کمک کشورهای عضو نسبت به تبیین برنامه برای کنترل این موضوع ظرف سه، چهارسال آینده اقدام کنند و تنها اخطاردادن از سوی مسوولان داخلی و سازمان ملل کفایت نمی‌کند.»

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.