ادامه رکود در منطقه یورو

سیبنا: پیش بینی های موسسات و مراکز اقتصادی چند کشور اروپایی حاکی از آن است که رکود اقتصادی منطقه یورو دست کم تا پایان سال دو هزار و دوازده همچنان ادامه خواهد یافت.

بر اساس پیش بینی های موسسات آمار آلمان، فرانسه و ایتالیا که روز جمعه منتشر شد، انتظار می رود رکود اقتصادی منطقه یورو تا پایان سال کنونی میلادی ادامه یابد و اوایل سال دو هزار و سیزده از شدت آن کاسته شود.

ایفو، اینسی و ایستات یعنی موسسات ملی آمار آلمان، فرانسه و ایتالیا روز جمعه اعلام کردند میزان تولید ناخالص داخلی منطقه یورو که در سه ماهه دوم سال دو هزار و دوازده، دو دهم درصد کاهش یافت، در سه ماهه سوم امسال باز هم دو دهم درصد و در سه ماهه چهارم سال نیز احتمالا یک دهم درصد کاهش پیدا خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، میزان تقاضای داخلی منطقه یورو به علت نگرانی ها و ابهامات شدید اقتصادی و همچنین سیاست های ریاضتی که در تنظیم بودجه کشورهای اروپایی اعمال شده است، همچنان پائین خواهد ماند و انتظار می رود تا پایان امسال نیز بهبودی در آن حاصل نشود. شرکتهای ملی آمار فرانسه، آلمان و ایتالیا پیش بینی کردند میزان مصرف خانواده ها در منطقه یورو باز هم تا پایان امسال کاهش خواهد یافت چرا که افزایش تورم، تدابیر ریاضتی اتخاذ شده توسط دولتها و وخامت روز افزون شرایط در بازار کار در بیشتر کشورهای منطقه یورو قدرت خرید خانواده ها را تحلیل برده است. در چنین شرایطی انتظار می رود کاهش میزان سرمایه گذاریها در منطقه یورو دست کم در سه ماهه اول سال دو هزار و سیزده نیز ادامه داشته باشد.

اما اعلام بانک مرکزی اروپا مبنی بر آمادگی این نهاد اروپایی برای خرید اوراق قرضه کشورهای بحران زده و آغاز اجرای سازوکار ثبات اروپا (صندوق دایمی کمکهای مالی منطقه یورو)، خطر وخامت بیشتر بحران بدهیهای دولتی کشورهای منطقه یورو را کاهش داده است و کارشناسان انتظار دارند که این تدابیر بتواند در ماههای آینده اعتماد سرمایه گذاران را جلب کند.

موسسات آمار فرانسه، آلمان و ایتالیا در گزارش خود پیش بینی کردند اگر قیمت هر بشکه نفت برنت یکصد و چهارده دلار تثبیت شود و ارزش هر یورو به یک دلار و سی سنت برسد، میزان تورم در منطقه یورو که سپتامبر امسال دو ممیز هفت دهم درصد بود در ماه مارس سال دو هزار و سیزده به دو درصد کاهش خواهد یافت. اما به اذعان کارشناسان این سه موسسه اروپایی، تحقق این پیش بینی ها به اما و اگرهای زیادی بستگی دارد. این سه موسسه پیش از این پیش بینی کرده بودند که رشد اقتصادی منطقه یورو در سال دو هزار و دوازده از سر گرفته شود اما این پیش بینی درست از آب در نیامد.

به گزارش خبرگزاری شین هوا از پاریس، تحلیلگران امور اقتصادی در اروپا می گویند ممکن است ادامه بحران بدهی های دولتی آمریکا، از رونق افتادن تجارت جهانی و تداوم بحران در منطقه یورو، چشم انداز فعالیتهای اقتصادی را در جهان بیش از این تیره و تار کند اما شاید تلاشها و تدابیر دولتهای اروپایی برای بهبود شرایط اقتصادی، به بازگشت اعتماد به بازارهای اروپایی کمک کند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.