ادعای تازه یک سازمان آمریکایی دربارهٔ پایگاه اینترنتی پارچین

در ادامه فضاسازی رسانه‌ای پیش از مذاکرات هسته‌ای صورت گرفت:

ایران > سیاست‌خارجی– ممتازنیوز:
مؤسسه “علوم و امنیت بین‌المللی” آمریکا در آخرین گزارش خود مدعی شده تصاویر ماهواره‌ای حاکی از اعمال تغییراتی در مرکز نظامی پارچین است که برای پنهان کردن فعالیت‌های احتمالی هسته‌ای ایران است.

تسنیم نوشت: روزنامه نیویورک تایمز به گزارشی که اخیراً مؤسسه علوم و امنیت بین المللی آمریکا دربارهٔ مرکز نظامی پارچین در شرق تهران اشاره کرده که در آن این مؤسسه مدعی شده ایران تغییراتی در بخش‌هایی از این پایگاه اینترنتی اعمال کرده تا اجرای بازرسی فعالیت‌های ادعایی هسته‌ای دشوارتر شود.

این گزارش بر اساس بعضی تصاویر ماهواره‌ای گرفته‌شده مدعی است ایران اقدام به آسفالت نمودن بخش‌هایی از پایگاه اینترنتی پارچین کرده که احتمالاً در آنجا آزمایش‌های هسته‌ای صورت گرفته است. این مؤسسه مدعی شده این اقدام برای سخت کردن بازرسی‌ها و محو آثار رادیواکتیو است.

پیش از این نیز این مؤسسه به‌صورت هدفمند چند گزارش دیگر دربارهٔ این مرکز نظامی منتشر کرد تا توجه کشورها را نسبت به این مرکز جلب کند، این مرکز حتی در گزارشی مدعی شد ایران در حال پاکسازی هسته‌ای این پایگاه اینترنتی است، موضوعی که کارشناسان آژانس آن را رد کردند. استفان فوگت کارشناس فنی آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: «ذرات مشخص اورانیوم را نمی‌توان به‌طور کامل از تأسیساتی که در آن از اورانیوم استفاده شده است جابه‌جا کرد».

این ادعا‌ها در حالی عنوان می‌شود که مسئولان کشورمان بارها تأکید کرده‌اند که پایگاه اینترنتی پارچین یک مرکز نظامی است و فعالیت‌های هسته‌ای در آن صورت نمی‌گیرد. از سوی دیگر دور بعدی مذاکرات هسته‌ای قرار است ماه آینده بین کشورمان و گروه ۱+۵ صورت گیرد و به نظر می‌رسد هدف از این ادعا‌ها آغاز دور تازه‌ای از پرونده‌سازی‌ها برای تحت تأثیر قرار دادن گفت‌وگوهای پیشِ‌رو است.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.