ارتقای خلاقیت و توسعه علوم آماری در سال جهانی “آمار”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

ارتقای خلاقیت و توسعه در علوم آمار و احتمالات، افزایش آگاهی جامعه در رابطه با قدرت و میزان نفوذ آمار در جنبه‌های مختلف اجتماعی، اهدافی کلی است که در سال جهانی آمار دنبال می‌شود.

 به گزارش ممتاز به نقل از خبرنگار اقتصادی ممتاز نیوز، سال ۲۰۲۴ برای بزرگداشت علم آمار در سراسر جهان و تقدیر از سهم علوم آماری در توسعهٔ جوامع، سال جهانی آمار نام گرفته است و تاکنون بیش از ۲۱۰۰ سازمان در ۱۲۴ کشور مشارکت خود را در بزرگداشت سال جهانی آمار از طریق وب‌گاه آن اعلام کرده‌اند.  

افزایش آگاهی جامعه در رابطه با قدرت و میزان آمار در جنبه‌های مختلف اجتماعی، آموزش و توسعه فکری اشخاص جامعه به خصوص جوانان در زمینه سواد آماری با نگاه حرفه‌ای و ارتقای خلاقیت و توسعه در علوم آمار و احتمالات از اهداف کلی است که درسال جهانی آمار در همه کشور‌ها دنبال می‌شود.  

***تشکیل ستاد ملی سال جهانی آمار در ایران 

بنابراین با بهره گیری از موقعیت ایجاد شده، ستاد ملی سال جهانی آمار به پیشنهاد انجمن آمار و ریاست مرکز آمار ایران تشکیل شد.  

بزرگداشت سال جهانی آمار، تصویب طرح‌های اجرایی در رابطه با این بزرگداشت، تلاش در جهت تأمین هزینه‌های برگزاری مراسم و فعالیت‌های ستاد ملی سال جهانی آمار از مهم‌ترین وظایف ستاد ملی سال جهانی آمار است.  

***ایجاد هشت کمیته تخصصی در ستاد ملی سال جهانی آمار 

شورای برنامه ریزی در ستاد ملی سال جهانی آمار به منظور تهیه طرح‌های اجرایی ۸ کمیته تخصصی با رعایت هماهنگی ایجاد کرد.  

تدوین برنامه‌های ستاد ملی، مشاوره با نهاد‌ها، کار‌شناسان و متخصصان علم آمار جهت تدوین برنامه‌های ستاد ملی، پیگیری اجرای برنامه‌های مصوب ستاد ملی و تشکیل کمیته‌های تخصصی از جمله وظایف شورای برنامه ریزی می‌باشد.  

گفتنی است، درسال جهانی آمار در کشور فعالیت‌های موثری توسط این ستاد صورت گرفت که در شناساندن اهمیت علم آمار و اجرای اهداف کلی سال جهانی آمار بسیار موثر بود.  

***بزرگداشت سال جهانی آمار در کشور 

در راستای اهداف کلی سال جهانی آمار، کارگاه‌های یک روزه با همکاری سازمان سنجش آموزش کشور و پژوهشکده آمار در فاصله زمانی شهریور تا مهر سال جاری برگزار گردید.  

همچنین سمینار‌ها و همایش‌های مربوط به علم و حرفه آمار با همکاری دانشگاه تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، دانشگاه سیستان و بلوچستان وزارت کشور و مرکز آمار ایران در ماه‌های فروردین، شهریور، مهر، آبان و آذر سال جاری برپا شد.  

راه اندازی بانک اطلاعاتی آمار‌شناسان و پژوهش‌های آماری، اقدام برای تصویب نظام کار‌شناسی در مجلس شورای اسلامی و تصویب ماده قانونی در مجلس شورای اسلامی برای برگزاری سال جهانی آمار از دیگر فعالیت‌های انجام شده برای بزرگداشت سال جهانی آمار است. 

 
در این سال از همه دولت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها در سراسر دنیا خواسته شده تا به منظور نشان دادن اهمیت علم آمار و کاربردهای آن در گستره‌های علمی، کار و کسب، حکومت، رسانه‌ها، سیاست گذاری و جامعه، فعالیت‌هایی را انجام داده و دستاوردهای خود را در وب‌گاه بزرگداشت سال جهانی آمار به نشانی http: //www. statics۲۰۲۴. org ارایه نمایند.  

بنابراین در کشور ما نیز وب‌گاه http: //stat۲۰۲۴. srtc. ac. ir راه اندازی شده تا برنامه‌ها و فعالیت‌های صورت گرفته از این طریق در دسترس علاقه مندان و عموم قرار بگیرد.  

گزارش از زینب عبدی

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.