ازدواج‌های ثبت نشده

گردآوری توسط گروه روانشناسی ممتاز نیوز

ازدواج, ازدواج با افاغنه, روش ازدواج با افاغنه

معمولاً مهاجرت اتباع خارجی به یک کشور (به صورت قانونی یا غیر قانونی) باعث ایجاد معضلات و مشکلات فراوانی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … آن جامعه می شود. یکی از این مهمترین و مهلکترین این مشکلات ازدواج مهاجران خارجی با اتباع ایرانی می باشد و از آنجایی که ۹۱ درصد اتباع بیگانه ایران را افغانی ها تشکیل می دهند،‌ متاسفانه ازدواج مردان افغان با زنان ایرانی بدون رعایت مقررات قانونی روز به روز در کشور بیشتر رواج می یابد.

گسترش چنین خانواده هایی در ایران باعث به چالش کشیده شدن اتباع ایرانی و بروز مشکلات عدیده برای کشور عزیزمان می گردد که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می شود.

مشکلات و معضلات ازدواج با افاغنه

 

۱٫ اگر یک زن ایرانی بدون اجازه دولت ایران با همسری خارجی ازدواج نماید، ازدواجش در دفترخانه های رسمی ثبت نشده و بسیاری از حق و حقوق قانونی خود نظیر ضمانت نامه قانونی و رسمی برای پایبندی زوج به ادامه زندگی و پرداخت نفقه، مشخص بودن وضع حضانت و قیومیت فرزندان در صورت فوت زوج یا زوجه یا هر دو، پیگیری کردن مسائل حقوقی و اقامه دعوی از سوی زوجه علیه زوج به سبب ثبت نشدن ازدواج و… را از دست خواهد داد و در واقع دادگاه های ایران اثری بر این ازدواج مترتب نخواهند کرد.

 

۲٫ گاه مشاهده می شود که مرد به دلایلی چون مسائل اقتصادی یا فشار کشور مبنی بر خروج تصمیم به ترک ایران می گیرد و بر خلاف تعهدات قبلی خود به دختر خانم و خانواده اش، همسرش را مجبور به همراهی با خود و ترک وطن می نماید.

 

۳٫ تفاوت و تمایز فاحش فرهنگی زن و مرد نیز باعث بروز اختلافات و درگیری های بسیاری در خانواده نوپایشان می گردد. از آنجایی که هر یک از زن و مرد در کشوری جداگانه و با فرهنگی متفاوت رشد یافته اند پس بدیهی است که در بسیاری از زمینه ها و امور با یکدیگر متفاوت باشند و حتی گاه به تضاد های فاحش برخورد نمایند که در این صورت بروز اختلافات گوناگون باعث سست شدن پایه های زندگی زناشویی شان می گردد.

 

۴٫ معمولاً زنانی که تن به چنین ازدواج هایی می دهند پس از مدتی به دلیل از دست دادن حقوق طبیعی خود، فرار از جامعه به دلیل اشتباه در ازدواج،‌ داشتن اختلافات زناشویی به دلیل تمایزات فرهنگی و … دچار اختلالات و تعارضات روحی و روانی می گردند.

 

۵٫ فرزندان حاصل از این نوع ازدواج ها هم وضعی بهتر از پدر و مادرشان ندارند. زیرا دولت آنها را به عنوان یک شهروند ایرانی قلمداد ننموده و به آنها شناسنامه نمی دهد. نداشتن شناسنامه یعنی از دست دادن بسیاری از حقوق شهروندی چون تحصیل در مدرسه و دانشگاه،‌ ازدواج، استفاده از خدمات درمانی و بیمه ای و… .

 

۶٫ فرزندانی که از این ازدواج ها به وجود می آیند چون احساس بی هویتی کرده و تعلق خاطری به خاک ایران ندارند و حتی از ساده ترین حقوق شهروندی هم برخوردار نیستند، بیشتر به سمت ارتکاب به جرم و جنایت و ناهنجاری ها پیش می روند. همین امر باعث ایجاد آسیب های بسیاری چون آسیب های فردی مانند مشکلات روحی و روانی فرزندان، آسیب های خانوادگی چون: مشکلات خانوادگی و آسیب های اجتماعی چون:‌ رواج جرم و جنایت در جامعه ایجاد می نماید.


خبرخوان های ممتاز
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.