پیش بینی های اسکار بهترین بازیگری نقش اصلی زن/ معرفی تمامی گزینه ها

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتاز نیوز

32a2234

خشی از این قضیه به تعدد بازیگران درجه یک مرد در سال‌های اخیر برمی‌گردد. اما می‌توان عواملی چون بین‌المللی بودن بازیگران خوب زن را هم در این قضیه دخیل دانست. سال گذشته عدم حمایت مناسب کمپانی‌ها از بازیگرانی چون برنیس بژو در گذشته و آدل اگزارچاپالوس در آبی گرم‌ترین رنگ است باعث شد حضور آنها به اندازه کافی دیده نشود. در این میان، مریل استریپ تنها بازیگر زنی است که سطح بازی‌اش آن‌قدر بالا است که اسمش به تنهایی به یک «برند» تبدیل شده است. کافی است استریپ در هر فیلمی حضور داشته باشد. فارغ از کیفیت فیلم، نام او به طور خودکار در لیست نامزدهای بالقوه اسکار قرار می‌گیرد. امسال هم به نظر می‌رسد اوضاع به منوال سال گذشته است. اگر در رشته بازیگری مرد همین الآن می‌توانیم ده دوازده نفر را نام ببریم که حتی پتانسیل دریافت جایزه اسکار را هم دارند، در مورد بازیگران زن شاید این تعداد به نصف برسد. آن چه در ادامه می‌خوانید، پیش‌بینی‌های ایندی‌وایر از نامزدهای بالقوه اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی است.

پیشتازان
در هفته‌های اخیر بیش از هر کسی نام جولیان مور به گوش رسیده است. جولیان مور که یکی از بهترین بازیگران زن دو سه دهه اخیر سینما است، به طرز عجیبی تا به حال در کسب جایزه اسکار ناکام مانده است و همین ممکن است شانس او را برای کسب مجسمه طلایی برای بازی در فیلم هنوز آلیس بیشتر کند. گفته می‌شود کمپانی سونی پیکچرز کلاسیک تلاش خود را برای وارد کردن کریستن استوارت (همبازی جولیان مور در این فیلم) به رقابت اسکار امسال آغاز کرده است. جولیان مور ابتدای امسال برای بازی در فیلم نقشه‌ای به سوی ستارگان (دیوید کراننبرگ) جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره کن دریافت کرد و اگر بتواند بعد از چهار نامزدی ناکام، بالاخره جایزه اسکار را هم به خانه ببرد، سال رؤیایی او تکمیل خواهد شد. فعلاً او جدی‌ترین گزینه کسب جایزه اسکار است. رزاموند پایک هم برای بازی در فیلم دختر گمشده دیوید فینچر شانس بسیار بالایی برای موفقیت دارد. به طوری که خیلی بعید است نام او در میان نامزدهای بهترین بازیگر زن نقش اصلی دیده نشود. چه بسا رقابت نهایی و عامل جذابیت رشته بهترین بازیگر زن اسکار ۲۰۲۴، میان جولیان مور و رزاموند پایک باشد. امسال همچنین می‌تواند سال ریز ویترسپون هم باشد که بعد از کسب جایزه اسکار برای فیلم روی خط راه برو، کمتر توانسته موفقیت قابل توجهی به دست بیاورد. امسال او نقشی کوتاه در خباثت ذاتی (پل توماس اندرسن) ایفا کرده و یکی از تهیه‌کنندگان فیلم دختر گمشده هم هست که در انتهای سال احتمالاً در رشته‌های اصلی نامزد جایزه اسکار خواهد شد. اما جدا از آن، ویترسپون بازی قابل ستایشی در فیلم وحشی ایفا کرده و احتمالاً نامزدی‌هایی را در فصل جوایز تجربه خواهد کرد که چه بسا دامنه این نامزدی‌ها به جوایز اسکار هم برسد. در فقر نامزدهای قدرتمند بازیگری زن، اسکارلت جوهانسون برای بازی در فیلم زیر پوست هم می‌تواند شانس خوبی برای نامزدی داشته باشد.

cha3433

منتظر دیدنشان هستیم
فیلم‌های تیم برتن کمتر توانستند نظر داوران آکادمی را به خود جلب کنند. اما ایمی آدامز در تریلر چشم‌های بزرگ مسحورکننده است و فراموش نکنید که کمپانی قدرتمند واینستاین پشت فیلم ایستاده است. اولین شنیده‌ها حاکی هستند که کیفیت فیلم آن‌طور که انتظار می‌رفت از آب در نیامده اما آدامز مشخصاً درخشیده است. جسیکا چستین هم برای بازی در فیلم خشونت‌بارترین سال در کنار اسکار ایزاک می‌تواند گزینه‌ای جدی در فصل جوایز باشد. او دو سال پیش برای بازی در فیلم سی دقیقه نیمه‌شب تا پای دریافت جایزه اسکار هم پیش رفت اما در نهایت جایزه را به جنیفر لاورنس واگذار کرد. چستین همچنین در فیلم ناپدید شدن النور ریگبی نقش اصلی و در فیلم در میان ستارگان (کریستوفر نولان) نقش مکمل را ایفا کرده و به نظر نمی‌رسد داوران آکادمی بتوانند از این همه حضور در فیلم‌های مهم در یک سال به سادگی عبور کنند. آن هاتاوی با بازی در نقش زن اصلی فیلم در میان ستارگان هم از جمله گزینه‌های جدی است. مریل استریپ (همدم همیشگی اسکار) و امیلی بلانت هم در فیلم در جنگل بسیار کنجکاوی‌برانگیز جلوه می‌کنند. می‌توان به بری لارسن برای فیلم قمارباز و یکی از بازیگران فیلم سلما (مثلاً کارمن اجوگو) هم اشاره کرد.

این گزینه‌ها را هم دست کم نگیرید
تئوری همه‌چیز بیشتر فیلم ادی ردمین در نقش استفن هاوکینگ است. اما فلیسیتی جونز هم در این فیلم حسابی درخشیده است. هر چند هنوز مشخص نیست که بازی او در نقش اصلی مد نظر قرار می‌گیرد یا نقش مکمل. هیلاری سوانک هم در تازه‌ترین تجربه فیلمسازی تامی لی جونز مشهور (Homesman) مورد تحسین قرار گرفته و شاید بعد از مدت‌ها دوباره در فصل جوایز قدرتنمایی کند. در فیلم بل، بازیگر تازه‌واردی به نام گوگو امباثا – راو حضور دارد که ممکن است همه را غافلگیر کند.

بعید است به جایی برسند اما واقعاً لیاقت توجه را دارند
ماریون کوتیار در تازه‌ترین تجربه برادران داردن با نام دو روز یک شب معرکه است. اما شاید بلایی سر او بیاید که سال گذشته سر برنیس بژو و آدل اگزارچاپالوس آمد. هر چند کوتیار چهره‌ای بین‌المللی‌تر از آن‌ها است و این شاید به کمک او بیاید. اما در مورد بازی درجه یک او در زنگار و استخوان (ژاک اودیار) خلاف این ماجرا اثبات شد. شارلوت گینزبورگ برای نیمفومانیاک، تیلدا سویینتن برای تنها عشاق زنده می‌مانند و آگاتا ترزباچووسکا برای آیدا از دیگر گزینه‌های این بخش هستند. می‌بینید که باز هم بخش مهمی از بازی‌های درجه یک بازیگران زن در فیلم‌های غیر آمریکایی ارائه شده است. کیرا نایتلی را هم در فیلم Laggies نادیده نگیرید.

نمای دورتر
کیرا نایتلی برای بازی دوباره شروع کن شانس اندکی دارد. شایلن وودلی در فیلم بخت پریشان ما هوش‌ربا است. اما شیوه اکران فیلم طوری نبود که در مدار داوران اسکار قرار بگیرد. بنابراین وودلی علی‌رغم شایستگی‌اش از بخت کمی برای موفقیت برخوردار است. هلن میرن برای فیلم سفر صد فوتی، مگی اسمیت برای بانوی سالخورده من، اما استون برای جادو زیر نور ماه، میا واسیکووسکا برای رد پاها و کوونژین والیس نوجوان برای آنی هم می‌توانند کمی شانس برای خود در نظر بگیرند.

پیش‌بینی نهایی ایندی‌وایر:
ایمی آدامز (چشمان بزرگ)
فلیسیتی جونز (تئوری همه‌چیز)
جولیان مور (هنوز آلیس)
رزاموند پایک (دختر گمشده)
ریز ویترسپون (وحشی)

 

 

اخبار جهان
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.