حاشیه ای بر اسکار “خورشید”ی

امسال معرفی فیلم ایرانی به اسکار، برخلاف سال های گذشته که ابتدا فهرست ده تایی فیلم ها منتشر می شد و کم کم به فهرست سه تایی می رسید و در نهایت یک فیلم معرفی می شد، نکشید و فارابی تمامی اطلاعات و در نهایت انتخاب فیلم اصلی را در یک خبر منتشر کرد.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، هر ساله معرفی فیلم ایرانی به اسکار برای مخاطبان و اهالی سینما در عین حال که جذاب بوده، بی حاشیه هم نبوده است، امسال که به دلیل شیوع ویروس کرونا تمام مناسبات جهانی تغییر کرد و اسکار نیز تاریخ برگزاری اش را جا به جا کرد، سرانجام در فرصت کمتر یک ماه باقی مانده، فیلم “خورشید” مجید مجیدی به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شد. 

ساعاتی قبل از اعلام رسمی نام فیلم “خورشید”؛ علی مصفا تهیه کننده فیلم”یلدا” که جزو گزینه های نهایی فارابی هم بود، در نوشتاری که در اختیار ایسنا گذاشت به برخی حضورهای جهانی فیلمش اشاره کرد و این فیلم را گزینه مناسب برای معرفی به اسکار دانست.

و بعد از معرفی فیلم هم برخی ها از نبود نام فیلم “دشت خاموش” احمد بهرامی و “جنایت بی دقت” شهرام مکری در این فهرست به دلیل عدم اکران عمومی و ممیزی نوشتند، در حالیکه حضورهای جهانی موفقی این دو فیلم داشتند.

اما با توجه به اینکه سینماها به دلیل شیوع کرونا در تهران تعطیل بود، برخی از صاحبان فیلم که پروانه نمایش داشتند به دلیل مقررات اکران عمومی برای اسکار، فیلم های شان را فقط برای یک هفته در یک شهرستان اکران کردند؛ از جمله این فیلم ها می توان به “درخت گردو” مهدویان و “خورشید” مجید مجیدی اشاره کرد.

و در نهایت  کانون کارگردانان سینمای ایران در صفحه مجازی اش بدون اشاره به نام فیلمی خاص و توضیحی بیشتر، نامه ی دو سال قبلش را به معاون سینمایی وقت، بازنشر داد و نوشت: فرصت معرفی فیلم به اسکار را در اختیار “خانه سینما” بگذارید.

کانون کارگردانان سینمای ایران دو سال قبل خواستار واگذاری هیات انتخاب فیلم برای اسکار فیلم خارجی به خانه سینما شد که مشروح این نامه در این لینک موجود است.

در همان مقطع نیز بنیاد سینمایی فارابی، پاسخ مشروحی به این درخواست داد که در این لینک موجود است.

امسال نیز بنیاد سینمایی فارابی با حضور سینماگران معرفی شده از خانه سینما و نماینده اش ،سرانجام فیلم مجید مجیدی را معرفی کرد.

ایسنا پس از انتخاب این فیلم گزارشی از حضورهای سینمای ایران در اسکار منتشر کرد که در این لینک قابل مشاهده است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.