اصفهانیان: بحران کاغذ امری مقطعی و چاره آن صبر است

کریم اصفهانیان در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به مشکلات ناشران در پی افزایش بهای کاغذ طی ماه‌های اخیر گفت: بدیهی است با افزایش قیمت کاغذ، بهای کتاب افزایش و تیراژ آن کاهش می‌یابد. در این شرایط ناشرانی که بنیه مالی پائین‌تری دارند، زیر دست و پای این گرانی کمرشکنِ رو به تزاید می‌مانند، دست و پا می‌زنند و شاید هم له می‌شوند.

وی افزود: البته ما به عنوان انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار هنوز به آن معنا گرفتار مشکل کاغذ نشده‌ایم و مقداری کاغذ در انبار داریم و کفاف همین تعداد کتابی را که در دست انتشار داریم، می‌دهد اما آینده خوبی پیش چشم نمی‌بینیم.

مسئول انتشارات بنیاد موقوفات افشار گفت: کتاب مثل باغ می‌ماند؛ ماه‌ها آن را پاسبانی می‌کنی و وقتی می‌خواهد به بار بنشیند، طوفانی می‌‌آید و بساط آن را در هم می‌پیچد.

اصفهانیان در توضیح این نکته یادآور شد: معنای این مثال این است که کتاب از زمانی که نوشته می‌شود تا مراحل پایانی اعم از ویراستاری، آماده‌سازی، تهیه فیلم و زینک، اخذ فیپا و جواز نشر، یک به یک طی می‌شود، اما به مرحله اصلی یعنی چاپ که می‌رسد، مشکلات تازه شروع می‌شود.

وی ادامه داد: مسئله کاغذ ارتباط مستقیم با تحریم‌های خارجی دارد و به نظرم امری مقطعی است و باید مقابل آن صبور بود؛ از مرزبان نامه نقل است که وقتی طوفان می‌‌آید، گیاهان ضعیفی که جلوی آن می‌ایستند، بلافاصله از جا کنده می‌شوند باید مانند نهال بود، کمی سر را خم کرد تا طوفان از روی سرمان عبور کند.

مسئول انتشارات بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی در عین حال گفت: دولت در این شرایط نباید دست حمایت خود را از سرِ ناشران کم‌توان به ویژه آنها که وابستگی به دولت یا ارگان خاصی ندارند، بردارد و به نظرم در این شرایط خاص باید به آنها سوبسید ویژه‌ای تعلق گیرد تا چرخ کارشان متقوف نشود.

کریم اصفهانیان افزود: توقف چرخ‌های صنعت نشر تنها به منِ ناشر آسیب نمی‌زند، بلکه کل حلقه‌های این زنجیره را از نویسنده تا مخاطب درگیر می‌کند.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.