اصلاح شیوه زندگی و سلامت روحی و روانی از نتایج برنامه پزشک خانواده

مسئول کمیته آموزش و اطلاع رسانی برنامه پزشک خانواده خراسان رضوی توجه به اصلاح شیوه زندگی و ارتقاء سلامت روحی و روانی جامعه را از مزایای مهم اجرای برنامه پزشک خانواده عنوان کرد.

به گزارش گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، دکتر غلام حسن خدایی در یکصد و پنجاهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه مهم ترین موضوع در خصوص سلامت خانواده توجه به شیوه زندگی و جنبه روحی روانی اشخاص می باشد، اظهار داشت: در زمان  ایجاد پرونده الکترونیک سلامت برای هر شهروند در برنامه پزشک خانواده تمامی اطلاعات جسمی، روحی و روانی، سوابق ژنتیکی و بیماری ثبت و در صورت بروز مشکل و بیماری به راحتی در اختیار پزشک معالج قرار می گیرد.

وی شعاع ارائه خدمات برنامه پزشک خانواده برای هر شهروند را در محدوه یک و نیم کیلومتری محل سکونت خود دانست و تصریح کرد: این برنامه همه افراد جامعه حتی آنهایی که زیر پوشش بیمه نیستند را شامل می شود.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه امروزه از سلامتی در دنیا به عنوان سرمایه یاد می شود، خاطر نشان کرد: متاسفانه در فرهنگ جامعه تنها به سلامتی جسم توجه می شود در حالی که منشاء بسیاری از بیماری ها مربوط به حالات روحی و روانی افراد است.

دکتر خدایی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت نمی تواند بر طرف کننده مشکلات اجتماعی و اقتصادی جامعه به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در بروز مشکلات روانی باشد، عنوان کرد: بررسی علل و عوامل عمر از دست رفته در جامعه نشان می دهد پس ازتصادفات بیماری های روانی رتبه اول را دربروز بیماری ها و مرگ و میر دارند.

وی در ادامه به مراقبت و عدالت در سلامت به عنوان مهم ترین اصول در طرح پزشک خانواده اشاره کرد و گفت: مراقبت از سلامت شامل خانواده محوری و جامعه محوری می شود که در برنامه پزشک خانواده از اهمیت وی‍‍ژه ای برخوردار است.

معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مدل زندگی امروزه جامعه به صورت جهالت آمیز است، تصریح کرد: همه ما در جامعه به دنبال ابزارهای زندگی هستیم در حالی که خود زندگی را فراموش کرده ایم.

خدایی درادامه غربالگری را ازدیگر شیوه های مراقبت سلامت درخانواده دانست و بیان کرد: تنها ۲۵ درصد سلامت جامعه مربوط به وزارت بهداشت است و ۶۰درصد به محیط و ۱۵ درصد به ‍ژنتیک مربوط می شود./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.