افزایش بدافزارهای موبایل در سال ۲۰۱۲

۳۱فروردین۱۳، دنیای‌اقتصاد- در حالی که بازار جهانی موبایل به سرعت رشد می‌کند و در سرتاسر دنیا گسترش پیدا می‌کند، همانطور که انتظار می‌رود امنیت این ابزارها هم بیشتر به خطر می‌افتد. در حقیقت با ورود موبایل‌های هوشمند که مجهز به سیستم‌عامل می باشند و افزایش مقبولیت آنها در بازار، میزان بدافزارهای موبایل هم بیشتر و بیشتر شده‌اند.

در همین راستا یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات موبایل به نام NQ Mobile به‌تازگی در آزمایشگاه امنیتی خودش تحقیقاتی را در رابطه با پوشش بدافزارها در سال ۲۰۱۲ انجام داده و اخیرا نتایج آن را منتشر کرده است که این موضوع را تایید می‌کند.

بر اساس این گزارش، به طور کلی بدافزارهایی که سیستم‌ عامل موبایل‌ها را هدف قرار داده‌اند، در سال ۲۰۱۲ نزدیک به ۱۶۳ درصد افزایش داشته‌اند. چیزی بیش از ۶۵۰۰۰ مورد از این بدافزارها شناسایی شده که به شکل‌های مختلف نظیر ارائه برنامه‌های تقلبی، آدرس‌های وب مخرب و ارسال پایم کوتاه، کاربران موبایل‌ها را تهدید کرده است. این حملات بیشتر دستگاه‌های آندرویدی را هدف قرار داده‌اند، به طوری که ۹۵ درصد از تهدیدهای شناسایی شده توسط NQ متوجه این سیستم‌عامل بوده است. البته این اتفاق چندان هم دوراز انتظار نیست، چرا که تعداد دستگاه‌های مبتنی بر سیستم‌عامل آندروید بسیار بیشتر از دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل‌های دیگر است.

براساس گزارش NQ، این حملات هر روز بیشتر و البته خلاقانه‌تر هم می‌شوند. در ماه فوریه، محققان امنیتی این شرکت، نوعی بدافزارها را شناسایی کردند که از دستگاه‌های آندرویدی و پلت‌فرم آنها برای آلوده کردن کامپیوتر هدف از طریق پورت USB، استفاده می‌کرده است. هر چند این مورد روی تعداد کمی از دستگاه‌های آندرویدی شناسایی شده است؛ با این حال این نگرانی را مطرح می‌کند که در صورت پیچیده‌تر شدن این نوع بد‌افزارها، مشکلات بزرگی در انتظار کاربران خواهد بود. در ادامه این گزارش، مدیر ارشد اجرایی NQ Mobile گفته است: «آنچه در شرایط فعالی مورد نیاز است، سیستمی است که بتواند نفوذهای پیشرفته را به‌ موقع شناسایی کرده و از آسیب‌های آنها جلوگیری کند. این چیزی است که تا این لحظه و به صورت گسترده در دسترس نبوده است.»

طبق گزارش NQ، بیش از ۸/۳۲ میلیون دستگاه آندرویدی در طول سال ۲۰۱۲ آلوده شده‌اند. آماری که در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۰۰ درصد رشد داشته است. البته محبوبیت عمومی دستگاه‌های آندرویدی هم در این دوره زمانی، رشد چشمگیری داشته است. پژوهش‌های اخیر موسسه تحقیقاتی ABI هم نشان می‌دهد که تعداد دستگاه‌های آندرویدی فعال در پایان سال ۲۰۱۲، بیش از ۷۹۸ میلیون مورد بوده است که در مقایسه با آمار ابتدای سال ۲۰۱۲ یعنی ۳۰۰ میلیون مورد، رشد فوق‌العاده چشمگیری به حساب می‌آید. با این حال آمریکا با داشتن درصد بالایی از طرفداران دستگاه‌های آندرویدی، تنها با ۸/۹ درصد دستگاه آلوده، در انتهای لیست کشورهای هدف بدافزارها قرار دارد. کشورهای چین با ۵/۲۵ درصد، هند با ۴/۱۹ درصد و روسیه با ۹/۱۷ درصد در صدر جدول کشورهای دارای بیشترین دستگاه آندرویدی آلوده قرار دارند.

انتظار می‌رود حملات بدافزارها به موبایل‌ها روز به روز بیشتر شود، چرا که محبوبیت اتصال از طریق موبایل توسط کاربران روز به روز نسبت به کامپیوترها افزایش پیدا می‌کند. در حالی که در مقایسه با پلت‌فرم‌های کامپیوتری، اقدام‌های احتیاطی و پیشگیرانه کمتری برای جلب اطمینان کاربران موبایل‌ها وجود دارد. این مشکل زمانی پیچیده‌تر می‌شود که با نسخه‌های مختلف و مجزا در سیستم‌عامل‌های موبایلی مواجه می‌شویم. به طوری که NQ، نسخه‌های قدیمی آندروید مانند نسخه نان زنجبیلی را یکی از عوامل کاهش امنیت کاربران می‌داند.

اطلاعات NQ نشان می‌دهد که سیستم‌عامل آندروید خطر بزرگی برای فعالیت بدافزارها به حساب می‌آید. با این حال، iOS هم به‌تازگی در تیررس حملات قرار گرفته و برنامه‌های رایگان این پلت‌فرم اطلاعات شخصی بیشتری را نسبت به سایر پلت‌فرم‌ها سرقت کرده‌اند. به طور کلی می‌توان گفت که موضوع امنیت موبایل این روزها به یک مبحث نگران‌کننده و رو ‌به ‌رشد تبدیل شده است و چیزی که می‌تواند آن را به سمت یک معضل پیچیده‌تر هم سوق دهد، گسترش و استفاده عمومی از آن و تکنولوژی‌های مرتبط است. در حال حاضر بعضی از کارشناسان این حوزه معتقدند که شاید بهترین دفاع که در برابر تهدیدات امنیتی وجود دارد، ارائه یک پلت‌فرم واحد و یکپارچه برای آندروید است که علاوه بر محدود‌سازی فعالیت بدافزارها، افق تازهی را پیش روی توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد.
IT Iran
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.