القاعده یک مقبره تاریخی را در مالی به آتش کشید

به گزارش خبرگزاری فرانسه از باماکو پایتخت کشور آفریقایی مالی،‌ یک مقام کشور مالی روز شنبه گفت:‌ گروه مسلح موسوم به ‘انصار دین’ وابسته به تشکیلات تروریستی القاعده در مغرب، ‌مسوولیت این اقدام را برعهده گرفته است.

این مقام کشور مالی که خواست نامش افشا نشود،‌ افزود:‌ افراد مسلح یاد شده مقبره ‘محمود بن عامر’ را به آتش کشیده و اعلام کردند دیگر مقبره ها را نیز مورد بی حرمتی قرارداده و آتش خواهند زد.

شهر تیمبوکتو توسط سازمان علمی، آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به عنوان یک منطقه تاریخی و مهد آموزش های اسلامی ثبت شده است.

این شهر تاریخی در جریان کودتای ۲۲ ماه مارس (‌سوم فروردین) سال جاری میلادی توسط نیروهای تشکیلات القاعده در مغرب عربی و انصار دین که شمال مالی را در کنترل داشتند، تصرف شد.

مقام یاد شده همچنین گفت:‌ افراد مسلح وعده دادند دیگر مکان های مذهبی و مقبره ها را تخریب خواهند کرد و این اقدام آنها شهر تیمبوکو را در ناباوری و شوک قرار داده است.

گروه های مهاجم قصد تصرف و کنترل دیگر مقبره ها و دسترسی به دست نوشته های قدیمی را دارند.

یک روزنامه نگار محلی با تایید تخریب مقبره یاد شده افزود:‌ گروه های متجاوز در تصمیم خود بسیار جدی هستند.

دولت انتقالی مالی با انتشار بیانیه ای که از تلویزیون ملی این کشور منتشر شد،‌ نسبت به این اقدام گروه های مسلح ابراز خشم و تنفر و اقدام آنها را غیرقابل وصف توصیف کرده است.

بنابراعلام وب سایت یونسکو،‌ علاوه بر مساجد تاریخی در این شهر،‌ ۱۶ قبرستان و مقبره های بزرگ تاریخی به عنوان میراث بشری شناخته شده اند.

یونسکو همچنین اعلام کرد، بر اساس عقاید ملی و مشهور، این مقبره ها از عناصر مهم و ضروری در یک سیستم مذهبی هستند و برج و بارویی به منظور حفاظت از شهر در مقابل تمامی بدشانسی ها و سیاه بختی ها به شمار می آیند.

شهر تیمبوکتو که آن را شهر ۳۳۳ قدیس نامیده اند،‌ دارای نزدیک به یک صد هزار دست نوشته قدیمی است که قدمت بعضی از آنها به قرن ۱۲ میلادی می رسد که توسط بعضی از خانواده ها پشت به پشت حفاظت و یا توسط طلاب دینی در کتابخانه های مذهبی محافظت شده اند.

شهر تاریخی و مقدس تیمبوکتو که در ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است، ‌یکی از بنادر رودخانه نیجر و در حاشیه صحرا در فاصله یک هزار کیلومتری شمال باماکو قرار دارد. این شهر قبلا ‌ از شاهراه ها و تقاطع های اصلی رفت و آمد تاجران نمک از شمال و طلا از جنوب بود.

این شهر همچنین از مراکز مشهور و شناخته شده طلاب دینی اسلامی و دارای دست نوشته هایی به زبان های عربی و فولانی نگاشته شده توسط طلاب امپراتوری قدیمی مالی است.

دست نوشته های یاد شده دارای طیفی از موضوعات از جمله اسلامی،‌ تاریخی،‌ ستاره شناسی،‌ موسیقی،‌ گیاه شناسی،‌ شجره نامه ای و کالبد شناسی یا تشریح (‌آناتومی) هستند.

زبان فولانی (‌Fulani یا Fula ) از زبان های قدیمی منطقه غرب آفریقا است که با زبان های ‘سرر’ (‌Serer )‌ و ‘ولوف’ (‌Wolof ) نزدیکی دارد و از شاخه ای از خانواده زبان نیجر – کنگو به شمار می آید.

مردم فولا یا فولانی از ابتدا به این زبان صحبت می کردند و این گروه از مردم همچون توکولور ( Tukulor) در دره رودخانه سنگال ساکن بودند و از مناطق سنگامبیا و گینه به کامرون و سودان رفتند.

زبان فولانی همچنین به عنوان زبان دوم مردمی است که در مناطق مختلف غرب آفریقا همچون موریتانی، ‌سنگال، ‌مالی، ‌گینه، ‌بورکینا فاسو، ‌نیجر، ‌نیجریه، ‌کامرون، ‌گامبیا، ‌چاد ، ‌سیرالئون، ‌بنین،‌ گینه بیسائو‌،‌ سودان، ‌جمهوری آفریقای مرکزی،‌ ساحل عاج، ‌غنا،‌ توگو ،‌ لیبریا و گابن زندگی می کنند.

۱۶۸۲**۱۳۶۸**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۵۳۵۱


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.