الگو برداری نامناسب جوانان در مد و مد گرایی – اخبار اجتماعی

ما در اسلام برای مد و مد گرایی معیارهایی مشخص داریم و رسول خدا (ص) می فرماید: هر کس خودش را به گروه خاصی شبیه سازد جز آن گروه می شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعیممتازنیوز، مد و مد گرایی یکی از مسائل مهم و خاصه جامعه انسانی، که با مفهوم مدرنیسیم ارتباط تنگاتنگی دارد.
 
به عبارتی مد با مدرن شدن جوامع پدید آمده است و با جنبه های گوناگون اعتقادی، اجتماعی، سیاسی فرهنگی و روانی در ارتباط است.
 
عملکرد فرد در انتخاب مد باید برخاسته از باورهای دینی، شرایط فرهنگی و بومی باشد، نه براساس تقلید کورکورانه از فرهنگ غلط وارداتی، که این ناشی از سستی فرد در حفظ اعتقاد ومنش اخلاقی است.
 
علاوه براینکه مد با مدرن شدن جوامع پدید آمده، در اعصار گذشته نیز وجود داشته اما به صورت امروزی محسوس نبوده است.
 
افشار یکی از جامعه شناسان با اشاره به مد و مدگرایی پس از دوران مدرنیته و سرمایه داری در جامعه رواج یافته و از مسائل مهم جامعه انسانی است، که ارتباط نزدیکی با اعتقاد، اجتماع، سیاست فرهنگی و روان دارد.
 
وی با اشاره به نحوه طراحی مد در پوشش و لباس افزود: طراحان برای پوشش لباس جنبه های یاد شده را در نظر می گیرند و بعد یک مد را طراحی کرده و آن را در جامعه توسط ابزارهایی چون، رسانه های شنیداری و تصویری، فضای مجازی ترویج می دهند و عمده تنوع مد را برای جوانان که مساله دیده شدن در جامعه، برایشان مهم تر است قرار می دهند.
 
وی با اشاره به دو مرحله ای بودن مد و مدگرایی ادامه داد: در مد و مد گرایی دو مرحله انتخاب و شیوع وجود دارد، یعنی فرد مدی را انتخاب و به دنبالش آن را در جامعه ترویج می دهد.
 
پس چه بسا جوانان از فرهنگ غلط توسط این ابزارها الگو برداری کرده و آن را در جامعه گسترش دهند و خود به عنوان یک کالای تبلیغاتی، محصولات فرهنگ و عقاید آنها را در جامعه خود ترویج دهند، که این معضل عمده جوانان و جامعه است.
 
افشار به آسیب پذیر بودن جوانان اشاره و تاکید کرد: در انتخاب مد و آسیب های آن بیشتر جوانان مورد تهدید هستند، چرا به علت سادگی و آگاه نبودن خانواده ها و خودشان از اهداف و عقاید در هر مد آن را انتخاب و در جامعه ترویج می دهند.
 
قرایی مقدم یکی دیگر از جامعه شناسان با اشاره به سابقه ۱۰ هزار ساله مد گفت: مد و مد گرایی از اولین روزهای زندگی با ما همراه بوده و سابقه ای ۱۰ هزار ساله دارد.
 
وی افزود: در مجسمه های زنان به جای مانده از سومری ها، آثاری از زیور آلات و پوشش های تجملاتی یافت شده که گواه این موضوع است.
 
این جامعه شناس ادامه داد: با وجود سابقه کهن مد و مد گرایی در ایران، اما مدهای موجود در جامعه از سنت ها و فرهنگهای مختلف بومی از جمله کردی، لری، گیلکی، و ترکی تاثیر کمتری پذیرفته و گرایش بیشتری به مدهای غربی دارد و شاید مهمترین عامل آن، ترویج ندادن این فرهنگ ها و سنت ها در جامعه باشد.
 
قرایی مقدم تاکید کرد: نسل بعد از انقلاب در کشور ما الگوهای نامناسب و عینی برای رفتار وعمل را داشتند، مانند الگو شدن شهدا و ایثارگران و خانواده ها که گاه از آنها در شکل دادن هویتشان استفاده می کنند، اما دو نسل بعد از انقلاب همان گونه که شاهد آن هستیم آرام آرام به ارزش هایی خود را پایبند می کنند که فاصله فکری و ذهنی زیادی با فرهنگ خانواده و جامعه دارد.
 
گفتنی است: مد و مد گرایی خاصه جامعه انسانی بوده و باید از باورهای دینی فرهنگ، سنت های بومی خود تاثیر بپذیرند، نه از فرهنگ های وارداتی./ز
 گزارش از محمد الماسی


باشگاه خبرنگاران
بازنشر:ممتازنیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.