امضای اوباما پای فرمان تحریم جدید علیه ایران نرفت!

https://www.momtaznews.com/wp-content/uploads/2014/01/da9ff64e8ec05987f746c15b5cbf0846.jpg
ممتاز نیوز: اوباما دستور تمدید قوانین تحریمی علیه ایران را که در کنگره تصویب شده بود امضا نکرد.

باراک اوباما رئیس‌جمور آمریکا دستور تمدید تحریم‌های علیه ایران را برخلاف انتظارات و در اقدامی که رسانه ها آن را “بی سابقه”، “غافلگیرکننده” و “تاریخی” خواندند امضا نکرد.  البته علی رغم این تصمیم اوباما، مصوبه کنگره با توجه به دارا بودن رأی مثبت اکثریت سنا، بدون امضای اوباما به طور خودکار به قانون تبدیل شد.  

گفته می‌شود اوباما این تصمیم را برای کاهش نگرانی‌های ایران در خصوص بی‌توجهی و پشت پا زدن آمریکا به توافق هسته‌ای و برجام اتخاذ کرده است.

در بیانیه ارنست آمده است: «دولت آمریکا از تمامی اختیارات الزام‌آورش برای حذف همه تحریم‌های مرتبط که به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای لغو شده اند، استفاده خواهد کرد.»

بعد از حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵، باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با صدور فرامین اجرایی تحریم‌های مرتبط با مسئله هسته‌ای ایران را تعلیق کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، رئیس جمهوری ایران وعده داده بود که ایران در صورت تمدید تحریم ها واکنش نشان خواهد داد و گفته بود که این اقدام نقض شروط توافق هسته ای است.

ایران تأکید دارد که تمدید قانون تحریم‌ها، به معنی تصویب و اعمال تحریم‌های جدید و در نتیجه نقض آشکار توافق هسته‌ای است.

مجلس سنای آمریکا روز ۱۱ آذر ماه طرح تصویب شده در مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر تمدید ۱۰ ساله «قانون تحریم ایران» موسوم به ISA را با ۹۹ رای موافق و بدون هیچ رای مخالف تصویب کرد و به این ترتیب، کنگره آمریکا به ابقای تحریم های ایران تا پایان سال ۲۰۲۶ میلادی رای داد.
قانون ظالمانه تحریمهای ایران که قبلا تحت عنوان قانون ‘تحریم ایران و لیبی (ILSA) یا قانون داماتو’ بود در سال ۱۹۹۶ در زمان دولت بیل کلینتون به تصویب کنگره آمریکا رسید و هدف از آن اعمال تحریم های اقتصادی بر شرکت های طرف معامله با ایران و لیبی بود.
قانون تحریم ایران و لیبی به علت آنکه آلفونسو داماتو سناتور ایتالیایی الاصل نیویورک از طراحان آن بود به قانون داماتو نیز معروف شد اما در ۳۰ سپتامبر ۲۰۰۶ و در دوره جرج دبلیو بوش به قانون تحریم ایران (ISA) تغییر نام یافت زیرا دیگر شامل کشور لیبی نمی شد و تا ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ هر ۵ سال یکبار تمدید می شد.
در قانون اولیه ذکر شده بود،شرکت‌هایی که در یک سال بیش از ۲۰ میلیون دلار در بخش انرژی ایران سرمایه گذاری کنند تحت تحریم دولت آمریکا قرار می گیرند؛ این رقم درباره لیبی ۴۰ میلیون دلار بود.
سایت ‘سی ان اس نیوز’ روز سه شنبه ۱۵ نوامبر -۲۵ آبان- گزارش داد : اعضای مجلس نمایندگان آمریکا می گویند، بدون قانون ایسا، درصورت نقض برجام توسط ایران ساختاری برای بازگرداندن تحریم ها وجود نخواهد داشت.

اوباما این تحریم‌ها را که توسط کنگره آمریکا تصویب شده است در تابستان به صورت اولیه امضا کرده بود.

کنگره آمریکا در ماه آگوست، قانونی را به تصویب رساند که به موجب آن تحریم‌ها علیه ایران توسعه خواهند یافت.

صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی کاهش ۰٫۹ درصدی رشد اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۲ اعلام کرد: به رغم تحریم ها ایران تورم خود را کنترل خواهد کرد و در سال ۲۰۲۴ رشد اقتصادی خواهد داشت.


مجله اینترنتی برترین ها سبک زندگی سلامت دکوراسیون موفقیت کودک

تا این لحظه ۳نظر ثبت شده
  1. تحریم ها:

    آمریکا خیلی بدبخته از عقده ایی بودنشونه ما همه جوره پیروزیم چه.بدون تحریم چه با تحریم مرگ بر دشمنان ایران

  2. ایرج صبری:

    با سلام غیر از اوباما ده تاکشور دیگر نیز امضاکنند من اماده ام از مرز بوم کشورم و انقلاب دفاع کنم

  3. امیر:

    این کار اوباما دور از انسانیته کشوری که ادعای حقوق بشر میکنه باید بدونه این تحریمها فقط به ما مردم فشار میاره نه به دولت واقعا متاسفم.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.