امیدواریم ساخت دومین نیروگاه اتمی ابتدای سال ۹۳ آغاز شود/ تعهد نداریم که اجازه بازدید از آب سنگین را به آژانس بدهیم

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که در ابتدای سال بتوانیم کلنگ دومین نیروگاه هسته‌ای را به زمین بزنیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران پیامدهای مثبت تفاهمنامه تازه جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران شب قبل(۲۱ آبان ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
 
صالحی در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه بیانیه مورد توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چه مفادی دارد و در نهایت این بیانیه چه تاثیری بر روی پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای ایران خواهد گذاشت، گفت: همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژاسن بین‌المللی انرژی اتمی دیرینه و دیرپا است چرا که ما یکی از اعضای اولیه این آژانس به حساب می‌آییم.
 
وی با اشاره به اینکه  جمهوری اسلامی ایران یکی از  کشورهایی است که از ابتدای پیدایش NPT به آن پیوسته است، افزود: جمهوری اسلامی ایران طبق اعتراف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدا تا امروز به تعهداتش در خصوص مسئله هسته‌ای عمل کرده است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه منافقین از ابتدای امر گفتند که ایران در نطنز فعالیت‌های سری انجام می‌دهد، اظهار داشت: این در حالی است که محمد البرادعی پاسخ لازم را به منافقین داد چرا که پایگاه اینترنتی نطنز با ابعادی که دارد آن هم با قرارگرفتن در کنار بزرگراه چگونه می‌تواند سری باشد و فعالیت سری انجام دهد؟
 
صالحی با اشاره به اینکه فعالیت‌های ایران وجهه فنی-حقوقی داشت اما متاسفانه بیگانگان آن را سیاسی کردند، خاطرنشان ساخت: از سال ۲۰۰۲ با این پرونده دست به گریبان هستیم به طوری که بنده از همان زمان در این بحث حضور داشتم.
 
وی با اشاره به اینکه ایران در ضمن تحولات ۱۰ ساله اخیر از چند مرحله عبور کرده است، گفت: مرحله اول زمان حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی بود اما قبل از اینکه وی عهده‌دار پرونده هسته ای  ایران شود، وزارت امور خارجه عهده‌دار این امر بود ولی پس از مدتی به شورای امنیت واگذار شد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه در آن دوران هنوز در ابتدای راه بودیم به طوری که سانتریفیوژهای اولیه را نساخته بودیم، افزود: این سانتریفیوژها را از خارج وارد کرده بودیم و درصدد سرپا نگهداشتن آنها بودیم.
 
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران درصد رفع ابهامات و اتهامات موجود بود، بیان کرد: در آن دوران پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم، بنده این پروتکل را از طرف جمهوری اسلامی ایران امضا کردم و قرار بود برای شش ماه اعتمادسازی انجام شود.

صالحی اضافه کرد: دو سال و نیم این موضوع به طول انجامید تا در سال ۱۳۸۴ غربی‌ها به وفای خود عهد نکردند و بنابه فرموده و دستور مقام معظم رهبری و مجلس شورای اسلامی، پروتکل الحاقی را کنار گذاشتیم و فعالیت‌هایمان را مجددا آغاز کردیم.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به مرحله دوم پرونده هسته‌ای ایران اظهار داشت: در این دوره با توجه به وقفه دو سال و نیمه که داشتیم، با همت و تلاش مهندسین و جوانان بی‌نظیر و بی‌بدیل ایرانی توانستیم این وقفه دو سال و نیمه  را جبران و با سرعت و شتاب فراوانی جبران مافات کنیم.
 
صالحی در ادامه با اشاره به سند ۷۱۱ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: ایران به طور کامل پاسخگوی ۶ مسئله تحت عنوان مدالیته بود، به طوری که دیگر نباید سوالی در این باره مطرح می‌شد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه یک سری از کشورهای غربی اتهامات تازهی را نسبت به ایران وارد کردند، گفت: این اتهامات دیگر ماهیت هسته‌ای نداشت، یعنی آنها جمهوری اسلامی را متهم به فعالیت‌های نظامی کردند.
 
وی با اشاره به اینکه در زمان محمد البرادعی پرونده تازهی دربارهٔ ایران باز شد، خاطرنشان ساخت: ما در آن دوران پاسخ لازم را دادیم، لذا در قریب به ۱۰۷ صفحه پاسخهایمان را تنظیم و ارائه کردیم و تمامی ابهامات را پاسخگو شدیم اما کماکان این روند تا به امروز ادامه پیدا کرده است.
 
صالحی در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره درصدد حل و فصل موضوع هسته‌ای است، گفت: ایران به فعالیت‌های صلح آمیز خود مطمئن است، ما تردیدی نسبت به فعالیت‌های خودمان نداریم و در این ۱۰ سال اخیر نشان دادیم که فعالیت‌های جمهوری اسلامی صلح آمیز است.
 
وی با اشاره به سخن و کلام واحد و یکسان مسئولین ایرانی در خصوص پرونده هسته‌ای اضافه کرد: علی رغم اختلافاتی که میان مسئولان داخلی راجع به مسئله هسته‌ای وجود دارد اما پاسخ ما به غربی‌ها مشخص و واضح است.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران علی‌رغم ارائه پاسخ لازم، آماده است تا بهانه را از دست بهانه گیران بگیرد ، گفت: ایران آماده است تا با آژانس به نتیجه مورد نظر دست پیدا کند.
 
صالحی با اشاره به برگزاری بیش از ۱۰ جلسه کارشناسی میان مسئولین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان ساخت: متاسفانه در این جلسات نتیجه‌ای میان طرفین حاصل نشد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه در طی یکی دو ماه اخیر برای حضور در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر داشتیم، افزود: در گفتگوی میان بنده و یوکیا آمانو قرار بر این گذاشته شد تا همکاری‌ها بیش از قبل باشد.
 
وی با اشاره به برگزاری دو جلسه میان مسئولین ایران و آژانس برای رسیدن به تفاهم گفت: ما در کمیته شورای امنیت ملی این مسئله را مطرح کردیم و از این جهت تصمیم‌سازیها در دبیرخانه شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد.
 
صالحی با اشاره به اینکه در بیانیه اولیه میان ایران و آژانس اصلاحیه‌ای صورت گرفت تا اینکه بیانیه مورد تائید قرار گرفتف و به امضاء رسید، اظهار داشت: این بیانیه در حقیقت آمادگی طرفین را برای پیش‌بردن موضوع با حسن نیت به جلو پیش می‌برد تا مسائل با اراده طرفین مورد حل و فصل قرار گیرد.
 
وی با اشاره به اینکه آژانس ۶ درخواست از جمهوری اسلامی ایران دارد که قبلا هم آنها را مطرح کرده بود، ادامه داد: بازدید از آب سنگین اراک، بازدید از معدن گچین، ارائه اطلاعات راجع به رآکتورهای تحقیقاتی، ارائه اطلاع از ساختگاه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای و استفساریه فعالیت‌های لیزری، موارد ۶ گانه مورد مطالبه آژانس از ایران به حساب می‌آید.
 
 
صالحی با اشاره به اینکه طبق موافقتنامه‌های پادمانی جمهوری اسلامی ایران تعهدی نسبت به بعضی از این موارد ندارد، گفت: به طور مثال ما تعهد نداریم که اجازه بازدید از کارخانه تولید آب سنگین را به آژانس بدهیم، زیرا آب سنگین جزء موارد پادمانی نیست. مگر اینکه در پروتکل الحاقی آمده باشد آن هم در قالب پروتکل الحاقی باید سه موضوع را به اطلاع آژانس برسانیم که آیا اصلا آب سنگین داریم یا نه و یا اینکه اگر آب سنگین وجود دارد میزان تولید آن چقدر است.
 
وی با اشاره به بازدید سه‌گانه مسئولین آژانس از آب سنگین اراک اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مسئله‌ای در خصوص بازدید دوباره آژان انرژی اتمی از آب سنگین ندارد.  
 
صالحی با اشاره به اینکه ایران اجازه بازدید مدیریت شده از تاسیسات را به مسئولین آژانس می‌دهد، خاطرنشان ساخت: در سال ۲۰۰۲ مسئولین آژانس از معدن گچین بازدید کردند اما آنها دوباره خواستار بازدید می باشند که در این مورد هم جمهوری اسلامی مشکلی ندارد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور  با بیان اینکه ما براساس تعهدات قبلی می‌توانیم رآکتور تحقیقاتی بسازیم، افزود: جمهوری اسلامی باید ۱۸۰ روز قبل از اینکه مواد هسته‌ای را وارد کشور کند باید موضوع را به آنها اطلاع دهد.
 
وی با اشاره به اینکه برای جمهوری اسلامی ایران ضرروتی ندارد که اطلاعات رآکتورهای تحقیقاتی را ارائه دهد، گفت: ایران در این مورد هم با آژانس همکاری دوباره خواهد کرد.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران رآکتوری مشابه رآکتور تهران اما با قدرت بیشتر خواهد ساخت، گفت: جمهوری اسلامی باید ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای خود را به اطلاع آژانس برساند.
 
صالحی با بیان اینکه هرجا که شرایط جوی و آب و هوایی مساعد داشته باشیم در آنجا نیروگاه می‌سازیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ساخت این نیروگاهها را هم به اطلاع آژانس خواهد رساند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعالیت‌های لیزری ایران در زمینه غنی‌سازی گفت: آژانس مدعی است که ما همچنان غنی‌سازی لیزری را انجام می‌دهیم اما باید گفت که دیگر غنی‌سازی لیزری برای ما مقرون به صرفه نیست و مدتها است که از آن استفاده نمی‌کنیم.
 
وی با اشاره به اینکه امروز دنیا برای غنی‌سازی از سانتریفیوژها استفاده می‌کند، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران در ابتدای امر استفاده لیزری را به اطلاع آژانس رسانده اما پس از مدتی آن را کنار گذاشت.
 
صالحی با بیان اینکه جمهوری اسلامی غنی‌سازی لیزری را در حد آزمایشگاهی انجام می‌داد، اظهار داشت: ایران رسما اعلام کرد که دیگر نیازی به لیزر ندارد، زیرا این روش صرفه‌ نداشته و کارایی لازم را ندارد.

ادامه دارد…


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.