انتقاد از لایحه دائمی شدن خدمات مدیریت کشوری

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > قانونگذاری – یک ‌عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به بررسی لایحه دائمی شدن خدمات مدیریت کشوری در دولت، نسبت به حذف بخشی از حقوق زنان در این لایحه انتقاد و اظهار امیدواری کرد قبل از ارسال آن به مجلس این مشکلات را حل کند.

فاطمه آلیا با اشاره به‌وجود برخی مغایرت‌های قانونی و حذف تسهیلات پیش‌بینی شده برای زنان، گفت: با مذاکراتی که با معاون پارلمانی دولت داشتم این موارد را به‌صورت مکتوب منعکس کردم که تا قبل از ارسال آن به مجلس این اشکالات اصلاح شود و لایحه‌ای که به مجلس می‌آید این اشکالات را نداشته باشد. ما در قوانین فعلی در مورد بازنشستگی زنان فقط موضوع سنوات را مطرح می‌کنیم و موضوع سن مطرح نیست یعنی هم‌اکنون گفته می‌شود که زنان با حداقل ۳۰سال سابقه خدمت می‌توانند بازنشسته شوند اما در لایحه دائمی شدن خدمات مدیریت کشوری شرط سنی برای این موضوع گذاشته شده و گفته می‌شود علاوه بر داشتن حداقل ۳۰سال سابقه خدمت باید ۵۵سال سن نیز داشته باشند.

وی ماده ۱۱۲بند «ج» این لایحه را نمونه دیگری از مغایرت قانونی این لایحه دانست و توضیح داد: در این ماده گفته شده که حقوق بازنشستگی که درصورت فوت شوهر به زنان می‌دهند تا زمانی که ازدواج نکرده باشند به آنها تعلق می‌گیرد اما در قوانین فعلی و در بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده این قید را نداریم و خانم‌ها می‌توانند از حقوق همسرشان حتی درصورتی که ازدواج کرده باشند استفاده کنند این ماده با قانون فعلی حمایت از خانواده مغایرت دارد. آلیا همچنین با اشاره به اینکه براساس این لایحه اگر کارمند بازنشسته‌ای فوت کند چهارپنجم حقوق بازنشسته را بین بازماندگان تقسیم می‌کنند، افزود:این در حالی است که در قانون فعلی کل حقوق به بازماندگان می‌رسید و مشخص نشده یک پنجم باقیمانده حقوق بازنشستگان متوفی صرف چه اموری خواهد شد. در جای دیگری از این لایحه نیز گفته شده که فرزندان اناث مشروط به اینکه وراث قانونی باشند تا زمانی که ازدواج نکرده‌اند و شغلی ندارند و تا سن ۲۰سالگی می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای پدر و مادر خود باشند. درصورتی‌که در قانون فعلی تا زمانی که دختران به تحصیلات دانشگاهی اشتغال دارند می‌توانند تحت پوشش بیمه‌ای پدران خود باشند. یعنی ممکن است دختری بخواهد تا دکتری ادامه تحصیل بدهد و در این صورت محدودیت سنی برای وی درنظر گرفته نشده است.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در بیان دیگر مشکلات این لایحه گفت: براساس این لایحه دریافت بیش از یک حقوق بازنشستگی توسط کارمندان و بازماندگان ممنوع است که این موضوع نیز مغایر بند ۲ماده۴۸ قانون حمایت از خانواده است و براساس قانون فعلی خانمی که بازنشسته شده است می‌تواند هم حقوق بازنشستگی خود را دریافت کند و هم حقوق بازنشستگی همسر فوت شده‌اش را اخذ کند درصورتی که در این لایحه آمده است باید از گرفتن یکی از آنها انصراف دهد و تنها یکی از آن دو حقوق را می‌تواند دریافت کند.

لایحه مدیریت خدمات کشوری در سال۸۷ در مجلس تصویب شد و هم‌اکنون دوره آزمایشی ۵ساله خود را گذرانده است. دولت باید طی ۲۳‌ماه آینده لایحه دائمی‌شدن خدمات مدیریت کشوری را به مجلس ارسال می‌کرد که این مدت تمدید شد و مجلس تصویب کرد که تا پایان سال‌جاری لایحه قبلی اجرایی شود و از ابتدای سال۹۴ قانون مدیریت خدمات کشوری دائمی شود. دولت باید تا چند هفته آینده این لایحه را به مجلس ارسال کند.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.