انتقاد سناتورهای آمریکایی از فیلم ˝۳۰ دقیقه بعد از نیمه‌شب˝

۲ م دیماه ،

در یک نامه اعتراضی به کمپانی سونی پیکچرز//

سه سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به کمپانی ˝سونی پیکچرز انترتینمنت˝، تولیدکننده فیلم ˝۳۰ دقیقه بعد از نیمه‌شب˝ با موضوع تعقیب و قتل اسامه بن‌لادن، اعتراض کردند که این فیلم این تصور غلط را به وجود می‌آورد که شکنجه به احراز اطلاعاتی منجر شد که یافتن و قتل بن‌لادن را به دنبال داشت.

به گزارش هنرآنلاین، این فیلم که از روز ۱۱ ماه ژانویه میلادی (۲۱ دی‌ماه) در سینماهای آمریکا اکران خواهد شد با صحنه‌های شکنجه آغاز می‌‌شود و این صحنه‌ها برای حدود ۴۵ دقیقه ادامه می‌یابد.

بنابر این گزارش، موضوع فیلم تلاش ده ساله سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (CIA) برای ردیابی اسامه بن‌لادن است. رهبر القاعده در ابتدای ماه مه ۲۰۱۱ به دست کماندوهای آمریکایی در پاکستان به قتل رسید.

بنابر این گزارش، منتقدانی که فیلم را دیده‌اند می‌گویند می‌توان این برداشت را از آن داشت که شکنجه به سرنخ‌های اولیه موثری در این مسیر منجر شد و این دقیقا مسئله‌ای است که سه سناتور در نامه خود به آن اعتراض کرده‌اند.

“جان مک کین”، سناتور جمهوریخواه و “دایان فاینستاین” و “کارل لوین” سناتورهای دموکرات اعضای کمیته اطلاعاتی سنا هر سه از مخالفان شکنجه می باشند. آنها در نامه خود به شرکت “سونی پیکچرز انترتینمنت” نوشته‌اند که هرچند “۳۰ دقیقه بعد از نیمه شب” یک اثر سینمایی است اما در ابتدای آن اشاره شده که فیلم براساس روایت‌های دسته اول از اتفاقهای واقعی تهیه شده است.

به نوشته بی‌بی‌سی، براساس گزارش‌ها این فیلم با همکاری سازمان سیا ساخته شده است. این سه سناتور می‌نویسند که فیلم صراحتا اشاره می‌کند که شیوه‌های بازجویی قهرآمیز به کسب اطلاعات مهمی دربارهٔ مامور پستی اسامه بن‌لادن که رابط او با جهان بود منجر شد. گفته می‌شود که یافتن پستچی بن‌لادن ماموران سیا را به مخفیگاه رهبر القاعده رهنمون شد.

آنها نوشته‌اند که اسناد سیا را مرور کرده‌اند و می‌دانند که چنین برداشتی غلط است.

“کاترین بیگلو”، کارگردان این فیلم که قبلا به خاطر فیلم “مهلکه” برنده اسکار شده، پیش از انتشار یافتن این نامه در مصاحبه با بی‌بی‌سی در لس‌آنجلس گفته بود: “هر چیزی که روی صحنه اتفاق می‌افتد مسلما منعکس کننده روایت‌های دسته اول است.”

“بیگلو” طی بیانیه‌ای در واکنش به نامه این سه سناتور نوشت که فیلم انواع شیوه‌های جنجال آفرین و شیوه‌های اطلاعاتی را به تصویر می‌کشد.

کمیته اطلاعاتی سنا روز ۱۳ ماه دسامبر (۲۳ آذرماه) در گزارشی نوشته بود که براساس بررسی حدود شش میلیون صفحه اسناد سیا نتیجه‌گیری می‌کند که رفتار خشن با مظنونان “عنصری محوری” در یافتن بن‌لادن نبود. این گزارش به شدت از برنامه شکنجه مظنونان که حدود ده سال پیش در دوران ریاست جمهوری جورج بوش آغاز شد انتقاد دارد.

سه سناتوری که نامه را نوشته‌اند می‌گویند که فیلم این توانایی را دارد که به افکار عمومی، آن هم به شکلی نگران کننده و گمراه کننده شکل دهد. آنها نوشتند که استفاده از شکنجه در نبرد با تروریسم لطمه شدیدی به ارزش‌ها و منزلت آمریکا زد و نمی‌توان آن را توجیه کرد.


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.