اندر احوالات مجریان ممنوع التصویر رسانه ملی

تاریخ انتشار: ۲۷ February 2016 | 5:45 am

به گزارش ممتاز نیوز، حکایت «اجرا در سیما» در کناره سوژه های ریز و درشت دیگری که در کارنامه تلویزیون قابلیت طرح و آسیب شناسی دارند، از آن حکایت های حساس و در عین حال مهم است. مجریان تلویزیونی اگرچه طی سه دهه گذشته شاهد فراز و فرود بسیاری در جایگاه و تعریف هویت خود روی آنتن بوده اند اما امروز می توان از آن ها به عنوان یکی از صنوف پویا در خانواده تلویزیون یاد کرد. صنفی که در سال های ابتدایی پس از پیروزی انقلاب عهده دار اعلام کنداکتور و اجرای برنامه های تخت و مناسبتی برمبنای سلیقه حاکم بر تلویزیون بودند و آرام آرام توانستند جایگاهی برای خود دست و پا کنند که امروز هم تراز با بازیگران مجموعه های تلویزیونی نام برخی از آن ها در فهرست ستاره های سیما جا خوش کند. 

حسین پاکدل

 
این مجری های ممنوع التصویر

چه شد که ممنوع التصویر شد؟ «مجری پخش» عنوان آشنا برای کسانی است که تا سال های نخست دهه ۷۰ تلویزیون تماشا می کردند؛ در بین برنامه ها تصویر یک مجری در قاب تلویزیون نقش می بست و به جای زیرنویس های معمول امروز تلویزیون، برنامه های روز شبکه را اعلام می کرد. حسین پاکدل از چهره های شناخته شده این بخش بود که اوایل دهه ۷۰ با منتفی شدن حضور مجری بخش، چهره او هم کم تر در تلویزیون دیده شد، اما وقتی دهه ۷۰ از نیمه گذشت، دیگر تصویر او در قاب جای نگرفت تا به امروز. 

به نظر می رسد شرایط سیاسی و برخی اعلام موضع های او بود که اجازه نداد همکاری اش با تلویزیون ادامه داشته باشد، هر چند که تا زمان بازنشستگی به عنوان کارمند صدا و سیما شناخته می شد.

آیا به تلویزیون بازگشت؟ نکته قابل توجه در مورد ارتباط پاکدل با صدا و سیما این است که او هیچ گاه بعد از آن وداع در سال نخست دهه ۷۰ به این رسانه بازنگشت. یک خداحافظی تمام عیار.

بعد از بازگشت چه کارنامه ای داشت؟ پاکدل هیچ گاه عرصه بازگشت به تلویزیون را به دست نیاورد و از همین رو زمینه همکاری او و تلویزیون تا به امروز همان اجراهای دهه ۶۰ و اوایل ۷۰ است.

وضعیت امروزش چگونه است؟ کسانی که دل تنگ چهره پاکدل شده باشند، می توانند تصویر او را در برخی فیلم های سینمایی از جمله «شیفت شب» به کارگردانی نیکی کریمی یا نمایش هایی که هرازگاهی با بازی او روی صحنه تئاتر می روند، ببینند؛ اما سهم حضور او در تلویزیون عملا صفر است. این رسانه حتی تصویری از پاکدل در بخشی از اجرای یک نمایش یا فیلم سینمایی پخش نمی کند.

 حتی دو سال قبل زمانی که مسئولان برگزاری سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر تصمیم گرفتند پاکدل را به عنوان مجری مراسم پشت تریبون بفرستند، با واکنش سرد مسئولان صدا و سیما مواجه شدند. به نظر می رسد قهر تلویزیون با تصویر مجری آشنای دهه ۶۰ و ۷۰ ادامه داشته باشد.

جواد یحیوی

 
این مجری های ممنوع التصویر

چه شد که ممنوع التصویر شد؟ جواد یحیوی که از مجریان صاحب سبک سیما بود و برنامه هایش روزگاری بینندگان زیادی را پای تلویزیون می نشاند و از آن سبک کلاسیک عصا قورت داده و معذب مجریان قدیمی تخطی می کرد و می کوشید راحت و صریح و منعطف باشد، نسخه اش بسیار عجیب پیچیده شد و مجبور شد سازمان را ترک کند و به دنبال کارها و علایق دیگرش برود. گرچه هرگز خبری رسمی و صریح درباره ممنوعیت کاری او منتشر نشد، اما بسیاری دلیل اش را فعالیت های سیاسی او در دوران انتخابات ۸۸ در کمپین یکی از نامزدها می دانند؛ اما از سویی در آن زمان بیش از یک سال بود که یحیوی هیچ برنامه ای در سیما نداشت. 

عده ای دیگر هم حضور یکی از چهره های سیاسی روی آنتن زنده برنامه او را دلیل ممنوعیت تصویری اش می دانند و گویا حضور آن چهره چندان به مذاق مدیران سیما خوش نیامده بود. ممنوعیت تصویری او البته تدریجی بود، یعنی ابتدا او را به اجرای برنامه های کم اهمیت سیما- مثل مسابقه های تلفنی- واداشتند و بعد کم کم شاهد فیدشدنش بودیم.

آیا به تلویزیون برگشت؟ خیر، هرچند هرازگاهی شایعه بازگشت او به گوش می رسید، اما این شایعه هرگز عملی نشد.

بعد از بازگشت چه کارنامه ای داشت؟ طبیعتا هیچ.

وضعیت امروزش چگونه است؟ یحیوی بعد از ممنوع التصویرشدن به سراغ کسب و کار رفت و مدتی در جزیره کیش به فعالیت های تجاری مشغول بود؛ اما از آن جا که در کارنامه اش سابقه بازیگری تئاتر و سینما هم داشت، مشغول بازی و کارگردانی تئاتر شد و در عین حال با شبکه های تصویری اینترنتی نیز همکاری هایی داشته و دارد. یحیوی همین امسال هم در فیلم «برادرم خسرو» به نقش آفرینی پرداخت و فیلم هم در جشنواره فجر به نمایش درآمد. او هم چنین در ایام جشنواره برنامه ای درخصوص سینما را در شبکه اینترنتی آرت تاکس اجرا می کرد.

محمود شهریاری

 
این مجری های ممنوع التصویر

چه شد که ممنوع التصویر شد؟ در مورد ممنوع التصویری شهریاری روایت های مختلفی هست؛ از لو رفتن فیلم انجام حرکات موزونش در یک مجلس عروسی تا آوردن اسم خوانندگان لس آنجلسی در برنامه زنده. البته این مجری پرانرژی دفعات زیادی ممنوع التصویر شده و هر بار هم دلیل خاص خودش را داشت. شهریاری در مصاحبه با رشیدپور در برنامه «دید در شب» اعلام کرد که در حال حاضر هم ممنوع التصویر است، آن هم به دلیلی که هیچ کس نمی داند، حتی خود او!

آیا به تلویزیون برگشت؟ او معمولا با پایان یافتن دوره ممنوع الکاری اش برای دوره ای کوتاه به تلویزیون برمی گردد و باز اتفاق عجیب و غریبی رخ می دهد که مجبور می شوند او را کنار بگذارند. در طول این سال ها تعداد دفعاتی که او ممنوع التصویر و به قول خودش آزادالتصویر شده است، به قدری زیاد بوده که کسی آمار دقیقش را ندارد.

بعد از بازگشت چه کارنامه ای داشت؟ اگر ملاک را آخرین بازگشت او درنظر بگیریم، بعد از پایان دوره ممنوع التصویری اش مدتی را با بروبچه های فیتیله ای گذراند و یار چهارم آن ها و جانشین عموقناد در برنامه فیتیله ای ها شده بود. او در این برنامه خیلی سعی کرد که جای خالی عموقناد را پر کند و طوری برنامه را جلو ببرد که این جا به جایی برای مخاطب های سخت پسند کودک و نوجوان خیلی توی ذوق نزند اما خیلی موفق نبود و بعد از مدتی هم مجددا به جرگه ممنوع التصویران بازگشت.

وضعیت امروزش چگونه است؟ خیلی تعریفی ندارد. اگرچه بعد از حضورش در مقابل رضا رشیدپور تا مدتی با حرف هایش باز هم روی بورس بود، اما خیلی زود به فراموشی سپرده شد و به غار تنهایی خود بازگشت. البته با توجه به این که شهریاری معمولا خیلی ممنوع التصویر نمی ماند، هر لحظه باید منتظر دیدن او در مقابل تلویزیون باشیم و باز هم اجراهای عجیب و غریبش را شاهد باشیم.

فرزاد حسنی

 
این مجری های ممنوع التصویر

چه شد که ممنوع التصویر شد؟ فرزاد زبان سرخی داشت، صراحت لهجه اش در بیان سوالات و بی پروا حرکت کردن در دل مصاحبه، سرانجام در گفت و گو با سردار رادان، رئیس پلیس وقت تهران کار دستش داد و همان اتفاقی که نباید می افتاد، افتاد. او در برنامه کوله پشتی اش که دیگر تبدیل به شناسنامه کاری این مجری شده بود، سوالات بی پرده ای از رئیس پلیس وقت تهران پرسید که این سوالات به مذاق خیلی از مسئولین خوش نیامد و همین موجب شد که در همین برنامه عذر او را بخواهند. 

حسنی که قرار بود طی دو شب میزبان سردار رادان باشد، پس از اجرای برنامه دوم از کار کنار گذشته شد و جایش را به امیرحسین مدرس داد.

آیا به تلویزیون برگشت؟ از آن سال به بعد در برهه های زمانی مختلف بحث حضور حسنی در تلویزیون مطرح می شد، اما جز اجرای دو، سه برنامه ویژه تحویل سال، هیچ گاه فرصت عرض اندام در هیچ برنامه ای به او داده نشد.

بعد از بازگشت چه کارنامه ای داشت؟ وقتی بعد از مدت ها دوری برای اجرای ویژه برنامه تحویل سال شبکه ۳ به تلویزیون برگشت، با روزهای اوجش فاصله زیادی داشت. البته با وجود این افت محسوس، اما اجرایش چند کلاس بالاتر از مجریانی بود که بعد از او به تلویزیون آمدند. حسنی در ادامه و یکی، دو سال بعد ویژه برنامه تحویل سال شبکه ۲۳ را هم با همراهی آزاده نامداری روی آنتن برد که این برنامه جزو ضعیف ترین اجراهای او به شمار می رود.

وضعیت امروزش چطور است؟ از نیمه دوم امسال خبری در رسانه ها مبنی بر بازگشت او به تلویزیون با برنامه ای تحت عنوان «اکسیر» منتشر شد. برنامه ای که قرار بود در حوزه سلامت و با ساختاری بسیار متفاوت از اول زمستان روی آنتن شبکه ۳ برود؛ اما تا همین لحظه، پخش این برنامه به دلایل نامعلوم به تعویق افتاده است.

رضا رشیدپور

 
این مجری های ممنوع التصویر

چه شد که ممنوع التصویر شد؟ رضا رشیدپور داشت با سلسله برنامه های «شیشه ای»اش در تلویزیون یکه تازی می کرد که به یک باره ترمزش را کشیدند. او که طی سه برنامه مختلف؛ «عبور شیشه ای»، «شب شیشه ای» و «مثلث شیشه ای» توانسته بود پای همه سوپراستارها را به تلویزیون باز کند و با آن ها گفت و گوهای چالشی درست و درمان انجام دهد، در میانه های برنامه آخرش از آنتن پایین کشیده شد و با برنامه ای نیمه کاره، پرونده اش در تلویزیون بسته شد.

آیا به تلویزیون برگشت؟ در دوره مدیریت قبلی تلویزیون چندباری برای بازگشت تلاش کرد، اما موفق نشد. او بعد از ناامید شدن از بازگشت به تلویزیون، راه های مختلفی را برای دیده شدن تجربه کرد؛ از اجرا در شبکه ماهواره ای بگیرید تا حضور در یک شوی تلویزیون جهت پخش در شبکه نمایش خانگی که برای شب عید تهیه و تولید شد، او در هیچ یک از این تجربیاتش نتوانست موفقیتش در تلویزیون را تکرار کند، تا این که با راه اندازی شبکه نسیم شرایط حضورش در تلویزیون مهیا شد.

بعد از بازگشت چه کارنامه ای داشت؟ در ابتدا قرار بود با یک برنامه گفت و گومحور کارش را در تلویزیون و در شبکه نسیم استارت بزند، اما شرایط این کار مهیا نشد و او در کمال تعجب در مقام کارگردان، بازیگر و مجری، مجموعه آیتمی/ نمایشی «عینک آفتابی» را روانه آنتن کرد؛ برنامه ای که تقلیدی صرف از برنامه های آیتمی مهران مدیری بود و به هیچ وجه نتوانست برای رشیدپور موقعیت درست و درمانی ایجاد کند. او ۱۰۰ قسمت «عینک آفتابی» برای تلویزیون ساخت و به حضور دوباره اش در تلویزیون پایان داد.
 
وضعیت امروزش چطور است؟ با برنامه اینترنتی «دید در شب» و انجام گفت و گوهای چالشی با هنرمندان نشان داد که هنوز خیلی چیزها در چنته دارد؛ برنامه ای که هم چنان تولیدش ادامه دارد.

ژیلا صادقی

 
این مجری های ممنوع التصویر

چه شد که ممنوع التصویر شد؟ خودش در گفت و گوهایی که با رسانه ها داشته، مدعی است که هرگز حکمی مبنی بر ممنوع التصویر شدنش دریافت نکرده و حتی شفاها هم چنین ابلاغی به او نشده است و تنها به درخواست و به احترام یکی از مدیران سیما به دوری خودخواسته از تلویزیون رضایت داده. به ره حال بسیاری از رسانه ها دلیل حساسیت مدیران روی او و ممنوع التصویر شدنش را حضورش در یک آگهی بازرگانی می دانند. این آگهی مربوط به یک محصول خارجی بود. با این حال خود ژیلا صادقی می گوید که این دو اتفاق ارتباطی به هم نداشته اند و حضورش در آن تبلیغ هم با هماهنگی و مجوز سازمان صدا و سیما انجام گرفته بود.

آیا به تلویزیون برگشت؟ بله، اما نه به شکل مستمر و در یک برنامه مشخص و ادامه دار. او بیش تر در برنامه های خاص و مناسبتی حضور می یابد.

بعد از بازگشت چه کارنامه ای داشت؟ حضورش آن قدری نبوده که بتوان برایش کارنامه ای خاص در نظر گرفت. به هر حال او هم چنان در اجرا مسلط است و این هنر را دارد که توجه مخاطب را به موضوع برنامه جلب کند و اکتیو و پرانرژی باشد؛ اما ظاهرا هنوز مشکل حل نشده و به او برنامه مهم و پربیننده ای سپرده نشده است.

وضعیت امروزش چگونه است؟ او که از دیرباز به عنوان بازیگر در سریال ها تلویزیونی و فیلم های سینمایی حضور داشت، هم چنان عمده تمرکزش در این حوزه است و سال ۹۴ هم فیلم «من سالوادور نیستم» را بازی کرد. حضور در برنامه های سازمانی و مناسبتی و جشن نهادها به عنوان مجری از دیگر فعالیت های ژیلا صادقی است. او هم چنین در سال ۱۳۸۹ اجرای اختتامیه جشنواره فجر را هم بر عهده داشت که البته حضورش چندان بی حاشیه و بدون حرف و حدیث نبود. آخرین بار او را با برنامه «مهر محمد» روی آنتن تلویزیون دیدم که مقداد مومن نژاد و مجید خواجه نژاد تهیه کنندگی آن را بر عهده داشتند.

تا این لحظه ۴نظر ثبت شده
  1. سبحان شاهمرادی اصولگرا:

    می خواستند خلاف نکنند تا ممنوع التصویر نشوند!

  2. مهدی:

    سلام ببخشید من در مورد آقای پاکدل و یحیوی چیزی نمی دونم
    امابقیه اشون رو تا اونجا می دونم دارن همچنان به کار خودشون ادامه میدهند
    آقای رشید پور خودش مجری برنامه شب شیشه ای هست
    آقای شهریاری هم توی یکی از این شبکه برنامه داره
    آقای حسنی هم بعد از اون قضیه همچنان تشریف دارن البته اگه صداسیما فرزاد حسنی رو اخراج کنه باعث تقدیره

  3. مهدی:

    سلام ببخشید من در مورد آقای پاکدل و یحیوی چیزی نمی دونم
    امابقیه اشون رو تا اونجا می دونم دارن همچنان به کار خودشون ادامه کمی میدهند

  4. بنده:

    مقتضیات شغل مجری گری تلویزیونی محبوبیت در بین بینندگانه، وقتی که یه مجری محبوبیتش کم میشه یا حضور زیاد از حدش باعث دلزدگی مخاطبین میشه، طبیعیه که تهیه کنندگان به سراغ اشخاص دیگه ای میرن.
    از طرفی هرکسی در هرجایی که استخدام میشه یه سری محدودیت ها رو به عنوان قانون قبول میکنه و باید بهش پایبند باشه، این هم طبیعیه که اگر از این حدود خارج بشه، حذف میشه. معیار همه قانونه.
    این هم قابل توجه است که تو صدا و سیما همه ی مجری ها استخدام رسمی سازمان نیستند و فقط برای برنامه ای که اجرا میکنن با تهیه کننده قرار داد میبندند.
    پس هیچ الزامی وجود نداره که هر کسی تا آخر عمرش جلوی دوربین صدا و سیما باشه.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.