اهمیت خطر بیماری ایدز از همه بیماری‌های عفونی بیشتر است

۱۹م آذر ،

از آن‌جا که ثبات رفتاری میان نوجوانان و جوانان کمتر از بزرگسالان است، ‌در بحث آموزش در زمینه ایدز نباید جوانان و جوانان را به حال خود رها کرد.

به گزارش  گروه علمی باشگاه خبرنگاران وب دا، مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: اهمیت خطر بیماری ایدز از همه بیماری‌های عفونی بیشتر است. ویروس ایدز، ویروسی بسیار ضعیف است ولی زمانی که وارد بدن انسان شود سیستم ایمنی و دفاعی بدن را مختل کرده و پس از ۸ تا ۱۰ سال وارد فاز بیماری می‌شود.

دکتر عزیز فقهی ادامه داد: بسیاری از اشخاص جامعه از راه‌های پیشگیری از بیماری ایدز و عوارض آن آگاهی کافی ندارند و بعضی‌‌ها نیز با وجود آگاهی، به این مسایل توجه نمی‌کنند و مرتکب اعمالی می‌شوند که هم برای خود آنان مضر است و هم می‌تواند جامعه را دچار بیماری کند.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان گفت: حدود دو میلیون نفر معتاد در کشور وجود دارد که ۲۰۰ هزار نفر از آن‌ها معتاد تزریقی و حدود ۵ تا ۲۰ درصد از این معتادان HIVمثبت دارند.

فقهی افزود: شیوع و گسترش بیماری ایدز میان زنان، زنگ خطری برای جامعه است. میزان انتقال ویروس ایدز از راه تماس جنسی قبلا ۷ درصد بوده ولی اکنون به ۲۵ درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ایدز، تنها داشتن اطلاعات دربارهٔ روش‌های انتقال کافی نیست بلکه باید اطلاع‌رسانی گسترده‌ای انجام و حساسیت نسبت به این بیماری میان همه اشخاص جامعه ایجاد شود که متاسفانه احساس می‌شود در این خصوص نگرانی وجود ندارد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که در زمینه مقابله با ایدز وجود دارد این است که ایدز یک بیماری خاموش است و نیاز است همه گروه‌های سنی تا جایی که لازم است، در این زمینه اطلاع‌رسانی شوند.

وی اظهار کرد: ایدز یک بیماری رفتاری محسوب می شود. اشخاص، ابتلا به اعتیاد خود را پنهان‌ می‌کنند و از همه بدتر اگر رفتارهای پرخطر جنسی نیز داشته باشند،‌در این خصوص هم پنهان‌کاری می‌کنند تا این‌که با گذشت چندین سال بیمار شناسایی می‌شود.

فقهی افزود: حدود ۹۰ درصد مبتلایان به ایدز در اروپا مهاجران می باشند. در دنیا الگوی انتقال ایدز از تزریق مشترک با سرنگ آلوده به انتقال از راه تماس جنسی ناایمن تغییر کرده است و یکی از خطراتی که می‌تواند مشکلات اسفناکی ایجاد کند، ‌همین راه است.

وی گفت: ‌فقر اقتصادی، فقر فرهنگی، افزایش طلاق در جامعه و ارزان شدن قیمت مواد مخدر مانند شیشه و دسترسی راحت به آن توسط نوجوانان و جوانان احتمال انتقال ویروس ایدز و شیوع این بیماری در جامعه را افزایش می‌دهد.

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های مرکز بهداشت خوزستان، مهاجرت و حاشیه‌نشینی را در شیوع بیماری ایدز تاثیرگذار دانست و بیان کرد: در حاشیه‌نشینی مشکلات بسیاری متوجه مردم است که باید به این موضوع نیز توجه بیشتری شود./ع۲


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.