ایجاد ظرفیت ۱۱ میلیون تنی سیلوسازی در کشور

با اجرای نهضت سیلوسازی در کشور و با توجه به حضور توانمند و موثر بخش خصوصی ،‌ ظرفیت ایجاد شده در بخش سیلو از رقم ۳/۳ میلیون تن در سال ۸۳ به حدود ۱۱ میلیون تن در حال حاضر ارتقاء پیدا کرده است.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا)؛ بیش از ۶۰ درصد این سیلوها خصوصی شده و کمتر از ۴۰ درصد دولتی هستند.

بر اساس این گزارش شرکت بازرگانی دولتی ایران در طول فعالیت دولت نهم و دهم عملکرد مناسبی را از خود نشان داده است.

بر این اساس، مقدار گندم وارداتی از سال ۱۳۷۷ تا پایان سال ۱۳۸۳  بالغ بر ۱/۲۴۷۵۷ هزار تن بوده که این رقم از سال ۱۳۸۴ تا پایان خرداد ماه سالجاری به ۷/ ۱۱۲۴۶ هزار تن رسیده است.

همچنین مقدار برنج وارداتی از سال ۱۳۷۷ تا پایان سال ۱۳۸۳ بالغ بر ۳/۵۰۵۸ هزار تن بوده که این رقم از سال ۱۳۸۴ تا پایان خرداد ماه سالجاری رقم ۸ / ۲۶۸۴  هزار تن را نشان می‌دهد.این آمار نشانگر حمایت از تولیدات داخل و استفاده از ظرفیتهای داخلی است.

براساس این گزارش؛‌ مقدار توزیع برنج در دولت نهم بالغ بر ۷/ ۴۰۰۸  هزار تن بوده که در دولت بعدی به ۹/ ۲۸۴۳ هزار تن رسیده است.

مقدار روغن وارداتی نیز از سال ۱۳۷۷ تا پایان سال ۱۳۸۳ بالغ بر ۴۳۹۳ هزار تن بوده که این رقم در دولت دهم رقم  ۷/ ۲۸۷۲  را تجربه کرده است.

همچنین ۹/ ۳۷۶۳ هزار تن، میزان توزیع روغن نباتی  در دولت نهم بوده که این رقم در دولت دهم به ۳/ ۲۳۷۵ رسیده است.

این گزارش در ادامه می‌افزاید: مقدار شکر وارداتی در دوره نهم از فعالیت دولت، رقم ۷/۲۷۷۴ هزار تن بوده که براساس آمار ،‌ در دوره دهم عدد ۹/۲۰۳۴هزار تن را نشان می‌دهد.

همچنین این گزارش حاکیست؛‌ مقدار توزیع قند و شکر از  سال ۱۳۷۷ تا پایان سال ۱۳۸۳ بالغ بر ۳/ ۶۹۰۲ هزار تن بوده که به رقم ۴/ ۳۴۱۲ هزار تن از سال ۱۳۸۴ تا پایان خرداد ماه سالجاری رسیده است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.