اکونومیست: رتبه ۵۸ ایران با نمره ۵٫۷۸ در شاخص کیفیت زندگی و رفاه و خوشبختی در سال ۲۰۲۴

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در بین ۸۰ کشور جهان از سوئیس تا نیجریه گزارش شد

شاخص خوشبختی (رفاه) یا کیفیت زندگی در ۸۰ کشور مورد بررسی جهان نشان می دهد که سوئیس، استرالیا، نروژ، سوئد، دانمارک، سنگاپور، نیوزیلند، هلند، کانادا ، هنگ کنگ، و فنلاند در رتبه ۱ تا ۱۱ بوده اند و چین و تایلند و ترکیه، جمهوری دومینیکن، آفریقای جنوبی، الجزایر، صربستان، رومانی، لیتوانی، ایران، تونس و مصر از رتبه ۴۹ تا ۶۰ را به خود اختصاص داده اند…

خبراقتصادی: ارزیابی شاخص خوشبختی (رفاه) یا کیفیت زندگی در ۸۰ کشور مورد بررسی جهان توسط نشریه اکونومیست نشان می دهد که سوئیس، استرالیا، نروژ، سوئد، دانمارک، سنگاپور، نیوزیلند، هلند، کانادا ، هنگ کنگ، فنلاند در رتبه ۱ تا ۱۱ بوده اند و چین  و تایلند و ترکیه، جمهوری دومینیکن، آفریقای جنوبی، الجزایر، صربستان، رومانی، لیتوانی، ایران، تونس و مصر از رتبه ۴۹ تا ۶۰ را به خود اختصاص داده اند.

جالب است که ایران رتبه ۵۸ را در بین ۸۰ کشور مورد بررسی داشته و کشورهایی مانند روسیه، هند، مصر، اکراین، پاکستان، اردن، آذربایجان،  بلغارستان، تونس قزاقستان، فیلیپین، اندونزی و…. بعد از ایران قرار دارند.
رتبه ۷۲ برای روسیه، ۶۶ برای هند و  ۶۰ برای مصر نشان دهنده وضعیت به نسبت قابل قبول ایران در این ارزیابی هاست. همچنین ترکیه با رتبه ۵۱ و آفریقای جنوبی با رتبه ۵۳ و چین با رتبه ۴۹ و تایلند با رتبه ۵۰ نزدیک به ایران بوده اند.
این ارزیابی در دامنه صفر تا ۱۰ برای هر کشور انجام می گردد. خوشبخت ترین مردم جهان کشور سوئیس با نمره ۸٫۲۲،با رتبه ۱ ایران با نمره متوسط ۵٫۷۸ و رتبه ۵۸ و  نیجریه با نمره  ۴٫۷۴ و رتبه ۸۰ نوسان نمره ۳٫۴۸ را نشان می دهند و نشان می دهد که در مجموع کشورهای مختلف جهان به سمت متوسط و برخورداری از امکانات امروز جهان حرکت کرده اند و فاصله خوشبخت ترین کشور با پایین ترین کشور ۳٫۵ نمره است که در مقایسه با کشور سوئس یا خوشبخت ترین مردم، معادل ۴۲ درصد کمتر است یعنی نسبت احساس خوشبختی در سوئیس به احساس معمولی بودن در نیجریه تقریبا از نظر شاخص کیفیت دو برابر است و فاصله و شکاف بسیار عمیق نبوده است.
این وضعیت برای کشور ایران با نمره ۵٫۷۸ نسبت به کشور سوییس با اختلاف حدود ۲٫۴۴ به معنای فاصله ۲۹٫۶ درصد است یعنی در ایران احساس خوشبختی از نظر نمره و کیفیت دو سوم سوئیس است.
اما در مجموع باید در هر شاخص و هر موضوعی به طور تفضیلی بررسی شود تا تعریف بهتری ارائه شود زیرا خوشبختی و احساس خوشبختی و رفاه برای هر انسانی در سوییس یا ایران یا نیجریه بسته به طرز تلقی و احساس تعلق به جامعه و دنیای امروز است.

شاید بتوان گفت معتبر ترین شاخص خوشبختی (رفاه) “مردم” کشور های جهان یا به عبارتی بهترین ملاک برای سنجیدن “ملتها” با یکدیگر شاخص کیفیت زندگی (Quality of life یا به اختصار QLI) نام دارد، این شاخص ترکیبی است برای سنجیدن موفقیت و سعادت جسمی و روحی “شهروندان” در کشور های جهان.
این شاخص همچنین معیاری عالی برای انتخاب کشوری تازه برای تحصیل و مهاجرت می باشد.

عوامل ۹ گانه کیفیت زندگی و شاخص‌های به‌کار گرفته شده در نمایش چنین عواملی عبارتند از:

تعالی مادی: سرانه تولید ناخالص ملی
سلامتی: امید به زندگی در بدو تولد
ثبات سیاسی و امنیت: نرخ ثبات سیاسی و امنیت
زندگی خانوادگی: نرخ طلاق (در هر هزار نفر)
زندگی اجتماعی: نرخ حضور در اماکن مذهبی یا عضویت در سندیکاها
اقلیم و جغرافیا: عرض جغرافیائی، شرایط اقلیمی بین گرمتر و سردتر را مشخص می سازد.
امنیت شغلی: نرخ بیکاری
آزادی سیاسی: متوسط شاخص‌های آزادی‌های مدنی و سیاسی
برابری جنسیتی: نسبت متوسط درآمد مرد و زن، بر اساس آخرین داده‌های در دسترس

منبع: اکونومیست
economist.com/news/21566430-where-be-born-2013-lottery-life
en.wikipedia.org/wiki/Quality-of-life_Index


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.