ایران ایده هایی در رابطه با سوریه دارد/ منتظر جزئیات پیشنهاد مرسی هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، عباس عراقچی سه شنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری در رابطه با برگزاری اجلاس وزیران جنبش عدم تعهد به مذاکرات وزیران خارجه این کشورها پیرامون موضوعات مختلف از جمله فلسطین اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از کشورها در جلسات اجلاس اعتراض داشتند که ما رژیم صهیونیستی را مرتب محکوم می کنیم اما هیچ اتفاقی نمی افتد و مشکلی حل نمی شود و وضع فلسطینی ها هم هر روز بدتر می شود.

وی ادامه داد: در جلسه وزیران گزارش کمیته فلسطین ارائه شد که نشان داد گشایشی در وضع مردم فلسطین ایجاد نشده و اوضاع آنها روزبه روز به وخامت می رود و بر همین اساس برخی از وزیران خواستار اقدام جدید شدند و معتقد بودند که دفاع کردن تنها از مردم فلسطین کفایت نمی کند و باید شیوه اجرایی دنبال شود.

عراقچی با اشاره به تصویب بیانیه کمیته فلسطین در اجلاس وزیران جنبش عدم تعهد گفت: مقرر شد گروه کاری تشکیل شود تا اقدامات عملی برای حمایت از مردم فلسطین را بررسی کرده که این اقدامات در محورهای مختلف صورت می‌گیرد، به عنوان مثال در بخش اقدامات سیاسی حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل در بخش اقتصادی تحریم کالای صهیونیستی مطرح شد.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه در رابطه با اینکه آیا فقط کشورهای اسلامی در رابطه با فلسطین اعلام موضع داشتند، تصریح کرد: بحث فلسطین در جنبش عدم تعهد، بحث اسلامی محسوب نمی شود بلکه به عنوان یک موضوع انسانی و از موضع حق طلبانه مطرح است که مردم فلسطین تحت جنایات روزمره صهیونیست ها هستند و باید به آنها کمک شود.

وی به مواضع وزرای خارجه کشورهای عدم تعهد در رابطه با موضوع سوریه اشاره و عنوان کرد: همه وزرا تاکید بر راه حل سیاسی برای حل مشکل سوریه داشتند و خوشبختانه مجموعه جامعه بین المللی به این نتیجه رسیده که سوریه راه حل نظامی ندارد و راه حل ارسال پول و سلاح به این کشور برای حل مشکل شکست خورده است.

عراقچی اصلاحات در شورای امنیت و سازمان ملل را از دیگر موضوعات مطرح شده در اجلاس وزیران خارجه عدم تعهد برشمرد.

این دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در خصوص طرح مرسی، رئیس جمهور مصر مبنی بر فعالیت چهار کشور ایران، ترکیه، مصر و عربستان برای حل مشکل سوریه و طرح فعال شدن تروئیکای عدم تعهد مشتمل بر مصر، ایران و ونزوئلا یعنی رؤسای قبلی، فعلی و بعدی جنبش عدم تعهد اظهار داشت: جزئیات طرح آقای مرسی هنوز مشخص نشده و ما منتظر هستیم جزئیات آنها مشخص شود.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه یادآور شد: در رابطه تروئیکای عدم تعهد نیز در جلسه وزیران خارجه مباحثی مطرح شد که اگر قرار باشد اینگونه شود، می بایست تروئیکای جنبش فعال شود که این موضوع نیز فعلا در مرحله ایده‌پردازی است، اما خود ما نیز ایده هایی داریم که در حال بررسی هستیم.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.