بارندگی شدید، سیب زمینی استان گلستان را از قیمت انداخت

‘محمد رحیم نیازی’ روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا عنوان کرد: با توجه به این وضعیت وزارت جهاد کشاورزی سیب زمینی مرغوب را خریداری کرد و مابقی سیب زمینی ها روی دست کشاورزان باقی مانده است .

وی معتقداست: در راستای حمایت از تولید داخل، خرید تضمینی سیب زمینی مرغوب و نامرغوب باید از سوی دولت انجام شود.

رییس انجمن ملی سیب زمینی عمده تولید محصول سیب زمینی را مربوط به برداشت پاییزه دانست و گفت: تا زمان حاضر خرید تضمینی سیب زمینی استان گلستان هفت هزار تن بوده که کاهش رقم تولید را نشان می دهد .

به گفته وی ، وضعیت کاهش تولید در صادرات نیز خود را نشان داده به نحوی که صادرات سیب زمینی استان گلستان سال گذشته ۲۲ هزارتن بود ، اما امسال این میزان امسال ۲ هزارتن شد که این وضعیت کاهش عملکرد تولید در هکتار را نشان می دهد.

وی عنوان کرد : مرغوبیت سیب زمینی استان همدان باعث شده تا این محصول روی زمین به قیمت ۲۲۰ تا ۲۸۰ تومان فروخته شود .

** خرید تضمینی سیب زمینی دو برابر شود

رییس انجمن ملی سیب زمینی ، افزایش قیمت تضمینی خرید سیب زمینی از سوی دولت را خواستار شد و گفت : هم اکنون نرخ هر کیلوگرم خرید تضمینی سیب زمینی ۱۵۰ تومان است که باید به ۲۵۰ تا ۳۰۰ تومان افزایش یابد .

وی بیان کرد: با توجه به هزینه های تمام شده تولید ازجمله کارگر، اجاره زمین، انرژی ، کودشیمایی، بذر، ماشین آلات و حمل و نقل نرخ کنونی تضمینی برای تولید کنندگان مقرون به صرفه نیست .

نیازی تصریح کرد : در زمان حاضر کشت سیب زمینی صرفه اقتصادی ندارد و تولید کنندگان کشت یونجه را به آن ترجیح می دهند .

وی معتقد است، خرید تضمینی سیب زمینی با قیمت مناسب از سوی دولت، بکارگیری بذر اصلاح شده و تکنولوژی های نوین در اجرای صحیح الگوی کشت، افزایش بهره وری بخش کشاورزی، کاهش هزینه های تمام شده تولید و قیمت نهایی برای مصرف کنندگان تاثیر بسزایی دارد.

اقتصام **۹۱۸۶**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۱۰۸۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.