بازدید وزیر نفت از بزرگ ترین طرح جمع آوری گازهای همراه نفت خلیج فارس

۱۳م دیماه ،

وزیر نفت صبح امروز (۱۳ دی) در راس هیاتی از طرح جمع آوری گازهای همراه نفت (No flaring) منطقه خارک بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این سفر رستم قاسمی، وزیر نفت با حضور در جمع مدیران و مجریان طرح ان جی ال خارک و دیگر طرح های در دست اجرا در جریان آخرین وضعیت اجرای طرح های این منطقه عملیاتی قرار خواهد گرفت.

احمد قلعه بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، محمود زیرکچیان زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران و دیگر مدیران شرکت ملی نفت ایران در این بازدید حضور داشتند.

بر پایه این گزارش، طرح ان جی ال خارک به عنوان بزرگ ترین طرح نوفلرینگ (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت) در خلیج فارس، با ظرفیت ۶۰۰ میلیون فوت مکعب و با هدف جمع آوری گازهای همراه نفت در مناطق خارک و بهرگان در حال اجراست.

با راه‌اندازی این طرح، یک زنجیره ارزش از محصولات پایین‌دستی در خارک ایجاد می‌شود که مصداق جلوگیری از خام فروشی است.

سرمایه مورد نیاز برای اجرا و راه‌اندازی طرح ان جی ال خارک حدود ۱٫۲ میلیارد یورو اعلام شده و قرار است این سرمایه از طریق بانک ملت، صندوق توسعه ملی و شرکت نیکو تامین شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، سال قبل ۲۵۰ میلیون یورو از سوی شرکت نیکو برای این طرح هزینه شده است که تا پایان سال ۵۰۰ میلیون یورو دیگر نیز جذب می‌شود همچنین از طریق بانک ملت ۱۵۰ میلیون دلار و از طریق صندوق توسعه ملی ۵۰۰ میلیون دلار برای اجرای این طرح اعتبار تخصیص داده شده است.

متان استحصال شده در این طرح به پتروشیمی خارک تحویل می گردد؛ برای تولید متانول، اتان آن به واحد الفین گناوه می‌رود و پروپان، بوتان و دیگر محصولات آن نیز صادر می‌شود، ضمن این که بخشی از گاز استحصالی در این طرح به خطوط لوله سراسری گاز تزریق می گردد و به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.