بحران بالای سر پرستاری/ روزهای استراحت پرستاران از یاد رفته است

۳۰م دیماه ،
ممتاز نیوز : کمبود نیرو، اضافه کار اجباری، خستگی و فرسودگی شغلی و… دست به دست هم داده تا شرایط کار پرستاران در بیمارستانهای کشور روز به روز سخت تر شود تا جایی که عنوان می گردد روزهای استراحت آنان به فراموشی سپرده شده است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از مهر ؛ غضنفر میرزابیگی رئیس سازمان نظام پرستاری کشور معتقد است که جامعه پرستاری دچار “شبه بحران” شده است اما بعضی دیگر از دست اندرکاران حوزه پرستاری بر این عقیده اند که پرستاری از مدتها قبل چنین بحرانی را آغاز کرده است که تبعات آن به تدریج نمایان خواهد شد.

بر اساس حداقل استانداردهای جهانی و بین المللی، باید به ازای هر تخت حداقل ۱٫۸ نفر پرستار در ۲۴ ساعت داشته باشیم که این استاندارد در دنیا ۲٫۵ نفر به ازای هر تخت است اما هم اکنون ۰٫۵ و در بهترین شرایط ۰٫۸ تا ۰٫۹ نفر پرستار به ازای هر تخت در بیمارستانهای کشور داریم. شاید همین مسئله سبب شده تا محمد شریفی مقدم عضو شورای عالی نظام پرستاری، وضعیت پرستاری د کشور را فاجعه بار بخواند و بگوید که پرستاران حتی فرصت غذا خوردن هم ندارند.

به گفته شریفی مقدم، گاهی اوقات یک پرستار ۴۸ ساعت در محل کار حضور دارد و همین خستگی و تحلیل قوا، سبب می گردد او دچار خطا شده و در نتیجه بیمار خسارت ببیند.

دبیرکل خانه پرستار بر این عقیده است که پرستاری که فرصت غذا خوردن ندارد، نمی تواند وقت کافی برای بیمار و همراه او بگذارد. بنابراین وقتی مدلی از کشورهای توسعه یافته الگوبرداری می گردد باید این الگو همه جانبه باشد. برداشتن یک قطعه از مجموع  شکل گرفته پازل و پیاده کردن آن فایده ای ندارد. زیرا ما فقط یک سوم استانداردهای جهانی را در تامین نیروی پرستاری کشور داریم.

متاسفانه وضعیت پرستاری در کشور به لحاظ کمبود نیرو به شدت بحرانی است. همین مشکل سبب شده تا پرستاران مجبور شوند اضافه کار اجباری داشته باشند در حالی که شرایط جسمانی آنها توان حضور در ۳ شیفت متوالی را نمی دهد اما آنها به ناچار در محل کار حاضر می شوند.

هادی رضا اربابی نو رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری زابل عنوان می کند که به سبب کمبود نیروی انسانی علاوه بر اضافه کار اجباری روزهای استراحت پرسنل پرستاری نیز لغو شده است.
وی با اشاره به قانون کاهش ساعت کار پرستاران که از مهر ماه سال قبل اجرا می گردد، می گوید: این وضعیت سبب شده با کمبود شدید نیرو مواجه شویم به طوریکه معادل یک سوم نیروی موجود کمبود داریم. به طور مثال در حال حاضر با ۳۰۰ پرسنل پرستاری کار می کنیم و ۱۰۰ نفر کمبود نیرو داریم و به ناچار برای جبران این کمبود به پرستاران اضافه کار اجباری می دهیم.
 
 
جعفر کارگر رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ارومیه نیز معتقد است که پرستاران خواستار اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد می باشند و از تفاوت ۲ برابری حقوق بازنشستگی پرستاران دولتی و تامین اجتماعی گلایه دارند.
 
به گفته وی، کمبود نیروی انسانی، تأخیر در پرداخت کارانه (تاخیر ۵ ماهه) و اضافه کار اجباری از دیگر مشکلات پرستاران است.
 
وی با طرح این موضوع که حقوق بازنشستگی یک پرستار در وزارت بهداشت ۹۰۰ هزار تومان است، می گوید: چرا حقوق پرستار بازنشسته تأمین اجتماعی یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
 
کوروش نادری رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری آبادان هم به مشکلات جامعه پرستاری اشاره می کند و می گوید: عدم اجرای صحیح قانون ارتقاء بهره وری، کمبود نیروی انسانی و پرداخت نکردن مطالبات از مشکلات منطقه ای پرستاران است.
 
نگین صادقی عضو هیئت مدیره نظام پرستاری بندرانزلی نیز می گوید: به سبب کمبود نیروی انسانی با وجود رد شدن مرخصی برای پرستاران، شیفت گذاشته می گردد و اضافه کار حساب می گردد.
 
وی با بیان اینکه اضافه کار پرستاران به طور کامل پرداخت نشده است، می افزاید: با کمبود پرستار مرد و کمک بهیار مواجه هستیم به طوریکه باید در هر شیفت یک کمک بهیار حضور داشته باشد اما عملا این طور نیست.
 
صادقی با بیان این مطلب که بسیاری از کارهای کمک بهیاران را در شیفت عصر و شب پرستاران انجام می دهند، می گوید: پرستاران بنابر قانون ارتقاء بهره وری، ساعت خواب ندارند.

منبع: ممتاز نیوز
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.