بدهکاری سنگین دولت به بانکها

گردآوری توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز

بینا: برآورد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی نشان می دهد، دولت یازدهم میراث دار بدهی ۱۸۳ هزارمیلیار تومانی دولت دهم به بخش خصوصی است.

براساس گزارش انتشار یافته از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، بودجه عمومی دولت طی هشت سال اخیر دو برابر شده اما قدرت خرید اعتبارات هزینه ای و عمرانی در سالها کاهش یافته است. بخش مهمی از هزینه های دولت در اثر تورم مستهلک شده است.
در سالهای اخیر، کسری بودجه بدون نفت دو برابر شده است. کسری بودجه بدون نفت مبتنی بر رهیافت های بیماری هلندی و نفرین منابع، آثار زیانباری بر اقتصاد کلی دارد. همچنین کسری تراز عملیاتی چهار برابر شده با این حال سهم مالیات در تامین منابع عمومی تقریبا ثابت مانده(حدود ۲۵ درصد) و ظرفیت نظام مالی کشور تغییر اساسی نیافته است. به طور مشخص برای سال ۹۲ از نظام حسابداری تعهدی، حجم تعهدات و بدهی های دولت به بخش خصوصی که به طور مدام انباشته می گردد مشخص نیست.
در اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیز منابع حاصله تقریبا کفاف ۵۰ درصد از پرداخت های نقدی را داده است.
طرح های عمرانی
این گزارش می افزاید: در بازه زمانی ۱۳۸۱- (یازده ساله اخیر)، براساس قوانین بودجه پیش بینی شده بود که بیش از ۲۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به طرح های عمرانی تخصیص یابد که در عمل حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
پیش بینی شده بود که حدود ۵۵۴۰ طرح عمرانی به بهره برداری برسد که فقط حدود ۱۴۰۰ طرح به اتمام رسیده و در مقابل ۱۶۰۰ طرح تازه نیز کلید خورده اند.
مهمتر اینکه اعتبار لازم برای اتمام طرحهای در طی زمان افزایش یافته است و این امر نشان می دهد که فاز صفر مطالعاتی طرحهای عمرانی ، یعنی ارزیابی فنی، اقتصادی، مالی و زیست محیطی طرح های عمرانی به شدت ناکارآست و تاثیر عوامل غیر کارشناسی برارزیابی مذکور غلبه داشته است.
بدین معنا که پیش بینی شده بود برای ۵۵۴۰ طرحی که قرار بود به اتمام برسند، اعتبار لازم در حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان باشد، اما اعتباری که مازاد بر آن برای این طرح ها تخصیص داده شده حدود ۶۸ هزار میلیارد تومان بوده است که در نتیجه آن نیز فقط( ۱۴۰۰ طرح که اعتبار آنها نیز ۴.۵ هزار میلیارد تومان بوده است) به طرح هایی اختصاص داده شده است که باید به اتمام می رسیدند اما همچنان نیمه تمام می باشند.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.