برای بیماران مبتلا به بیماری های چشمی و نابینایی

۲۳خردادماه،

پژوهشگران آمریکایی اعلام کردند به منظور کمک به بیماران مبتلا به بیماری های چشمی و نابینایی ، روش آسان و موثری را برای ژن درمانی و تزریق ژن به سلولهای چشمی ابداع کرده اند .

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران ، روش جدید بر خلاف درمان های فعلی، تنها ۱۵ دقیقه به طول می انجامد و از لحاظ جراحی غیر تهاجمی است . در این روش دسترسی ژن های طبیعی به  سلولهای کل شبکیه آسان تر خواهد شد . 

دیوید شافر مدیر مرکز تحقیقات سلولهای بنیادین برکلی دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد: «در نتیجه این تحقیقات ۱۴ ساله، ما ویروسی تولید کرده ایم که داخل مایع زجاجیه چشم تزریق می شود و ژن های ناقل خود را به آن دسته از سلولهای ظریف شبکیه که دسترسی به آنها بسیار دشوار است ، به گونه ای کاملا غیر تهاجمی و ایمن حمل می کند . »

وی افزود :‌ «‌ کل این فرایند طی یک ربع انجام می شود و بیمار می تواند به خانه بازگردد. » 

شافر و اعضای گروه تحقیقاتی وی در مطالعاتی که نتایج آن در نشریه علوم پیوندی انتشار یافته است ، میلیون ها کد رمز جایگزین از ” ویروس های متصل به آدنو “‌ (AAV) تولید کرده اند  . این ویروس از نوع ویروس های بی ضرر است که می تواند به محدوده وسیعی از سلولهای میزبان سرایت کند . 

این ویروس ها پس از تزریق به زجاجیه چشم ، ژن های اصلاح کننده را به همه نواحی شبکیه منتقل می کنند و بدین ترتیب سلولهای شبکیه تقریبا فعالیت عادی خود را از سر می گیرند.  

به گفته دانشمندان قابلیت این ویروس های مهندسی شده در رخنه به سلولهای گیرنده نور، در چشمان میمون ها نیز که از ساختاری مشابه چشم انسان برخوردارند،  به اثبات رسیده است .  

شافر پیش بینی کرد از این ویروس ها بتوان در مبارزه با ژن های معیوبی که سبب مرگ سلولهای شبکیه می شوند استفاده کرد . این شیوه در درمان عارضه از بین رفتن بینایی بر اثر کهولت سن نیز کاربرد خواهد داشت .  


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.