برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک با مصر نباید عجله کرد

‘حسین هواسی’ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به این سوال که آیا با رییس جمهور شدن ‘محمد مُرسی’ در روابط ایران و مصر به همراه روابط قاهره- تل آویو تغییر و تحولی صورت خواهد گرفت؟ افزود: باید در ابتدا، اصول سیاست رژیم جدید و سابق مصر بازخوانی و بازنگری شود.

وی به وقوع چندین انفجار در مسیر خط لوله گاز صادراتی مصر به رژیم صهیونیستی بعد از وقوع انقلاب در این کشور اشاره کرد و گفت: حکومت جدید در مصر نباید تحت تاثیر فشار دوستان سابق حُسنی مُبارک قرار گیرد.

این کارشناس مسایل بین المللی ادامه داد: احمد شفیق ژنرال سابق ارتش مُبارک می گوید ما علاقه مند به برقراری دوباره روابط با ایران هستیم به شرطی که به روابط قاهره با ریاض ضربه ای وارد نشود و این مساله یعنی همان دنباله روی از سیاست های زمان دیکتاتور سابق مصر.

هواسی درباره برقراری روابط میان تهران – قاهره اظهار داشت: باید توجه داشت که برقراری این روابط باید براساس منافع ملی جمهوری اسلامی و خارج از دستپاچگی باشد.

وی تاکید کرد: برای برقراری روابط کامل دیپلماتیک با مصر باید صبر کنیم تا نهادهای قانونی و دمکراتیک در این کشور مستقر شوند و سپس بر اساس حقوق و هنجارهای بین المللی با مصر وارد مذاکره شویم.

این کارشناس مسایل بین المللی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در طول یک و نیم سال گذشته توانسته است با دعوت و صحبت با اقشار مختلف مردم مصر خود را به آنها بشناساند، افزود: برای ایجاد روابط کامل دیپلماتیک باید از الگوهای دیپلماتیک تبعیت و تا زمان تشکیل نهادهای مردم سالارانه در مصر صبر کنیم.

هواسی تصریح کرد: همکاری بین ایران و مصر در جهان اسلام، منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می تواند به رشد و تعالی تمام کشورهای جهان اسلام کمک کند.

*** مُرسی به صورت تدریجی شورای نظامی را کنار بگذارد

این کارشناس مسایل بین المللی با بیان اینکه شورای نظامی حاکم اصلی در مصر است، گفت: نخستین چالشی که ‘محمد مُرسی’ نامزد پیروز اسلام گرایان در انتخابات ریاست جمهوری مصر با آن روبرو است، کنار گذاشتن شورای نظامی از قدرت است.

وی با بیان اینکه ممکن است در کشوری، نهادهای دمکراتیک و ابزارهای دمکراتیک مانند قانون اساسی، انتخابات و اجماع عمومی وجود داشته باشد ولی ساختارها بتوانند اعمال قدرت کنند، افزود: دستیابی به قدرت مشروع و مقبول نکته کلیدی در مصر است.

هواسی تصریح کرد: شاید یکی از چالش های اساسی در مصر این باشد که ساختارهای دمکراتیک هر لحظه دچار ‘اُفت قدرت’ می شوند.

این کارشناس مسایل بین المللی افزود: هر زمانی که یک نهاد نظامی، قدرت جنگ و صلح را در اختیار داشته باشد، تا اراده کند مکی تواند فضای داخلی و خارجی را امنیتی و قوانینی را که خلاف خواسته هایش باشد، ملغی کند.

هواسی با هشدار درباره تبدیل شدن شورای نظامی حاکم در مصر به یک ‘دیکتاتوری نوین نظامی’ در این کشور گفت: بعد از انقلاب مصر همواره این سوال اساسی مطرح بوده که شورای نظامی مصر بر اساس کدامیک از قوانین حقوقی و حقوق بشری چنین جایگاهی را در اداره مصر پیدا کرده است؟

وی اضافه کرد: با انحلال پارلمان منتخب مردم مصر از سوی شورای نظامی، این پرسش مطرح است که چه تضمینی وجود دارد پس از چند هفته از پیروزی محمد مُرسی در انتخابات، شورای نظامی در مصر وی را از این سمت برکنار نکند؟

وی افزود: اساسا باید مشخص باشد که شورای نظامی به چه اصول و قوانینی پایبند است.

این کارشناس مسایل بین المللی با بیان اینکه در طول ۵۰ سال گذشته، افراد خوب و بدی که در مصر حاکم بوده اند، درجه ای نظامی داشته اند، خاطرنشان کرد: نظامیان مصری با نحوه اداره کشور به خوبی آشنایی دارند و حاضر نیستند به راحتی قدرت را تحویل منتخبین مردم دهند.

هواسی تاکید کرد: برخی ناظران، احتمال کودتای نظامی را در مصر می دهند اما چه کودتایی از این بالاتر که دستورات یک نهاد نظامی بالاتر از قانون اساسی و مجلس منتخب مردم باشد و بتواند برای صفر تا ۱۰۰ سیاست های داخلی و خارجی تصمیم گیری کند.

وی با بیان اینکه مردم مصر در زمان انقلابشان تنها با حُسنی مُبارک مشکل نداشتند، تصریح کرد: در ارتش مصر، کسی درجه ژنرالی نمی گرفت مگر اینکه به شخص مُبارک و افکار او متعهد باشد.

** تفکیک انقلابیون مصری از اخوان المسلمین مناسب نیست

این کارشناس مسایل بین المللی در پاسخ به این سوال که برخی ناظران مسایل بین المللی احتمال می دهند که اخوان المسلمین بعد از دستیابی به سمت ریاست جمهوری، با شورای نظامی سازش کند، گفت: تفکیک انقلابیون از اخوان المسلمین مناسب نیست زیرا یکی از گروه های عمده ای که در مصر صاحب نفوذ بود و در بسیج مردمی در میدان التحریر نقش داشت، اخوان المسلمین بود که در دوران مُبارک ظلم های فراوانی را دید.

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن اینکه چه کارگزاری قدرت را در مصر در دست دارد، شورای نظامی حاکم این کشور است، افزود: شاید اخوانی ها و دیگر گروه هایی که در انتخابات ریاست جمهوری مصر شرکت کردند، می اندیشیدند که با در اختیار گرفتن پست ریاست جمهوری که به صورت سنتی شخصیت اول قانونی- حقوقی این کشور بوده است، می توانند به صورت تدریجی و در یک فرایند گذار، شورای نظامی را از دستور کار خارج کنند و از قدرت کنار بگذارند.

این کارشناس مسایل بین المللی با اشاره به نخستین اظهارات محمد مُرسی نامزد اسلام گرایان در انتخابات ریاست جمهوری مصر تصریح کرد: مُرسی اعلام کرده است که فقط رییس جمهوری اخوانی ها نیست بلکه رییس جمهوری تمام مردم این کشور است.

هواسی هدف مرسی را ‘صلاح’ و ‘ رشد و تعالی’ کشور مصر عنوان کرد و افزود: گروه ها و قومیت های مختلف در مصر مانند مسیحیان قبطی نباید از پیروزی اخوان المسلمین در مصر نگران باشند زیرا که مُرسی اعلام کرده رییس جمهوری کسانی که حتی در انتخابات به وی رای نداده اند، است.

این کارشناس مسایل بین المللی تاکید کرد: مُرسی می تواند برای اصلاح امور در ابتدا متمم های قانون اساسی را به رفراندوم گذاشته و علاقه مندی مسلمانان این کشور را در مورد قوانین اسلامی در آن بگنجاند.

سیام** ۹۱۲۹**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۱۵۳۴


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.