برای مقابله با بیماری‌های شایع مشترک میان دام و انسان آمادگی داریم

برای مقابله با بیماری‌های شایع مشترک میان دام و انسان آمادگی داریم

ایجاد بهداشت عمومی و امنیت غذایی، مقابله با بیماری‌های واگیردار، جلوگیری از بیماری‌های خارجی و مقابله با بیماری‌های قابل انتقال و مشترک بین انسان و دام که روزبه‌روز درحال گسترش است از مهم‌ترین اهداف این اداره‌کل بوده و آمادگی داریم تا با این عوامل مبارزه کنیم.

به گزارش خبرنگار ایانا، مدیرکل اداره دامپزشکی استان کردستان در جمع خبرنگاران رسانه‌های این استان در سنندج با اشاره به فعالیت‌ها و وضعیت دامپزشکی استان گفت: در سال گذشته ۸٫۵ میلیون رأس دام استان علیه ۱۱ نوع بیماری مشترک بین انسان و دام واکسیناسیون شده و ۸۰ میلیون دز واکسن توزیع شده است.

کامران زیباکردار به انجام برنامه واکسیناسیون سراسری علیه ۱۱ نوع بیماری مورد هدف در استان اشاره کرد و افزود: بررسی و مراقبت با بیماری‌های دام به‌ویژه بیماری‌های واگیردار و مختل کننده، شناسایی دام‌های مبتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام مانند سل، تب مالت، هاری و مشمشه، نظارت بر فرآورده‌های خام دامی و مراکز تهیه و توزیع، کنترل وضعیت بهداشتی مراکز دامی و نظارت بر فرآورده‌های خام دامی شدت می‌گیرد.

وی سل، تب مالت و مشمشه را بیماری‌های شایع در کردستان خواند و خاطرنشان کرد: در گاوداری‌های استان بیماری سل و تب مالت سه در هزار، هاری ۱۰ مورد در کانون، سیاه‌زخم تا دو مورد در کانون و همچنین بیماری مشمشه که در اسب‌ها شایع بوده و در اسب مخفی است، در سال‌های اخیر روند افزایش داشته است.

این مقام مسئول به تأثیرات منفی گرد و غبار و ریزگردها بر زنبورستان های استان اشاره کرد و ادامه داد: با توجه به افزایش ریزگردها در کردستان تأثیرات منفی این پدیده بر زنبورستان‌های استان خود را نشان داده و موجب ضعیف شدن زنبورها و کاهش تولید عسل شد.

زیباکردار تصریح کرد: چون توان مالی زنبورداران کاهش یافته است تعداد ۶۰ هزار نوار ضد انگل و کنه واروا به‌صورت رایگان میان آنها توزیع شد.

وی یادآور شد: استان کردستان در زمینه فرآورده‌های خام دامی نسبت به سال‌های گذشته و در مقایسه با استان‌های کشور بهداشتی‌تر بوده به‌طوری‌که در ۱۵۰ هزار نوبت بازرسی ۷۲ هزار گزارش انجام شده و پرونده‌های قضایی به دادگاه ارجاع داده می‌شود.

 

عدم استفاده از هورمون در صنعت تولید مرغ کشور

مدیرکل اداره دامپزشکی کردستان تأکید کرد: استفاده از هورمون در هیچ یک از مرغداری‌های کشور صحت ندارد و به هیچ وجه هورمون در تولید مرغ در کشور لحاظ نمی شود زیرا که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

زیباکردار اظهار داشت: نژاد اصلاح شده و غذای داده شده با برنامه‌ریزی مدون پرورش مرغ‌ها را کوتاه‌مدت می‌کند.

وی با اشاره به طرح پایش طیور در مقابل آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: با انجام دوهزار و ۳۲۳ نمونه اخذ شده از ۱۰ مرغداری و شش‌هزار و ۹۶۹ آزمایش هیچ نوع ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان شناسایی نشد.

زیباکردار همچنین افزود: در واکسیناسیون طیور سراسری روستایی بر علیه بیماری نیوکاسل ۴۵۰ هزار دوز واکسن توزیع شد./

 

خبرنگار : مژگان وفایی

L-910715-02

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.