برداشت زعفران از قطب تولید زعفران جهان

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی این استان گفت: با توجه به وضعیت مناسب تری که امسال به لحاظ برداشت زعفران در استان داریم پیش بینی می شود برداشت زعفران در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته باشد و به بیش از ۲۵۰تن برسد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قدسی سطح زیر کشت طلای سرخ در سال زراعی ۹۱-۹۰ را ۵۷ هزار هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان سطح زیر کشت حدود ۱۹۶ تن زعفران برداشت شد که معادل ۷۶ درصد کل تولید این محصول در ایران است.

مراکز عمده تولید محصول زعفران در استان به ترتیب شهرستان های زاوه، تربت حیدریه و کاشمر است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: پیش‌بینی می شود امسال با اعمال روش‌های نوین تحقیقاتی و علمی و بارندگی‌های مناسب سال گذشته میزان تولید در صورت نبودن سرماهای زودرس پاییزه و بارندگی‌های بی‌موقع از رشد مناسبی برخوردار باشد و با توجه به صادراتی بودن و ارزآوری این محصول و با درایت تولیدکنندگان و حمایت صادرکنندگان عواید مناسبی نصیب بهره‌برداران این بخش شود.

وی گفت: توسعه و ترویج مزارع آرمانی زعفران، حمایت از مزارع تکثیری پیاز زعفران، ارتقاء سطح دانش مکانیزاسیون تولیدکنندگان، افزایش ضریب نفوذ مکانیزاسیون زعفران، ایجاد پایانه‌های توزیع پیاز و فروش گل زعفران، بهبود روش‌های آبیاری مزارع زعفران و تولید پیاز استاندارد تنها بخشی از برنامه‌های اجرا شده در حوزه تولید طلای سرخ است.

بیشترین صادرات زعفران ایران به کشورهای امارات متحده عربی و اسپانیا است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی گفت: هر هکتار زعفران با ۲۲۰ نفر روز کار که در مجموع ۵۷ هزار هکتار است معادل ۶۲ هزار و ۷۰۰ اشتغال دائم در مناطق محروم استان ایجاد می‌کند.

قدسی گفت: زعفران به‌تنهایی در خراسان رضوی یک و یک دهم برابر گندم، ۷۷ برابر چغندر، چهار و هشت دهم برابر پنبه و ۱۵ و هشت دهم برابر یونجه ثروت به همراه می‌آورد ضمن اینکه بهره‌وری از نهاده‌های تولید را نیز در پی دارد و ارزش افزوده آن نصیب کشاورز زعفران‌کار و صادرکنندگان می‌شود.

وی افزود : بر اساس آمار اداره گمرکات استان از تاریخ اول فروردین ۹۰ تا تاریخ ۳۱ فروردین ۹۱ با صادرات ۱۳۳ و سه دهم تن و ارزآوری ۴۰۹ میلیون دلار رکورد صادرات در سال‌های اخیر به نام خراسان رضوی به ثبت رسیده است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.