آموزش اصل اساسی در تولید زعفران باکیفیت

۰۹م آذر ،

تولید یک محصول خوب و باکیفیت علاوه بر شرایط جوی و اقلیمی نیازمند آموزش و رعایت استانداردهای ملی و بین المللی است.

محسن احتشام رئیس انجمن تولیدکنندگان زعفران خراسان جنوبی و نائب رئیس شورای ملی زعفران در گفتگو با خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، افزود: تولید زعفران باکیفیت و با رعایت استانداردهای ملی و بین المللی نیاز به آموزش دارد.

وی تصریح کرد: آموزش استفاده از روش های علمی و به کارگیری ابزار و تجهیزات مناسب با توجه به فرآیند کار و نوع شرایط جوی و اقلیمی در افزایش کیفیت زعفران مؤثر خواهد بود.

احتشام با اشاره به تقلبی بودن برخی از زعفران ها افزود: زعفران اصل و تقلبی را نمی توان به راحتی از هم تشخیص داد مگر به صورت آزمایشگاهی، بنابراین در هنگام خرید زعفران باید به پروانه ساخت و مهر استاندارد از سوی سازمان های ملی و بین المللی دقت کرد و رنگ زعفران باید قرمز، شفاف و کلاله های آن کشیده باشد و از خرید زعفران خرد و شکسته خودداری کرد زیرا احتمال تقلب در آن بیشتر است.

نائب رئیس شورای ملی زعفران خاطرنشان کرد: شرایط مناسب زمین مساعد و خاکی که متناسب با کشت پیاز زعفران باشد در افزایش تولید و بهره وری زعفران موثر خواهد بود.

وی  تصریح کرد: روش کاشت، فاصله کاشت، عمق کاشت و نحوه کود و آب دادن و رسیدگی به ‌آن و زمان برداشت در افزایش تولید زعفران حائز اهمیت است بنابراین تمامی این عوامل نیاز به آموزش دارد.

احتشام افزود: با توجه به شرایط اقلیمی مناسب خراسان جنوبی و جنوب خراسان رضوی، قطب تولید زعفران جهان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران بزرگترین تولیدکننده زعفران است و بیش از ۹۶ درصد از زعفران دنیا در ایران تولید می شود و ایران یکی از بزرگترین صادرکنندگان زعفران در جهان است./س


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.