بررسی عرصه‌ها و ساحت‌های دینی در آینده‌پژوهی

چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت – ۰۵:۰۳:۲۱ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- در نشستی علمی و حوزوی، شناخت‌ عرصه‌ها و ساحت‌های دینی‌ ضرورت و چرایی توجه به آینده‌پژوهی بررسی شد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل ازمرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رحیم عیوضی، از اساتید حوزه و دانشگاه در نشست آینده‌پژوهی، عرصه‌ها و ضرورت‌ها که در سالن جلسات مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی از سوی مرکز همکاری‌های علمی و پژوهشی مدیریت جنبش نرم‌افزاری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تبیین شناخت عرصه‌ها و ساحت‌های دینی که آینده‌پژوهی می‌تواند به آن‌ها وارد شود، پرداخت.
وی اظهار داشت:‌ آینده در متون دینی به عنوان یکی از چند‌ کلید‌واژه اصلی وجود دارد و حوزه‌هایی مانند مهدویت و استفاده از گزاره‌های دینی در خصوص آینده منبعی برای تحلیل، توصیف و ساخت آینده‌ای است که زمینه شناخت و اقدام را که مؤلفه‌های اصلی آینده‌پژوهی هسند، فراهم می‌کند.
این استادحوزه و دانشگاه در تبیین رابطه دین، علم و ‌آینده گفت:‌دین و پیش‌گویی تاریخی (اخبار ملاحم)، دین و فلسفه نظری تاریخ (قانون‌مندی‌های تاریخی)، دین و آینده جهان (منجی‌گرایی و مهدویت) و دین، علم تجربی و آینده پژوهی، از عرصه‌های آینده‌پژوهی دینی است.
وی درباره ضرورت و چرایی توجه به آینده‌پژوهی در قلمرو موضوعات دینی، افزود:‌ بر اساس آموزه‌هاهی دینی، ما مکلف شده‌ایم که به آینده توجه جدی داشته باشیم؛ توجه به سرنوشت و تصمیم‌گیری درقبال آن و مهم‌‌تر از آنها، معاد و نگاه غایت شناسانه در قالب معاد  و روز جزا، از آموزه‌های مهم دینی است که باید به آن توجه داشته باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین عیوضی ادامه داد: میل فطری انسان به آینده از دیرباز مطرح بوده و انسان همواره در فکر سرنوشت و مواجهه با آینده بوده است؛ بر  این اساس، ادیان و حتی سازوکارهای بشری چون سحر و جادو و مانند آن نیز در راستای پاسخگویی به همین میل به وجود آمده اند و هر کدام راهکارهای خود را برای بشر داشته است.
وی، به ساز و کارهای شکل‌گیری آینده‌پژوهی دینی اشاره کرد و گفت: برای حضور فعال در این عرصه، حوزه‌ها و دانشگاه‌های علوم  دینی با مشارکت هم، گروه‌ها و انجمن‌های آینده‌پژوهی کشور، برای شکل‌دادن به آینده‌پژوهی دینی همت کنند.
این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد:‌در این راستا، مطالعه حوزه‌های فعال در ارتباط با آینده‌پژوهی و مرتبط با دین و آینده و در نتیجه،‌ تشکیل کمیته منتخب آینده‌پژوهی دینی و تعیین محورهای مورد بحث، امری ضروری می‌باشد.
حجت‌الاسلام والمسلمین عیوضی همچنین درباره کارکردها و دستاوردهای مورد انتظار آینده‌پژوهی در عرصه‌های دینی گفت: آینده‌پژوهی دینی برای ارتقای آگاهی و تحلیل از آینده از یک سو و طراحی الگوی اسلامی آینده‌پژوهی از سوی دیگر، امری است که می‌تواند موجبات برخورداری سطوح گوناگون جامعه از مواهب این دانش ارزشمند فراهم کند.
وی خاطرنشان کرد: در اکثر ادیان، به ویژه ادیان بزرگ، آینده‌نگری وجود دارد و جمع‌بندی پیش‌بینی‌های درون دینی یا به تعبیر حوزوی، اجماع مرکب این گونه پیش‌بینی‌ها، اجماع بر جهان‌بینی شدن  جهان در آینده است، به این معنی که این گونه پیش‌بینی‌ها در میان پیروان، ‌امید‌بخشی وتقویت ایمان دینی است که در نهایت به تداوم ادیان کمک می‌کند.
این استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که در اندیشه اسلام، به ویژه در مکتب تشیع، پیش‌بینی جهانی شدن دین وجود دارد،‌ گفت: بر اساس آموزه‌های شیعی، دین اسلام سراسر گیتی را فراگرفته و غلبه جهانی خواهد داشت؛ از این رو، آینده‌نگری در دین، مسئله‌ای واضح و ضروری است.

 

 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۵۰۹۱۷۰۳۲۱۳۵۹


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.