بنزین پتروشیمی از پالایشگاه‌ها باکیفیت‌تر است

۲۹م دیماه ،

بنزین پتروشیمی از پالایشگاه‌ها باکیفیت‌تر است

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در مورد صحبت‌هایی که دربارهٔ پایین بودن کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی مطرح می‌شود اظهار کرد: پشت این حرف‌ها و صحبت‌ها که پشت سر پتروشیمی گفته می‌شود استدلال علمی وجود ندارد و شاید اغراض سیاسی در بین باشد.

به نقل از ایسنا، محمد زیار در پاسخ به این پرسش که آیا معتقدید از بعد سیاسی منفعتی برای بیان سخنانی مبنی بر پایین بودن کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی وجود داشته باشد، گفت: بله بعضی‌ها دوست دارند به پتروشیمی حمله کنند بدون اینکه حرف علمی بزنند؛ اگر عزیزان مشکلی دارند به آزمایشگاه‌ها رجوع کنند و اطلاعات را از مراجع علمی بگیرند.

به جای تشکر از پتروشیمی به آن حمله می‌کنند

وی افزود: به جای اینکه از تلاش‌گران صنعت پتروشیمی که کشور را از تبعات تحریم بنزین نجات دادند تشکر شود، به آن‌ها حمله می‌شود.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر وجود مراجع رسمی اظهار نظر در مورد بنزین تولیدی پتروشیمی گفت: بنزین‌ها تولیدی در پتروشیمی که به صورت اکتان افزا استفاده می‌شوند را در آزمایشگاه‌های بسیار مدرنی که صنعت پتروشیمی دارد آزمایش می‌کنیم.

زیار با تاکید بر اینکه پتروشیمی صنعتی “های‌تک” است، اظهار کرد: پتروشیمی جزو صنایع هایتکنولوژی در دنیا حساب می‌شود بنابراین پیشرفته‌ترین تجهیزات آزمایشگاهی در پتروشیمی و پالایشگاه‌ها وجود دارند.

وی افزود: آزمایش‌های علمی آزمایشگاهی به هیچ عنوان صحبت‌هایی که در مورد بنزین تولیدی پتروشیمی گفته می‌شود را اثبات نمی‌کند.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران گفت: اگر عزیزان نگرانی دارند فقط کافی است بگویند چرا پایتخت‌های بعضی از کشورهای اروپایی مثل یونان و … که از بنزین تولیدی پتروشیمی استفاده نمی‌کنند، آلوده است حتی ۱۰ شهر در دنیا که تحریم نیستند و از بهترین‌ بنزین‌های دنیا استفاده می‌کنند، هوای آلوده‌تری نسبت به هوای تهران دارند.

ترکیب بنزین در پالایش و پخش امری تازه نیست

او با اشاره به آلودگی هوا در تهران گفت: آلودگی کلان شهرها، امر تازهی نیست؛ قبل از اینکه پتروشیمی محصولات خود را به پالایش و پخش بدهد و قبل از تحریم ایران در حوزه بنزین، باز هم شرکت پالایش و پخش بنزین از کشورهای اروپایی می‌خرید و کاری که اکنون می‌کند را پیش از این هم انجام می‌داد.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با تاکید بر اینکه هنگامی که بنزین از اروپا خریداری می‌شد نیز با مشکل آلودگی شهرها مواجه بودیم، گفت: این آلودگی ناشی از افزایش ماشین‌های تازه به سیستم حل و نقل کشور (چه خصوصی و چه عمومی) به صورت روز افزون است و اثر آن هم در ترافیک‌ها دیده می‌شود.

زیار با تاکید بر اینکه برای مردم ملموس است که ترافیک امروز تهران نسبت به ۵ و ۶ سال پیش بیشتر شده است، گفت: به همان میزان ، میزان افزایش ترافیک، آلودگی نیز بیشتر می‌شود.

وی خطاب به مردم کشور تاکید کرد: آلودگی هوا خواست کشور ایران نیست؛ شاید انتظار می‌رفت که اکنون گفته شود تهران آلوده‌ترین شهر جهان است در حالی که در ردیف ۱۰ شهر اول آلودگی جهان نیز نیست.

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران اظهار کرد: در حال حاضر یونان که در اروپا قرار دارد بسیار آلوده است. دهلی نیز هوایی آلوده‌تر از هوای تهران دارد. ۱۰ شهر در دنیا هست که هوای آلوده‌تری دارد در حالی که نه تنها از بنزین تولیدی پتروشیمی استفاده نمی‌کنند بلکه از بنزین‌های یورو ۴ و یورو ۵ هم بهره می‌برند اما هوای آلوده دارند.

هیچ مشکلی در کیفیت بنزین پتروشیمی نیست

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به اینکه در پتروشیمی دو ماده بنزین تیرولیز و پلات فرمیت تولید می‌شود، گفت: درصدی از بنزین با کیفیت پایین را به بنزین تیرولیز اضافه می‌کنند تا کیفیت آن به حد استاندارد برسد. بنزین تیرولیز تولیدی پتروشیمی کیفیتی بالاتر از حد استانداردهای رایج دارد بنابراین اجازه می‌دهد بنزین با کیفیت پایین‌تر در پالایشگاه‌های کشور به آن افزوده و در بازار عرضه شود. بنابراین از این بابت هیچ مشکلی نداریم.

زیار با بیان اینکه بنزین‌های تیرولیز کیفیت بالاتری از بنزین‌های پالایشگاهی دارند، گفت: بیشتر تولیداتی که پتروشیمی به شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تحویل می‌دهد، پلات فرمیت است. پلات فرمیت اصلاح کننده بنزین با کیفیت پایین است و به لحاظ افزایش عدد اکتان و از لحاظ سلامت محیط زیست با توجه به آزمایش‌هایی که در شرکت پالایش و پخش انجام می‌شود، عملکرد خوبی داشته و بنزین تولیدی که در آن از پلات فرمیت پتروشیمی استفاده می‌شود، دارای استانداردهای بین المللی است.

تولیدات پتروشیمی بهسوزی بنزین را بهبود می‌بخشد

رئیس دفتر توسعه صنایع تکمیلی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه در پلات فرمیت تولیدی در پتروشیمی، ماده اکتان افزا است که بنزین‌های با کیفیت پایین را بهسازی می‌کند. بنزین تیرولیز نیز که در پتروشیمی تولید می‌شود، یک نوع بنزین است.

زیار تصریح کرد: پلات فرمیت عدد اکتان (عدد بهسوزی بنزین) پایین بنزین‌ها را بالا می‌برد و از بنزین تیرولیز نیز عملا به عنوان اکتان افزا استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، مدت‌ها است که با پررنگ شدن مساله آلودگی هوا، از سوی بعضی منتقدین کیفیت بنزین مقصر دانسته می‌شود و صحبت‌هایی مبنی بر پایین بودن کیفیت بنزین تولیدی بیان شده که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به طور قاطعانه آن را رد می‌کند و معتقد است که کیفیت محصولات پتروشیمی در حد استانداردهای بین المللی و حتی بالاتر از آن است.

جمعه ۲۹ دى   ۱۱:۳

منبع:عصرخودرو
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.