بهره‌برداری از تفرجگاه زیبای باغ موزه قصر؛ تابستان امسال

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اصغر مونسان با اشاره به آخرین وضعیت احداث باغ موزه قصر گفت: بخش تفریحی و تفرجگاهی باغ موزه قصر در تابستان امسال تکمیل و آماده بهره ‌برداری می شود.

وی افزود: یکی از بخش های اصلی موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. این موزه تصویری خواهد بود از مبارزات مردم در دوران ستم شاهی . بخش دیگر موزه زندان است . موزه زندان بازسازی عینی فضای زندان خواهد بود تا هم روایتی باشد از اتفاقاتی که در دوره رژیم ستم شاهی افتاد و هم محلی برای تصویر برداری مجموعه های سینمایی .

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران ادامه داد: از دیگر بخش های این باغ موزه می توان به مسجد ، زور خانه قصر ، باغ های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات ،گالری های مختلف، فضاهای نمایشگاهی و فرهنگی چایخانه و سفره خانه سنتی ، مراکز عرصه محصولات فرهنگی ،بازارچه محصولات هنری و صنایع دستی اشاره کرد .

مونسان هدف طراحی بخش مفهومی و نرم افزاری باغ موزه قصر را فراهم آوردن و ایجاد بستر لازم برای ارایه و بسط مفهوم آزادگی به عنوان اصلی مترقی در اسلام ، در لایه های جامعه عنوان کرد و گفت: در این راستا عملیات اجرای بخش مفهومی و نرم افزاری باغ موزه قصر آغاز شده که روایتگر تاریخ انقلاب اسلامی ، مراحل پیروزی و دستاوردهای بعد از آن است .

وی در ادامه خاطرنشان کرد: شهروندان در محدوده زندان،فضای سبز و بوستان و مجموعه های فرهنگی ورزشی و موزه را شاهد خواهند بود . ضمنا از زندان قصر بخش هایی باقی می ماند تا خاطرات این محل تاریخی به فراموشی سپرده نشود . از جمله این فضا ها میتوان به زندان مارکف و سیاسی و ساختمان رو به روی درب اصلی همراه با برج نگهبانی و نورگیر اشاره کرد. همچنین ساختمان بند جوانان نیز حفظ شده است برج دیده بانی و منبع آب در شمال شرقی زندان و ساختمان واحد برق در شمال غربی و ساختمان مدرسه اندرزگاه ۱۲ یا بند کارگری نیز حفظ شده است .

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران افزود: زندان مارکوف با مساحتی بالغ بر ۸۸۰۰ متر مربع از فضاهای متنوعی همچون مرکزاسناد ، تصاویر و اشیاء تاریخی، نمایشگاه ، گالری موسمی ، کافه گالری و سالن اجتماعات چند منظوره تشکیل شده که در حال تکمیل است. مسجد ،کتاب فروشی دائمی( با مضامین تاریخ انقلاب و مبارزات سیاسی و کتب مرتبط با زندان ) و زورخانه از دیگر قسمتها ی این مجموعه محسوب می شود .

مونسان اضافه کرد: گالری تصاویر و اسناد مربوط به مرمت و باز سازی موزه به عنوان یکی از دستاوردهای شهرداری تهران برای استفاده محققان ، استادان ، دانشجویان و پژوهشگران قابل استفاده خواهد بود و ساختمان زندان سیاسی با مساحتی در حدود ۵ هزار متر مربع دارای فضاهای گوناگون و متنوعی است که روایتگر تاریخ انقلاب و مبارزان انقلاب اسلامی است که این ساختمان شامل محل زندان ها ،کتاب خانه ، مرکز مطالعات و موزه است. حسینه ،رستوران و کافی شاپ نیز دیگر قسمت های این مجموعه را تشکیل می دهد .

وی در ادامه با بیان اینکه سه حیاط موجود در زندان نیز با قابلیت پخش فیلم و نماهنگ و ویدئوهای مفهومی جهت بازدید علاقه مندان در دست تکمیل است، گفت: سر در زندان قصر با توجه به ویژگی خاص آن در زمان پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان نمادی از آزادی زندانیان در بند رژیم ستم شاهی به طور کامل بازسازی شده و از فضای داخلی آن نیز برای استقرار سامانه های حفاظت و حراست مجموعه استفاده می شود


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.