به کارگیری نوجوانان برای تفکیک زباله

جام جم آنلاین: رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران در جریان بررسی لایحه‌ای پیرامون جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی، از به‌کارگرفتن نوجوانان در امر تفکیک زباله انتقاد و از شهرداری درخواست کرد پیمانکارانی که نوجوانان را برای تفکیک زباله به کار می‌گیرند، منع قرارداد شوند.

به گزارش ایسنا، رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جلسه امروز این شورا، با اشاره به بررسی لایحه «اصلاح مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی اعمال نظارت بر جمع‌آوری و دفن پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی در تهران» اظهار کرد: برابر قانون مدیریت پسماند، تولیدکننده پسماند ویژه باید فرآیند ساماندهی و امحای آن را به طور کامل بر عهده بگیرد و شهرداری تهران در این حوزه مسوولیتی ندارد.

وی ادامه داد: با وجود این، شهرداری فراتر از تعهد خود و با در نظر گرفتن تعرفه‌های ریالی که به تصویب شورا رسیده است، اقدام به جمع‌آوری پسماندهای ویژه ‌کرده و با دریافت بهایی، نسبت به جمع‌آوری زباله‌های ویژه بیمارستانی اقدام می‌کند.

وی با اشاره به این‌که بر سر مساله پسماندهای ویژه دعوایی بین سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت بهداشت وجود دارد، اظهار کرد: به‌رغم اقداماتی که برای حل این مساله انجام شده است، هنوز سازمان محیط‌زیست در این باره به جمع‌بندی نرسیده و موضوع پسماندهای ویژه بیمارستانی همچنان به عنوان یک مشکل در شهرداری به قوت خود باقی است.

خادم با بیان این‌که تولیدکنندگان زباله‌های ویژه، نسبت به تفکیک زباله عادی و خطرناک اقدام نمی‌کردند و این مساله فرآیند بازیافت را با مشکل مواجه می‌کرد، افزود: به این ترتیب تعرفه‌هایی پیش‌بینی شد تا با کمک دادستانی کل کشور و ابزارهای حقوقی و قضایی، دست‌کم تولیدکنندگان زباله‌های ویژه وادار به تفکیک شوند؛ اما این موضوع هم پس از یک دوره، متوقف شد.

به گزارش ایسنا، مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم پیشنهاد داد که لایحه اصلاح مصوبه تعیین بهای خدمات و چگونگی نظارت بر جمع‌آوری و دفع پسماندهای ویژه پزشکی، صنعتی و کشاورزی به مدت ۳ ماه مسکوت بماند تا سازمان محیط‌زیست در این باره به نتیجه برسد.

در ادامه جلسه شورا، معصومه‌ آباد رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران هم در این باره با اشاره به این‌که کمیته سلامت شورای شهر تاکنون ۱۲ جلسه در خصوص پسماندهای بیمارستانی داشته است، گفت: رویکرد شورای شهر در مصوبات پیرامون این مساله، اقتصادی است، اما در موضوع مدیریت پسماند بیمارستانی نکات مهم‌تری بویژه در حوزه تفکیک وجود دارد.

وی گفت: زباله‌های بیمارستانی در مرحله نخست تفکیک می‌شود، اما در نهایت هنگام جمع‌آوری، با یک پرس چلوکباب و نه حتی با تراول چک ۵۰ هزار تومانی با زباله‌های عادی مخلوط می‌شود.

رئیس کمیته نامگذاری شورای شهر تهران به گزارش سازمان بهداشت جهانی درباره زباله‌های تیز و برنده در ترکیب زباله‌های عادی اشاره کرد و گفت: ۲۱ میلیون مورد هپاتیت C، ۲ میلیون هپاتیت B‌ و ۱۶۰ هزار مورد HIV از طریق زباله‌های خطرناک در مخازن عادی منتقل می‌شود.

وی از سازمان مدیریت پسماند شهر تهران درخواست کرد، پیمانکارانی را که از نوجوانان برای تفکیک زباله استفاده می‌کنند منع قرارداد کند.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.