به نام مردم به کام وزارتخانه‌ها

جام جم آنلاین: سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام می‌کند که در قانون هدفمندی یارانه‌ها مقرر شده است، شش هزار میلیارد تومان از درآمدهای دولت به بخش سلامت اختصاص یابد که در مقابل این پرداخت انتظار می‌رود بیماران بستری شده در بیمارستان‌های دولتی رایگان معالجه شوند.

البته رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با تایید این خبر به خبرگزاری‌ها می‌گوید: نمایندگان به این امید به افزایش شش هزار میلیارد تومان یارانه به نظام سلامت رای دادند که بند ب ماده ۳۴ اجرایی شود.

بند ب ماده ۳۴ برنامه پنجم توسعه کشور، بر کاهش ۳۰ درصدی هزینه‌های درمانی از جیب مردم تاکید می‌کند که بنا بر اعلام وزیر بهداشت این میزان هم اکنون بیش از ۶۰ درصد است.

رایگان بودن هزینه‌های درمانی در بیمارستان‌های دولتی طرح جدیدی نیست. در سال‌های دهه ۶۰ و تا اوایل دهه۷۰، بیماران در صورت مراجعه به مراکز درمانی دولتی خصوصا بیمارستان‌های آموزشی، یا پولی پرداخت نمی‌کردند یا مبلغ بسیار کمی پرداخت می‌شد و در واقع هزینه‌های درمانی در این مراکز به نوعی رایگان محسوب می‌شد تا این‌که سیاست‌های غلط وزارت بهداشت و دولت در تعیین سرانه درمان و تعرفه‌های پزشکی غیرواقعی و خصوصا محدود شدن حمایت بیمه‌ها به دفترچه‌هایی که تنها برای برخی از خدمات و درصد کمی، فرانشیز می‌پردازند،کار را به جایی رساند که سهم مردم در هزینه‌های سلامت به بیش از ۶۰ درصد رسید.

با وجود این تجربه نشان می‌دهد، هنوز نمی‌توان به اعتبار شش هزار میلیاردی مجلس برای نظام سلامت امید بست. سال گذشته مجلس برای رفع مشکلات حوزه سلامت در بودجه سال ۹۰ تصریح کرد که ۳ هزار میلیارد تومان از درآمد نفت به وزارت بهداشت پرداخت شود.

اختصاص این سه هزار میلیارد تومان مشروط بر این بود که اگر نفت بیش از ۸۰ دلار به فروش برسد، از هر بشکه ۱٫۵ دلار به بخش سلامت اختصاص یابد، در حالی که نفت در تمام طول سال گذشته به ازای هر بشکه بین ۹۰ تا ۱۱۰ دلار به فروش رفت.

از سوی دیگر، در هفته آخر اسفند سال گذشته دو هزار میلیارد تومان از این بودجه به وزارت بهداشت پرداخت شد.

داستان غم‌انگیز بودجه سلامت سال ۹۰ وقتی به اوج خود رسید که چند روز پیش اردشیر محسنی‌بندپی، نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درخصوص هزار میلیارد تومان باقیمانده از اعتبارات وزارت بهداشت اعلام کرد که دولت به یکباره طی یک صورتجلسه در اواخر سال ۹۰ این رقم را برای پرداخت پاداش کارکنان شاغل و بازنشسته وزارت راه و شهرسازی به این وزارتخانه بخشید.

در واقع آنچه قرار بود سهم بیماران خاص، کنترل زیرمیزی و دارو و درمان شود، در سکوت وزارت بهداشت که مدت‌هاست تقصیر همه مشکلات را به گردن بودجه انداخته، به حساب وزارت راه واریز شد.

حالا شش هزار میلیارد تومان تصویبی چند درصدش به بیماران می‌رسد و چند درصدش به حساب کدام وزارتخانه می‌رود، احتمالا اردیبهشت سال آینده روشن می‌شود.

مستوره برادران نصیری – گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.