بیانیه‌ی کانون کارگردانان سینمای ایران درباره‌ی شرایط نابسامان اکران سینما و مجادله‌ی حوزه هنری

به گزارش سینمانگار، کانون کارگردانان سینمای ایران با صدور بیانیه ای، از مسئولین حوزه هنری خواست که با انعطاف و سعه ی صدر بیشتری نسبت به فیلمها برخورد کرده و تاکید کرد که: در شرایط فعلی که سینمای ایران در وضعیتی بحرانی قرار دارد، محتاج  حمایت همه ی مسئولین دلسوز و دردمند مقوله ی فرهنگ و سینما میباشد و پافشاری بر مواضع میتواند شکاف موجود در سینما را گسترده تر سازد.

متن بیانیه کانون کارگردانان سینمای ایران به شرح زیر است:

بحرانی که از اسفند ماه سال گذشته به دلیل کج سلیقگی مسئولین سینمایی و پاره ای اغراض شخصی در شورای صنفی اکران گریبان گیر سینمای ایران شد، بعد از گذشت هفت ماه به شکلی دیگر خود را نمایان ساخته است. آنان که منافع خود (ونه منافع سینمای ایران آنگونه که ادعا میکنند) را در گرو ایجاد بحران و فضای غبارآلود میدانند، هر بار به بهانه ای این آتش را شعله ورتر میسازند و مسئولین سینمایی که متولیان اصلی این ماجرا هستند با سکوت و انفعال خود عملا زمینه ی رودررویی اهالی سینما را با یکدیگر فراهم می سازند.

موضع گیری حوزه ی هنری درباره ی تعدادی از فیلمهای سینمایی و خودداری از اکران این فیلمها در سینماهای حوزه، بهترین فرصت برای کسانی بود که بتوانند سوء مدیریتشان را در پس کشمکش های ناشی از این موضع گیری پنهان سازند.

گره ای را که میشد از همان ابتدا از طریق گفتگو و مذاکره به راحتی باز کرد، با صدور بیانه های بی ادبانه و خط و نشان کشیدن و تهدید و ارعاب چند سینما و سینماگر و …. به گره کوری تبدیل گردید که هر روز پیچیده تر میگردد و گویی راه خلاصی از آن نیست و اینبار نیز مسئولین سینمایی سکوت کرده اند!!!

بیانیه ی محترمانه ی چند فیلمساز و تهیه کننده ی سینمای ایران که در جهت یافتن راهی برای برون رفت از این بحران مطرح گردیده، متاسفانه فرصتی شد برای جریانی تا باز بر طبل جنگ بکوبند و با ظاهری حق طلبانه به میدان بیایند و ندای هل من  مبارز سر دهند و باز مسئولین سینمایی سکوت کرده اند!!!

کانون کارگردانان سینمای ایران حمایت از حقوق مادی و معنوی تک تک کارگردانان سینمای ایران را وظیفه خود میداند و در این مدت نیز به دور از جار و جنجال سعی داشته تا از طریق مذاکره با مسئولین حوزه هنری گامی در جهت حل این مشکل بردارد و این حرکت را ادامه خواهد داد، اما اشاره به نکاتی را ضروری میدانیم:

۱- تنها متولی سینمای ایران وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی می باشد و بایستی تمامی امور تنها از طریق این وزارت خانه حل و فصل گردد، اما تجربه به ما آموخته است که هر گاه مسئولین سینمایی به دلیل سوء مدیریت و عدم توانایی در حل معضلات فضا را آسیب پذیر میسازند، راه برای ورود دیگر نهادهای فرهنگی هموار میگردد.

۲- هر فیلمی که توسط شورای صدور پروانه نمایش مورد بازبینی قرار گرفته و موفق به کسب این پروانه گردیده، بایستی بتواند از کلیه ی امکانات در عرصه اکران در سراسر کشور بهره مند گردد. وظیفه توجیه دیگر نهادهای فرهنگی از جمله حوزه ی هنری به عهده ی مسئولین سینمایی در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی میباشد، نه سازندگان فیلم. سکوت متولیان امر و رودررو کردن اهالی سینما با دیگر نهادهای فرهنگی به نوعی شانه خالی کردن از بار مسئولیت است و نشان از سستی و تردید مسئولین نسبت به عملکردشان.

۳- مصرانه از مسئولین حوزه هنری میخواهیم که در شرایط فعلی که سینمای ایران در وضعیتی بحرانی قرار دارد با انعطاف و سعه ی صدر بیشتری نسبت به فیلمهای مورد نظر برخورد نمایند، امروز سینمای ایران محتاج  حمایت همه ی مسئولین دلسوز و دردمند مقوله ی فرهنگ و سینما میباشد و پافشاری بر مواضع میتواند شکاف موجود در سینما را گسترده تر سازد.

۴- همانگونه که بارها گفته ایم، در شرایط فعلی راه برون رفت از این بحران را تنها گفتگو و مذاکره بر اساس تدبیر و دلسوزی برای سینمای ایران میدانیم و بر این باوریم که هر گونه موضع گیری که منجر به ایجاد تنش بیشتر در شرایط ملتهب کنونی گردد به صلاح سینمای ایران نمی باشد.
 


سینما نگار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.