تأکیدبرحق همه ملتهادراستفاده صلح‌آمیز از انر‍ژی هسته ای

۳۰م دیماه ،


به گزارش واحد مرکزی خبر؛ قطعنامه هشتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی در سودان با حضور ۴۸ عضو این اتحادیه در دومین روز این اجلاس و در مراسم اختتامیه به تصویب اعضا رسید.

در این قطعنامه که ۱۷ بند دارد، دربارهٔ مسائل مختلف منطقه و جهان اسلام و مشکلاتی که کشورهای اسلامی امروز درگیرآن می باشند مواردی ذکر شده است.

از جمله در این قطعنامه توهین به پیامبر اکرم (ص) و هر گونه اهانت به مفاهیم اسلامی یا نشر و درج کاریکاتور علیه پیامبر اسلام (ص) محکوم شد.

همچنین از تلاشهای رسانه‌های همگانی برای ایجاد بستر گفتگو میان تمدنها استقبال و حمایت به عمل آمد.

در این قطعنامه، مسئله فلسطین یکی از بزرگ‌ترین مشکلات خاوریانه توصیف و بر لزوم اتخاذ موضع واحد در خصوص مسئله فلسطین تأکید شد و ارج نهادن به سرزمینهای اشغالی در سوریه و فلسطین نیز مورد توجه قرار گرفت.

در قطعنامه پایانی اجلاس بر حمایت از سودان در برابر تهدیدات خارجی تاکید و از همه تلاشها برای دفع دخالت خارجی نیز حمایت شد.

بند دیگری از این قطعنامه درخصوص به رسمیت شناختن حق استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای و تبدیل منطقه خاورمیانه به منطقه عاری از سلاحهای کشتار جمعی، به ویژه سلاحهای هسته‌ای است که هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران این پیشنهاد را مطرح کرد و به تصویب رسید.

در این بند بر حق مسلم همه کشورها برای استفاده از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آمیز تأکید شده است.

یکی از موارد مهم این بند محکوم کردن ترور دانشمندان هسته‌ای در جهان اسلام و همچنین ابراز نگرانی شدید از توان هسته‌ای رژیم صهیونیستی است.

تحکیم همبستگی و وحدت میان کشورها و تأکید بر ضرورت از بین بردن عوامل کینه نیز در این قطعنامه مورد توجه قرار گرفت.

در قطعنامه پایانی هشتمین اجلاس بین‌‌المجالس همچنین هر گونه اقدام تروریستی محکوم شد و حمایت از گروههای اقلیت مسلمان مورد توجه قرار گرفت.

درخصوص مسائل زنان نیز در این قطعنامه بر لزوم حمایت از زنان در سرزمینهای اشغالی به خصوص قدس تأکید شد.

تأکید بر حفظ حاکمیت ارضی سوریه نیز در این قطعنامه گنجانده شده است.



پایان اجلاس بین‌المجالس اسلامی در سودان



هشتمین اجلاس اتحادیه بین‌المجالس اسلامی که از دو روز پیش در خارطوم مرکز سودان درحال برگزاری بود، با صدور قطعنامه‌ای به کار خود پایان داد.



قطعنامه پایانی این نشست که با حضور نمایندگان پارلمانی ۵۰ کشور اسلامی ازجمله هیئت پارلمانی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد مورد تأیید شرکت کنندگان قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران پیشنهادهای مختلفی را از جمله در زمینه خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای، حق برخورداری همه ملتها از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای، توسعه بخشهای زیربنایی و گسترش همکاریهای اقتصادی و نیز فرهنگی به ویژه در بخش جوانان و بانوان و همچنین حل مسائل منطقه‌ای از جمله درمورد عراق، افغانستان، فلسطین و سوریه ارائه کرد که مورد تأیید نمایندگان کشورهای اسلامی قرار گرفت و در قطعنامه پایانی اجلاس گنجانده شد.

در مراسم پایانی این اجلاس که آقای لاریجانی ریاست هیئت پارلمانی ایران را بر عهده داشت در سخنانی از نمایندگان پارلمانی کشورهای شرکت‌کننده خواست دربارهٔ مسائل و مشکلات جهان اسلام و توطئه‌های استکبار علیه جوامع اسلامی هوشیار باشند و همکاریهای پارلمانی را در اولویت قرار دهند.

در این نشست همچنین مقرر شد اجلاس بعدی بین‌المجالس اسلامی دو سال بعد در بورکینافاسو برگزار شود.

بنا بر این گزارش، قرار است رئیس مجلس شورای اسلامی تا ساعتی دیگر با حضور در کاخ ریاست جمهوری با عمر بشیر رئیس جمهور سودان دیدار کند که خبرهای تکمیلی متعاقباً ارسال خواهد شد.

آقای لاریجانی همچنین امروز در حاشیه اجلاس در یک کنفرانس خبری حضور یافت و مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی تشریح کرد.


IRIBNews RSS TopNews
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.