تأیید حکم حبس ابد برای رهبران مخالفان بحرینی

جهان > خلیج‌فارس– گروه بین‌الملل:
درحالی‌که فعالان حقوق بشر امیدوار بودند رژیم آل‌خلیفه حداقل حکم مخالفان این رژیم را تعدیل کند دادگاه تجدید‌نظر این کشور احکام محکومیت ۲۰ نفر از فعالان سیاسی بحرین را بدون توجه به انتقادهای بین‌المللی تأیید کرد.

در احکام اولیه‌ای که برای مخالفان صادر شده بود هشت نفر از فعالان سیاسی بحرین ازجمله حسن مشیمع، از رهبران شیعه مخالفان این کشور، از سوی دادگاه نظامی به حبس ابد محکوم شده‌ بودند که این مسئله در کنار احکام ۱۲ نفر دیگر از سوی دادگاه تجدید نظر تأیید شد. در میان افرادی که حکم‌شان تأییده شده است نام عبدالهادی خواجه، فعال سرشناس بحرینی هم دیده می‌شود که در اعتراض به بازداشتش دست به اعتصاب غذای۱۱۰ روزه زد.

عبدالهادی خواجه هم از سوی دستگاه قضایی رژیم آل خلیفه در کنار حسن مشیمع به حبس ابد محکوم شده است. هفت‌ نفر از محکومان به‌صورت غیابی و بدون امکان دفاع از خود محاکمه شده‌اند. گروه‌های بین‌المللی حقوق بشر خواستار آزادی این افراد شده و اعلام کرده‌اند که هیچ سند و مدرکی از سوی مقامات بحرینی در اثبات اتهامات این افراد ارائه نشده‌است.

مقام‌های بحرینی مدعی شده‌اند که این افراد در جریان تظاهرات سال گذشته، از خشونت استفاده کرده یا مرتکب تبلیغ استفاده از خشونت شده‌اند. پادشاه بحرین مدعی شده است که با انجام اصلاحات، به مطالبات مخالفان پاسخ می‌دهد و به همین‌خاطر فعالان حقوق بشر به همین‌خاطر امیدوار بودند که دادگاه در حکم مخالفان این کشور تجدید نظر کند.

مخالفان بحرینی می‌گویند وعده‌های داده‌شده توسط مقام‌های بحرینی توخالی است و سرکوب معترضان در این کشور همچنان ادامه دارد. مریم خواجه، دختر فعال حقوق‌بشر بحرین با اعلام اینکه خانواده محکومان این دادگاه از تأیید احکام حیرت زده نشده‌اند، گفت: بدون نظارت بین‌المللی و هیچ پاسخگویی از سوی رژیم بحرین هیچ امیدی به تغییر در این کشور نیست. مخالفان بحرینی اعلام کرده‌اند که در اعتراض به این مسئله در مقابل خانه‌های رهبران مخالفان این کشور تجمع می‌کنند.

تظاهرات در منامه

مردم بحرین روز گذشته همچنین با برگزاری تظاهراتی در پایتخت این کشور خواهان آزادی رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و سایر بازداشت‌شدگان بحرینی شدند. جمعی از فعالان بحرینی در این تظاهرات گسترده در منامه پایتخت این کشور از مسئولان دولت خواستند هرچه سریع‌تر نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و سایر بازداشت‌شدگان بحرینی را آزاد کنند. فعالان بحرینی اعلام کرد‌ه‌اند که نیروهای رژیم آل خلیفه شنبه گذشته هم هفت فعال بحرینی را دستگیر کردند. در درگیری‌های نیروهای آل‌خلیفه با مخالفان طی هفته‌های گذشته شمار زیادی در ۱۶روستای این کشور و مناطق مختلف زخمی شده‌اند.

همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که تظاهرات مشابهی هم برای اعلام همبستگی با مهدی ابودیب رئیس سندیکای معلمان بحرینی برگزار شده است. این فعال بحرینی به تازگی از سوی نیروهای رژیم آل‌خلیفه بازداشت شد.معترضان خواهان آزادی‌ بیشتر در کشور، پایان دادن به تبعیض علیه شیعیان این کشور که اکثریت جمعیت بحرین را تشکیل می‌دهند هستند. آمارهای رسمی نشان می‌دهد در جریان اعتراضات در بحرین که از فوریه ۲۰۱۱ شروع شده، حداقل ۶۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

این در حالی است که در آمارهای فعالان حقوق بشر آمار کشته‌شدگان بسیار بیشتر از این رقم است. وکلای مخالفان بحرینی اعلام کرده‌اند نسبت به احکام صادره درخواست تجدید نظر می‌دهند؛با توجه به سابقه رژیم آل‌خلیفه اما بعید است در این احکام تغییر به‌وجودآید.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.