تئاتر تمرین دموکراسی است

حسین پاکدل عنوان کرد:

سینما پرس ـ گروه هفت هنر/ نویسنده، مجری، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر کشورتئاتر و تماشای آن را نوعی تمرین دموکراسی دانست.

حسین پاکدل نویسنده، مجری، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر و تلویزیون که این روزها مشغول تمرین در نمایش «ترن» است در گفت و گو با خبرنگار تئاتر سینما پرس اظهار داشت: در حال حاضر مشغول تمرین در نمایش «ترن» به کارگردانی نیما دهقان هستم، در این نمایش من نقش یک نویسنده را ایفا می کنم.

وی با اشاره به اینکه «ترن» تئاتری با موضوع دفاع مقدس است، گفت: ماجرای شهید وشهادت و جانباز موضوعی نیست که از یاد جامعه برود البته ممکن است بخشی از جامعه به دلیل درگیری و گرفتاری دچار کم توجهی بشود اما نبود شهدا و جای خالی آنها در همه خانواده هایی که شهید داده اند احساس می شود.

پاکدل افزود: شهدا، جانبازان و افراد آسیب دیده ما از جنگ هستند و جنگ موضوعی نیست که بتوان آن را فراموش کرد اما وقتی این مقوله در قالب نمایش روایت می شود باید با نگاهی امروزی به تحلیل مسائل بپردازد، بنابراین باید با یک دید امروزی روایت شود.

این بازیگر تصریح کرد: تئاتر اساسا باید زبان زمان خود باشد با ارجاع به یک مفهوم، اتفاق ویا حادثه بزرگی مثل جنگ که جنبه ملی و فراگیر نیز دارد بنابراین به روز بودن یکی از مسائل اساسی برای بیان وقایع است.

وی با اشاره به تبادل مناسب میان عوامل نمایش ترن، خاطر نشان کرد: ذات تئاتر هنر فردی نیست اگرچه در نهایت امضای کارگردان پای اثر است اما باید گفت که تئاتر یک هنری جمعی بوده که در تعامل با یکدیگر و در نتیجه کشف و شهود شکل می گیرد به اعتقاد من تمرین وتماشای تئاتر یک نوع تمرین دموکراسی است یعنی گفتن وشنیدن وسکوت کردن برای شنیدن حرف دیگران.

انتهای پیام/ش.ع/ن.ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۳۷۹۹۳


شبکه خبری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.