تحول در حوزه علم با نگاه دینی میسر می گردد

۸ م دیماه ،

تحول در حوزه علم با نگاه دینی اتفاق می گردد و رویکرد دینی را در مجامع علمی می توانند به نحو موثری جریان سازی کند.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران؛ همایونی، عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: جریان تمدن سازی تحول در حوزه علم با نگاه دینی اتفاق می افتد و از علوم انسانی و دستاورد های علمی فرهنگی سوار می گردد.نظیر سبک زندگی و سایر مطالعات فرهنگی که اتفاق می افتد.

 وی گفت: تمدن در جنبه های غرب مادی گراست و در بررسی تمدن و الگوسازی ما باید به منابع و علوم انسانی با رویکرد دینی باشیم.

** بازنگری مفاهیم فرهنگ و تمدن را جدی بگیریم

در نشست تخصصی علوم انسانی و تمدن نوین اسلامی که به همت دفتر مطالعات راهبردی پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد بازنگری مفاهیم فرهنگ و تمدن در حوزه اندیشه از نکات جدی پیشرفت تلقی گردید.

** الگوی پیشرفت اسلامی، دانش پیشرفته را می طلبد

علوم انسانی و هر علمی داخل و خارج دارد و تحول علوم انسانی را نباید نادیده بگریم.

در مطالعات علمی سلول تشکیل علوم نظریه هاست و نظریه ها از مفاهیم و تعاریفی استوار است و در پیشرفت ها نباید از دانش روز که رویکرد دینی دارد غافل بمانیم.

در ادبیات کشور علوم بر اساس روش و گاهی بر اساس موضوع تعریف می گردد و بعضی مواقع علوم انسانی را جزء Scince تلقی می کنند و نگاه دوم بر اساس موضوع که بر اساس ارتباط انسان با سایر موضوعات است علوم انسانی است و دانش هایی که ملحق می گردد به چنین ادراکی، علوم انسانی تلقی می گردد.

در نخبگان دو دسته تلقی وجود دارد و با نگاه روشنی می نگرند و علوم انسانی را علم می دانند و اشخاصی که بر اساس موضوع تکلیف می کنند علوم انسانی را جدا از Scince می دانند چرا که موضوع غیر انسان است.

محقق کشورمان در ادامه گفت: باید از اصلاح دانشگاهیان گام برداشت، بعضی علوم اجتماعی را جدا از علوم انسانی می دانند و در اسلامی کردن علوم انسانی واضح نیست کدام بخش مورد نظر است.

وی افزود: حوزه و دانشگاه دو نهاد می باشند که با هدف ارتقا جامعه انسانی گام برمی دارند.

همایونی همچنین در ادامه ارتقا جامعه را در گرو وحدت حوزه و دانشگاه دانست و افزود: ما به فرایندی نیاز داریم که تمام مباحث را در بر بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: وحدت علوم در همه ابعاد و اشکال وجود دارد و تمام لایه ها به هم پیوسته اند به این خاطر است که تلفیق رشته ها مبحث میان رشته ای را در علوم مطرح می سازد.

همایونی در ادامه گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که بعضی از مقوله ها تا چارچوبی پیدا می کنند خود را از موضوع فرهنگ و تمدن جدا تلقی می کنند به عنوان مثال هنر، رسانه ، تکنولوژی و … و این در حالی است که با بازنگری فرهنگ در موضوعات میتوان در بسیاری از مشکلات چاره جویی کرد./ح


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.