تحول سبز موبایلی در راه است

 نسترن صائبی: شرکت تحقیقاتی جونیپر گزارش می‌دهد که ۲۰۰ میلیون واحد از این گوشی‌ها به گونه‌ای طراحی خواهند شد که ۸۰ درصد قطعات آن قابلیت بازیافت دارند. همچنین ۳۰ میلیون واحد از این گوشی‌های سبز در سال میلادی جاری وارد بازار خواهند شد. این امر نشان می‌دهد که مصرف‌کنندگان به طور روزافزون با محصولاتی مواجه می‌شوند که دیگر به تلی از زباله تبدیل نمی‌شوند. چندین شرکت فناوری نظیر اسپرینت و اپل هم‌اکنون تلاش می‌کنند که محصولات سبز را وارد این بازار کنند و به نظر می‌رسد که شرکت‌های دیگر نیز به تبع به این روند رو خواهند آورد. اسپرینت از سال گذشته تاکنون چندین گوشی سبز تولید کرده که یکی از آنها Replenis سامسونگ است.

این گوشی تقریبا کاملا از مواد قابل بازیافت درست شده و قرار است که شرکت TreeHugger و جامعه ملی Audubon که در زمینه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش فعالیت می‌کند، برای این گوشی اپلیکیشن‌های مختلفی طراحی کنند. اسپرینت قصد دارد به زودی تمامی گوشی‌های موبایل را آزمایش کرده و تاثیر آنها را روی محیط‌ زیست و قابلیت‌شان را برای بازیافت ارزیابی کند. علاوه بر این، اسپرینت در همین راستا قصد دارد فیلم پلاستیکی و جوهرهای سمی را از گوشی‌های خود حذف کند.

این مطالعه نشان می‌دهد که تغییرات اجتماعی به تازگی در مورد مسوولیت در قبال محیط زیست به وجود آمده که ممکن است تحولی را نیز در تولید وسایل الکترونیکی ایجاد کند. به طور مثال، اپل به تدریج در حال بازنگری فرایند تولیدش است و قصد دارد موادی چون پلاستیک‌های PVC را از آی‌پد و آیفونش حذف کند.

تیم کوک، مدیر اجرایی اپل این تغییرات را پس از اینکه به کارشناسان مستقل محیط زیست اجازه داد فرآیند تولید این شرکت را برای ارزیابی میزان مسوولیتش در برابر محیط زیست بررسی کنند، باب کرد. براساس گزارش موسسه عمومی و محیط زیست پکن، ۲۰ کارخانه چینی که محصولات اپل را تولید می‌کنند، قبلا محیط اطراف‌شان را با گازهای سمی و فلزات سنگین آلوده کرده بودند.
در حال حاضر، اپل و اسپرینت گام‌های کوچکی را در این زمینه برداشته‌اند، اما این شرکت‌ها و شرکت‌های دیگر راه درازی را برای کاهش چشمگیر زباله‌های تولید و حذف تعداد گوشی‌های موبایل از زباله‌دانی‌ها دارند. آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا تخمین می‌زند که فقط یک چهارم گوشی‌ها موبایل قابلیت بازیافت را دارند. این در حالی است که میلیون‌ها گوشی هر ساله در سطل‌های زباله ریخته می‌شوند.
شرکت‌هایی همانند Computer Aid در تلاشند چاره‌ای برای این وضعیت بیندیشند و با اعمال نفوذ، قوانینی را تصویب کنند که بر اساس آن، سازندگان در مقابل زباله‌های الکترونیکی خود مسوول خواهند بود.
تام دیویس، مدیر اجرایی شرکت Computer Aid می‌گوید: من فکر می‌کنم که متمول‌ترین شرکت‌های دنیا که درآمدهای نجومی از فناوری‌های اطلاعاتی داشته‌اند، مسوولیت بیشتری در قبال زباله‌های الکترونیکی خود دارند.
در کنار این راهکارهای طولانی مدت، اقدامات دیگری نیز برای اطلاع‌رسانی به مردم انجام شده است. از جمله اینکه هفته‌ای را با عنوان «هفته ملی بازیافت گوشی موبایل» نامگذاری کرده‌اند تا از این طریق به کاهش تاثیرات منفی این گوشی‌ها روی محیط زیست کمک کند. علاوه بر این، هر ساله هفته‌ «روز زمین» برگزار می‌شود که در آن روز اپراتورهای مهم آمریکا از جمله AT&T و ورایزون گوشی‌های قدیمی و از کار افتاده خود را از مصرف‌کنندگان تحویل می‌گیرند تا برخی قطعات آنها را دوباره بازیافت کرده و یا از برخی دیگر دوباره در گوشی‌های جدیدشان استفاده کنند. ورایزون همچنین پروژه‌ای با نام HopeLine اجرا کرده و توانسته از ریخته شدن ۲۱۰ تن زباله الکترونیکی در زباله‌های معمولی جلوگیری کند.
mobiledia.com

۲۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.