تدابیر امام سجاد(ع) برای ماندگاری نهضت عاشورا

امام سجاد(ع) معدن علم اهل بیت(ع) است، هنگامی که در مجلس عبید‌الله ابن زیاد وارد می‌شوند و آغاز به خواندن خطبه می‌کنند، قدرت یزید و خاندان بنی امیه را با صلابت زیر سؤال می‌برند و به یزید که قصد داشت قیام امام حسین(ع) را دنیا طلبانه جلوه دهد و تبیین کند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امام سجاد(ع) به دلیل نداشتن آزادی عمل در زمان امامت خود، تنها با سخنرانی‌های افشاگرانه و نوشتن دو کتاب مهم وقایع عاشورا را به مسائل اجتماعی مرتبط کردند تا پیام نهضت عاشورا را جاودانه کنند.

امام سجاد (ع) پیام کربلا را به گوش تاریخ رساندند

 یکی از مسئولیت‌های امام سجاد(ع) پس از واقعه عاشورا افشا گری وقایع کربلا بود. پس از واقعه عاشورا حکومت بنی امیه قصد داشت تا نام و یاد شهدای کربلا را از میان بردارد و با تحریف واقعه عاشورا هدف اصلی امام حسین(ع) را که مبارزه با ظلم و بیداد و احیای امر به معروف و نهی از منکر بود، از بین ببرد، اما با سخنرانی‌های افشاگرانه امام سجاد(ع) در مجلس عبید‌الله ابن زیاد، عموم به حقیقت قیام تاریخ‌ساز امام حسین‌(ع) پی بردند.

امام حسین(ع) در قیام خود با همراهی اهل بیت(ع) و خانواده خود نشان دادند که هیچ گاه در مقابل ظلم و ستم نباید تسلیم شد. بعد از واقعه عاشورا همراهی امام سجاد(ع) با کاروان شهدا و حمایت از اسرای کاروان کربلا از مسئولیت‌های مهم این امام بزرگوار بود که با وجود بیماری و مصیبت واقعه عاشورا به خوبی از عهده این مسئولیت برآمدند و پیام کربلا را آنچنان قاطعانه به گوش تاریخ رساندند که هنوز بعد از گذشت قرن‌ها ظهر عاشورا، داغی تازه برای شیعیان است.

سیدالساجدین معدن علم اهل بیت (ع) است

امام سجاد(ع) معدن علم اهل بیت(ع) است، هنگامی که در مجلس عبید‌الله ابن زیاد وارد می‌شوند و آغاز به خواندن خطبه می‌کنند، قدرت یزید و خاندان بنی امیه را با صلابت زیر سؤال می‌برند و به یزید که قصد داشت قیام امام حسین(ع) را دنیا طلبانه جلوه دهد و تبیین کند که ایشان به خاطر حکومت قیام کرده‌اند، اجازه ندادند تا به هدف خود که تحریف واقعه عاشورا بود، برسد و با خطبه افشاگرانه خود به همه فهماندند که سید‌الشهدا(ع) با هدف احیای دین جد خود رسول‌الله(ص) و احیای امر به معروف و نهی از منکر و مبارزه با ظالم و احقاق حق مظلوم قیام کرده است.

بعد از سخنرانی‌های روشنگرانه امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) موجی ازخونخواهی امام حسین(ع) در بین مردم آغاز شد که برخی از این گروه‌ها به دلیل این‌که با امام زمان خود همراه نشدند به موفقیت نرسیدند اما برخی از این قیام‌ها مانند «قیام مختار ثقفی» با هدف خونخواهی امام حسین(ع) به موفقیت دست پیدا کردند. هدف اصلی امام حسین(ع) احیای دین جد خود بود اما راهبرد آن و هدایت آگاهانه این هدف بعد از واقعه عاشورا به عهده امام سجاد‌(ع) بود.

صحیفه سجادیه بعد از قرآن کریم و نهج البلاغه منبع غنی از معارف الهی است

یکی از القاب امام سجاد(ع) زین العابدین است و بسیاری از مسلمانان فقط این امام بزرگوار را با وجهه عبادی شان می‌شناسند، در حالی که زندگی سیاسی امام سجاد(ع) بعد از واقعه عاشورا دارای نکات برجسته و مهمی است. امام سجاد(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان با عنوان امام زمان نمی‌توانستند، حکومت سیاسی داشته باشند و مسائل سیاسی را بین مردم تبیین کنند، به همین دلیل اقدام به نوشتن کتابی با عنوان «صحیفه سجادیه» کردند.این کتاب مشتمل بر ۵۴ دعا است که همه این دعاها با مدح و ستایش خداوند آغاز می‌شوند و با موضوعاتی چون؛ توحید، ایمان، اخلاص، طلب حاجت، مقابله با سختی‌ها به مطرح کردن مسائل اجتماعی و سیاسی می‌پردازد.

امام سجاد(ع) به دلیل نداشتن آزادی عمل در جامعه سیاسی آن روز، با علم خود صحیفه سجادیه را به رشته تحریر در آورد. صحیفه سجادیه بعد از قرآن و نهج‌البلاغه از مهمترین آثاری است که حقایق معنوی الهی در آن بیان شده است و به همین دلیل به «زبور آل محمد(ص)» مشهور شده است. امام سجاد(ع) علاوه بر صحیفه سجادیه رساله‌ای به نام «رساله حقوق» دارند که در آن به ۵۱ حق که بر گردن اشخاص جامعه است اشاره می‌کنند.

این رساله به حق خردسال، حق مادر،حق فرزند،حق دشمن، حق مستشار و… می‌پردازد و بیان می‌کند که هر چیزی حقی دارد و همه اشخاص باید مانند پدرم حسین(ع) از حق خود دفاع کنند.امام سجاد(ع) در این رساله مفاهیم اجتماعی و سیاسی را به واقعه عاشورا مرتبط می‌کند تا بدین وسیله هدف امام حسین(ع) از قیام عاشورا را زنده و جاوید نگاه دارد.


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.