تروریست‌ها توطئه‌های خود برای برکناری بشاراسد را برباد رفته می‌بینند

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

“میرمسعود حسینیان” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به انتخابات آتی ریاست جمهوری در سوریه، گفت: شاهد هستیم که در شرایط فعلی در خیلی از کشورهای منطقه انتخابات در حال برگزاری است و به نوعی می‌توان گفت، امسال، سال انتخابات است.

وی ادامه داد: در کشورهایی همچون الجزایر، عراق، افغانستان، لبنان، مصر و در سوریه نیز روند انتخابات را در زمینه‌های مختلف مشاهده می‌کنیم.  
 
حسینیان افزود: در شرایط فعلی اگر بخواهیم جنگ و بحران سوریه را در دو صحنه میدانی و سیاسی تصور کنیم، در حال حاضر، انتخابات در صحنه سیاسی بحران سوریه تجلی پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اگر انتخاباتی صورت بگیرد و بشار اسد مجددا بر سر کار بیاید، معارضه و گروه‌های تروریستی تمامی تلاش‌ها، اقدامات و توطئه‌هایی که در طول ۳، ۴ سال اخیر انجام داده‌اند، همه را برباد رفته می‌بینند.

حسینیان بیان کرد: تمامی تلاش‌های بین‌المللی مخالفان دولت بشار اسد برای برگزاری اجلاس‌ها و برپایی ژنو ۱ و ۲، اعزام نیرو‌های تروریستی به سوریه، ارسال سلاح و اموال، صدور فتواها، تمامی تلاش‌ها و همه و همه در جهت اسقاط دولت بشار اسد  و تنها برای هدف صورت می‌گرفت. 
 
وی با بیان اینکه اگر قرار باشد که با این انتخابات نظام بشار اسد برسر کار بماند، آنها تمام اقداماتشان برای براندازی نظام بشاراسد را بر باد رفته خواهند دید، تاکید کرد: آن‌ها تمام تلاششان را انجام دادند تا این انتخابات برگزار نشود، لذا شاهد هستیم که اتحادیه اروپا و دبیرکل سازمان ملل و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نسبت به این مسئله موضع‌گیری‌های خصمانه‌ای انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند نشان دهند که این انتخابات خلاف دموکراسی بوده و برگزاری آن روند صلح را در منطقه به خطر می‌اندازد.

حسینیان با تاکید بر اینکه از این پس نیز شاهد تشدید مواضع از سوی آنها خواهیم بود، اظهار داشت: این احتمال وجود دارد که معارضه حملات و انفجارها را گسترش دهند تا ناامنی بیشتری ایجاد کنند و مانع از برگزاری انتخابات شوند و همچنین ترور‌ها در سوریه بیش از گذشته شود، که به هرحال تمامی اینها را می‌توان جزو فرضیات محتمل دانست.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: با توجه به شرایط فعلی در سوریه، طرف مقابل با تمام وسایل ممکن به دنبال آن بوده تا به هر شکل از برگزاری انتخابات در داخل سوریه جلوگیری کند.

حسینیان در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر دولت سوریه به دلایل متعدد داخلی و بین‌المللی خود را پیروز انتخابات می‌داند، همچنین پیروزی‌هایی که این دولت در صحنه میدانی به دست آورده، آن را به این باور رسانده که می‌تواند در انتخابات پیروز شود.

وی ادامه داد: طبق قانون انتخاباتی در سوریه اگر انتخابات در این کشور برگزار نشود، رئیس‌جمهور می‌تواند به مدت ۲ سال دیگر حضورش را در صحنه تمدید کند اما پس از این تمدید دیگر امکان حضورش در صحنه انتخابتی وجود ندارد.

حسینیان تاکید کرد: بنابراین دولت و مردم سوریه به دنبال تجدید انتخابات و نه تمدید آن بوده و همچنین در تلاش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشورشان هستند، از این رو تلاش می‌کنند شرایطی فراهم کنند تا این انتخابات با حضور بالای مردم برگزار شود.

این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به قانون اساسی سوریه، مبنی بر اینکه نامزدهای ریاست جمهوری باید حداقل ۱۰ سال پیوسته مقیم سوریه باشند، اظهار داشت: آنها بر این باورند فردی که ۱۰ سال در داخل کشور نبوده با شرایط آن آشنایی لازم را ندارد و نتواند قدرتش را  حفظ کند و البته شاید حربه‌ای برای تضمین موفقیت فرد به عنوان رئیس جمهور باشد.

وی  افزود: در حال حاضر شرایط بسیار حساسی میان دو طرف مخالفان و حامیان دولت سوریه است، چراکه آنها به خوبی می‌دانند در صورت عدم برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، احتمال ایجاد سردرگمی میان این دو گروه و همچنین افزایش هرج و مرج در داخل این کشور خواهد شد.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان خاطرنشان کرد: در هر صورت باید منتظر بود و دید که تا زمان برگزاری انتخابات که ۱۳ خردادماه است، روند آن به جه صورت پیش می‌رود و چه افرادی برای رقابت با بشار اسد وارد این عرصه می‌شوند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.