تسعیر ۷۴ هزار میلیارد تومانی دولت تخلف است

اردیبهشت ۱۴۰۳

رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات با طرح این سؤال که چرا دولت در هشت سال قبل عملیات تسعیر را انجام نداده است، گفت: هدف دولت از تسعیر ۷۴ هزار میلیارد تومانی پوشش تخلفات خودش بوده و می‌خواهد بگوید دولت را بدون بدهی تحویل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، “حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم” در جلسه علنی امروز (چهارشنبه)، در دفاع از طرح نحوه محاسبه و تکمیل دارایی‌های ارزی بانک مرکزی گفت: دارایی‌های خارجی بانک مرکزی کجاست؟ این دارایی‌ها در حساب‌های خارجی بانک مرکزی و خارج از کشور نگهداری می‌شود و بخشی از آن نیز بلوکه شده است.

وی افزود: اجرای بند (ب) ماده ۲۶ قانون پولی و بانکی از آغاز تصویب این قانون فقط یک بار اتفاق افتاده و آن هم در سال ۱۳۸۱٫ وقتی مجلس به صورت رسمی نرخ ارز را ۷۵۰ تومان تصویب کرد و شورای عالی اعتبار براساس این قانون عمل کرد، آیا دولت دلش به حال اجرای قانون می‌سوزد.

رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: چرا دولت در سال‌های قبل که تغییر نرخ ارز داشتیم ولو اندک تسعیر را انجام نداده است؟ تسعیر یک کار حسابداری است و از محل تسعیر سود به بانک مرکزی نیامده است.

مصباحی مقدم با بیان این که دو نوع سود شامل تحقق‌یافته و تحقق‌نیافته داریم، گفت: سود تحقق‌یافته ناشی از فروش ارز در بازار بوده که سود آن پس از دادن مالیات به دولت به بانک مرکزی می‌رود.

وی تصریح کرد: سود تحقق‌نیافته ناشی از تسعیر است و تسعیر صرفا تغییر حسابداری است.

نماینده تهران با طرح این سؤال که دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از کجا تامین شده است؟ گفت: وقتی نتوانستند ارز را در داخل به فروش برسانند تبدیل به دارایی خارجی شد و به عبارتی یک بار فروخته شده و پایه پولی را توسعه داده است.

مصباحی مقدم در پایان خاطرنشان کرد: هدف دولت از تسعیر ۷۴ هزار میلیارد تومانی، پوشش تخلفات خودش بوده و می‌خواهد اینگونه وانمود کند که دولت را بدون بدهی تحویل می‌دهد، در حالی که اینگونه نیست.

گفتنی است، “تسعیر” به معنای قیمت‌گذاری بر کالا است.

انتهای پیام/ش


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.