تصاویر ˝یرما˝ اشکم را سرازیر کرد

۱۸خردادماه،

علی رفیعی در نشست خبری ˝یرما˝:

شبی از اجرای نمایش کاملا ناامید بودم که دوست عکاسم تعدادی از عکس‌های ˝یرما˝ را برایم آورد آن تصاویر آنقدر زیبا و زنده بود که اشک‌ من سرازیر شد.

به گزارش هنرآنلاین، نشست نمایش “یرما” امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد و علی رفیعی با ابراز قدردانی از همراهی مجید سرسنگی مدیر این تماشاخانه گفت: شرافت و جسارت آقای سرسنگی قابل تقدیر است، او از ما دعوت کرد نمایش‌مان را در این تالار به صحنه بیاوریم تا این اثر مضمحل نشود.

رفیعی در عین حال به شرایط اقتصادی نمایش “یرما” اشاره کرد و افزود: این نمایش طبق قوانین تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود و فروش گیشه فقط می‌تواند هزینه دکور و لباس را تامین کند و اندکی پول برای گروه می‌ماند. البته خوشبختانه همت و هنردوستی یکی از دوستان فرهنگی ما احسان رسول‌اف منجر شد ما مقداری تسهیلات دریافت کنیم.
وی دربارهٔ زمان تمرین گروه یرما ادامه داد: تنها کسی که احوال ما را در سالن تمرین می‌پرسید یک دوربین ۳۶۰ درجه بود که مواظب حرکات و رفتار ما بود که دست از پا خطا نکنیم. ما در چنین شرایطی زندگی کرده‌ایم.

رفیعی با اشاره به شرایط دشوار اجرای نمایش “یرما” خاطر نشان کرد: شبی از اجرای نمایش کاملا ناامید بودم که دوست عکاسم تعدادی از عکس‌های “یرما” را برایم آورد آن تصاویر آنقدر زیبا و زنده بود که اشک‌ من سرازیر شد. با حمید پورآذری دستیارم تماس گرفتم و گفتم حاضرم نمایش را پنج روز در یک زیر زمین بدون دکور ‌، لباس و نور اجرا کنم فقط به این سبب که دوستان هنرمند و ارباب جراید آن را ببینند و پس از اینکه بچه‌های گروه این موضوع را با آقای سرسنگی مطرح کردند ایشان گفت: چرا پنج روز اجرا بروید، بیایید و نمایش را در ایرانشهر اجرا کنید.

کارگردان “یرما” در ادامه از شکل گیری گروه جوان بازیگرانش ابراز خرسندی کرد و گفت: اتفاقی که در کارگاه آموزشی ما افتاد در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد، در این گروه انرژی بی‌نظیر و شوق و شعف بازی کردن بسیار است هر بار که این بچه‌ها روی صحنه می‌روند گویی بلیت بخت آزمایشان برنده شده است و با این شوق است که فنون و تکنیک‌ها در تمام بدنشان جاری می‌شود.

او در ادامه تاریخچه‌ای از اجرای نمایش “یرما” یبان کرد و افزود: ما به دعوت حسین پارسایی مدیر وقت مرکز هنرهای نمایشی قرار شد بار دیگر نمایش «خاطرات جامه‌دار از زندگی و قتل میرزاتقی‌خان فراهانی» را اجرا کنیم، علاوه بر بازیگران ثابت گروه چند بازیگر مدعو دعوت کردم اما چیزی نگذشت که دریافت کردم که دامنه فاجعه بسیار گسترده‌تر از قدرت تحمل من است، چرا که بازیگران مدعو هر یک در چند پروژه درگیر بودند.

این کارگردان صاحب نام تئاتر ایران تاکید کرد: برای اجرای نمایشم نیازمند بازیگرانی بودم که تسلط بدنی داشته باشند و در خلاقیت کار سهیم شوند اما تعدادی از بازیگران آن نمایش این ویژگی را نداشتند به همین سبب از اجرای آن نمایش صرفه نظر کردم و قرار شد کارگاهی آموزشی برگزار و نسل جوانی راتربیت کنم که این اتفاق افتاد و در حال حاضر از حضور ۱۲ بازیگر نمایش بسیار خرسندم و به خود می‌بالم. به آنان افتخار می‌کنم و تا جایی که انرژی و قدرت دارم با آنان کار خواهم کرد.

وی در ادامه با اظهار تاسف از شیوه‌های نادرست پرورش بازیگر در ایران خاطرنشان کرد: تربیت بازیگر در ایران سرشار از اشتباه و کمبود است و حاصلش این است که در طول این سال‌ها از هیچ یک از آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌ها یک بازیگر درست و درمان خارج نیامده است.

در ادامه این نشست نسرین درخشان زاده بازیگر نقش “یرما” با ابراز خرسندی از بازی در نمایشی به کارگردانی دکتر رفیعی گفت: هر بازیگر ایرانی آرزو دارد با دکتر رفیعی کار کند، قبل از حضور در کارگاه ایشان در چند کارگاه دیگر شرکت کرده بودم اما زمانی که کار می‌خواست به نتیجه برسد سرپرست کارگاه ترجیح می‌داد با بازیگران اسم و رسم دار کار کند. اما دکتر رفیعی به تک تک ما اطمینان و اعتماد بسیار بسیاری کرد. پشت همه ما ایستاد و به ما اعتماد به نفس داد تا نمایش به صحنه بیاید.

همچنین مصطفی ساسانی بازیگر نقش‌ «خوآن» نیز گفت: تا دو سه سال پیش حتی رویای بازی در نمایش دکتر رفیعی برایم باور کردنی نبود چه رسد به اینکه واقعا در نمایش ایشان بازی کنم.

وی در عین حال با اشاره به مشکلات فراوانی که برای بازی در این نمایش داشته است‌، افزود: برای گرفتن این نقش گویی باید با زمین و زمان مبارزه می‌کردند.

نیر عباسی دیگر بازیگر نمایش هم بازی در نمایشی از دکتر رفیعی را یکی از آرزوهای هر بازیگر ایرانی دانست‌.

ساناز روشنی هم از اعتماد دکتر رفیعی سپاسگزاری کرد.

شهلا ندری هم گفت: به دست آوردن چیزی در گروه دکتر رفیعی به راحتی امکان پذیر نیست و بازی مقابل ایشان بسیار سخت‌تر از بازی جلوی تماشاگر است.

مهدی اعتماد بازیگر نقش مرد بال‌دار نیز گفت: نقشی را بازی می‌کنم که در متن اصلی وجود ندارد و تا آخرین اجرای ما همچنان برای این نقش ایده داریم.

مسعود جوان‌بخش بازیگر نقش “ویکتور” با ابراز خرسندی از حضور در گروه دکتر رفیعی گفت: با ورود به کارگاه دکتر فهمیدیم معنای بودن در گروه یعنی چه و این برای ما بسیار مهم بود.

مجتبی آقا میرزایی بازیگر نقش خواهر شوهر “یرما” نیز گفت: خوبی گروه دکتر در این است که تا آخرین لحظه می‌توان امیدوار بود که در نمایش ایشان حضور داشته باشیم چون ذهنشان بسیار باز است.

سارا اولیازاده دیگر بازیگر نمایش هم حضور در نمایش “یرما” را بهترین فرصت زندگی‌اش دانست و گفت: تجربه کار گروهی را در هر جایی نمی‌شود بدست آورد و من از دکتر رفیعی سپاسگزارم که این فرصت را فراهم کرد.

سپس آیدین شفایی یکی از اعضای گروه موسیقی توضیحاتی دربارهٔ ساخت موسیقی نمایش ارائه کرد و گفت: اولین نکته در همکاری با دکتر رفیعی این است که با یک فرد بسیار مطلع درموسیقی کار می‌کنیم، ایشان یک آرشیو موسیقی بسیار خوب دارد و کار با ایشان بسیار سخت بود چون گوششان پر از موسیقی‌های بسیار خوب است.

در نشست نمایش “یرما” علی رفیعی از اجرای نمایشی تازه با همکاری محمد چرمشیر و گروه جوان بازیگرانش همراه با تعدادی از بازیگران قبلی‌اش خبر داد که این روزها در مرحله‌ی مقدماتی است.

نمایش “یرما” نوشته فدریکو گارسیا لورکا با ترجمه احمد شاملو و طراحی و کارگردانی علی رفیعی هر شب ساعت ۲۰ در تالار سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.