تعزیه را دنیا به رسمیت شناخته است

۲۲م دیماه ،

معاون هنری وزیر ارشاد پس از حضور در همایش و نمایش آیین تعزیه/

حمید شاه آبادی گفت: میراثی تعزیه را دنیا به رسمیت شناخته و خوشبختانه در ماه های محرم و صفر امسال حرکت‌های خوبی برای مطرح کردن این هنر انجام شده که برگزاری این همایش نیز نوعی ارج نهادن به حرکت یونسکو در ثبت تعزیه در بخش میراث فرهنگی و معنوی دنیا بود.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، شب قبل حمید شاه آبادی معاون امور هنری وزیر ارشاد به همراه تاریا ویرتانن رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در ایران در مراسم افتتاحیه «همایش و نمایش آیین تعزیه» در فرهنگسرای نیاوران حاضر شد و از نمایشگاه عکس و مجلس تعزیه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) دیدن کرد.

همزمان با فرا رسیدن ایام عزاداری ماه صفر «همایش و نمایش آیین تعزیه» با همکاری معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موسسه فرهنگی هنری ملت و دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران به میزبانی فرهنگسرای نیاوران برگزار می گردد.

حمید شاه آبادی دربارهٔ برگزاری «همایش و نمایش آیین تعزیه» در جمع خبرنگاران گفت: در صد سال اخیر هنر تعزیه با چالش هایی روبه رو شده و هم اکنون نیا این هنر به توجه بیشتری نیاز دارد تا به حفظ و اشاعه آن کمک شود. هر حرکت پژوهشی که ذهن ها را به سمت تفکر در این هنر و جدا نگه داشتن تعزیه از تحریف ها سوق دهد قابل ارج و قدردانی است.

وی ادامه داد: تعزیه میراثی است که دنیا آن را به رسمیت شناخته و خوشبختانه در ماه های محرم و صفر امسال حرکت های خوبی در زمینه تعزیه صورت گرفته است. برگزاری این همایش نیز نوعی ارج نهادن به حرکت یونسکو در ثبت تعزیه در بخش میراث فرهنگی و معنوی دنیا بود.

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به چالش های موجود در ثبت بعضی میراث فرهنگی ایران در یونسکو گفت: بسیاری از کشورهای همسایه ایران در قبل جزئی از ایران قدیم بوده اند و به طور طبیعی اشتراک های فرهنگی و هنری بسیاری بین ما و این کشورها وجود دارد.

وی افزود: به سبب جایگاه ویژه ایران و اشتراک هایی که ما با بعضی کشورهای همسایه داریم ثبت بعضی میراث فرهنگی مشترک ما در یونسکو ممکن است مورد چالش قرار گیرد. همان گونه که ثبت نوروز هم با این چالش رو به رو بود ولی ما تمام تلاش خود را به کار می گیریم تا از میراث فرهنگی و هنری خود حفاظت کنیم.

عکس ها بهترین لحظه ها را ثبت کرده اند

حمید شاه آبادی معاون هنری وزیر ارشاد پس از دیدن نمایشگاه عکس «عاشورایی» این همایش، در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین اظهار کرد: مهمترین ویژگی این نمایشگاه زاویه دید برگزار کنندگان برای بر طرف کردن جای خالی چنین عکس هایی بود. در این نمایشگاه یک نوع جامعه شناسی و معرفی رسوم مردم برای عزاداری عاشورایی در نقاط مختلف ایران است.

معاون هنری وزیر ارشاد با اشاره به حمایت های این ارگان از چنین فعالیت هایی گفت: اداره کل هنرهای تجسمی با استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود از این کارها حمایت می کند، زیرا این گونه کارها می تواند جمع بندی و نتیجه گیری مناسبی داشته باشد.

وی افزود: به طور حتم امکانات و ظرفیت های موجود در اختیار هنرمندان قرار می گیرد ولی این کافی نیستف زیرا حاصل تلاش هنرمندان باید به مردم معرفی شود تا مردم بتوانند با آثار هنرمندان ارتباط برقرار کنند که در این زمینه رسانه ها و مخصوصا تلویزیون در دیده شدن این فعالیت ها نقش بسیار مهمی دارند.

شاه آبادی دربارهٔ کیفیت عکس هایی که در این نمایشگاه وجود دارد گفت: بسیاری از نمادهایی که در عکس های این نمایشگاه وجود دارد برای اولین بار است که مععرفی می شوند به همین سبب اگر قرار باشد از این عکس ها کتابی تهیه شود حتما از آن حمایت می کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: عکس ثبت یک لحظه است و هنرمند عکاس با انتخاب بهترین لحظه برای ثبت در یک فریم می تواند فضای مورد نظر خود را برای مخاطب بیان کند. بسیاری از عکس های این نمایشگاه این ویژگی را داشتند و توانسته بودند لحظه مناسب را برای ثبت اثر انتخاب کنند.

«همایش و نمایش آیین تعزیه» به مدت سه روز با برگزاری نشست‌های علمی با موضوع نسخ، نمادها و موسیقی تعزیه و برپایی سه مجلس تعزیه در روزهای ۲۱ الی ۲۳ دی سال جاری در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.
نشست‌های علمی پژوهشی آیین تعزیه در روزهای جمعه و شنبه ، ۲۲ و ۲۳ دی از ساعت ۱۸ در سالن اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

همچنین مجالس تعزیه با حضور گروه های برگزیده استان های مازندران، تهران و قم اجرا می گردد که در این اجراها مجلس تعزیه شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) در ساعت ۲۰ روز پنجشنبه اجرا شد و در ساعت ۲۰ روز جمعه ۲۲ دی مجلس تعزیه شهادت امام حسن مجتبی (ع) و شنبه ۲۳ دی مجلس تعزیه شهادت امام رضا (ع) به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام / ۴۲


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.