تنظیم بازار کار سختی است

جام جم آنلاین: همایش روز اصناف امروز با حضور محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهوری و مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد؛ از حواشی جالب این همایش اعتراف غضنفری به سخت بودن تنظیم بازار با اتکا بر بخشنامه و اظهار نظر رحیمی درباره غضنفری بود؛ رحیمی در این نشست تأکید کرد که غضنفری نزدیکترین وزیر به وی در بدنه دولت است.

به گزارش جام‌جم آنلاین همایش روز اصناف امروز پنجشنبه اول تیرماه همزمان با روز اصناف برگزار شد. این همایش که با حضور رحیمی و غضنفری برگزار شد؛ علاوه بر سخنانی که در متن موضوع اصناف گفته شد با حواشی جالبی همراه بود.

“مهدی غضنفری” وزیر صنعت، معدن و تجارت که به عنوان یکی از مهمانان ویژه این همایش پشت تریبون رفته بود هنگامی که نوبت به سخن گفتن درباره تنظیم بازار رسید با اعتراف ضمنی به شکست برخی طرح‌های بخشنامه‌ای در رویارویی با بازار گفت:  تنظیم بازار کار سختی است.

غضنفری در این نشست همچنین علت تغییر پی‌در پی معاونان بازرگانی داخلی وزارتخانه تحت مدیریتش را نیز اعلام کرد و گفت: انصافا تنظیم بازار کار خیلی سختی است و هرچقدر هم که بازار کنترل شود، باز هم چند کالایی است که گرانتر باشد و این وظیفه آنقدر سنگین است که معاونان بازرگانی داخلی را ۲ سال بیشتر نگه نمی‌داریم و به آنها مرخصی می‌دهیم که از آن جمله می‌توان به تغییر آقای ضیغمی، آقای نکوهی‌مهر و آقای دولت اشاره کرد.

غضنفری و ادعای بیشترین حمایت از اصناف در دولت نهم و دهم

وی در این نشست با بیان اینکه اصناف رابطه خوبی با روحانیت، ولایت و نظام دارند، گفت: شاغلان اصناف همواره افرادی بوده‌اند که تلاش کرده‌اند این رابطه تضعیف نشود، و البته باید توجه داشت که بیشترین حمایت از اصناف در دولت نهم و دهم صورت گرفت چرا که دولت اصناف را از خود می‌داند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ اصناف به ۱۰ شکل مختلف در نظام توزیع کشور حضور فعال دارند و وظایف مختلفی را انجام می‌دهند که از آن جمله می‌توان به نقش دموکراتیک اصناف و حضور مردمی آنها، توسعه ۴۵ برند فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرده‌فروشی، توسعه ۷۰ برند فروشگاه‌های مجازی، توسعه ۳۶۰ میدان میوه و تره‌بار و ایجاد ۷۵ میدان جدید، ایجاد شهرک‌های صنفی، صنعتی در کشور، حضور بیش از ۳۰ شرکت بزرگ پخش در نظام توزیع مویرگی کشور، حضور ۲۷ هزار شرکت تعاونی مصرف، برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم و فعالیت‌های خدماتی اصناف اشاره کرد.

نظام توزیع کالا باید مکانیزه شود

وی همچنین افزود: در توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای نباید به تغییر تابلو بسنده کرد بلکه باید شعار فروشگاه‌های زنجیره‌ای خرید آسان باشد.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست همچنین خواستار توسعه مکانیزاسیون در نظام توزیع، توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌‌ای استاندارد، توسعه اطلاع‌رسانی به مشتریان و همچنین توسعه نظام‌‌های عرضه مستقیم و ساماندهی آنها در کشور شد.

رحیمی: اصناف خودشان “دولت” هستند/ غضنفری نزدیک‌ترین وزیر به من است

محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهوری دیگر مهمان نشست گرامیداشت روز اصناف بود که در سخنان خود تأکید کرد: اصناف خودشان را دست کم نگیرند، اصناف خودشان دولت هستند و در اداره کشور باید احساس مسئولیت کنند.

رحیمی همچنین درباره رابطه خود و غضنفری نیز گفت: در هیئت دولت نزدیکترین وزیر به من آقای غضنفری است و او همواره پی‌گیر تمام مطالبات اصناف است.

معاون اول رئیس‌جمهوری همیچنین افزود: دولت گرفتاری‌های متعددی دارد و همین که می‌خواهد کار کند ضربه‌های شدیدی از درون و بیرون می‌خورد و ما معتقدیم بدون اصناف نمی‌توان این سختی‌ها را سپری کرد.

رحیمی همچنین گفت: اصناف خواسته‌هایی دارند که در هفته آینده جلسه‌ای با آقای فراهانی می‌گذاریم و طرف مقابل آنها را نیز دعوت می‌کنیم تا به مشکلات رسیدگی ‌‌کنیم.

انتقاد رئیس شورای اصناف از اجرای سلیقه‌ای برخی مصوبات دولت در استان‌ها

“قاسم نوده فراهانی” رئیس شورای اصناف کشور نیز که در نشست گرامیداشت روز اصناف حضور داشت با بیان اینکه جامعه اصناف کشور ۷٫۵ میلیون شغل در کشور ایجاد کرده‌اند و ۱۷٫۵ درصد تولید ناخالص ملی به عهده این گروه است؛ بر سخنان غضنفری در باره حمایت دولت نهم و دهم از اصناف صحه گذاشت و گفت:: در دولت نهم و دهم بیشترین حمایت از اصناف شکل گرفته است و اصناف هم در زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بیشترین همکاری لازم را برای اجرای این قانون انجام داده است.

رئیس شورای اصناف کشور گفت‌: در حال حاضر ۶۰۰ هزار واحد تولیدی کوچک و ۲۰۰ هزار واحد توزیعی در کشور وجود دارد که لازم است از ۶۰۰ هزار واحد تولیدی حمایت لازم صورت گیرد و همچنین باید توجه داشته باشیم که تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومانی به آسانی در اختیار اصناف قرار نمی‌گیرد.

نوده فراهانی همچنین با بیان اینکه برخی مسئولان، مصوبات هیئت دولت را به صورت سلیقه‌ای در استان‌ها اجرا می‌کنند؛ از این روند انتقاد کرد و گفت : ما امروز درگیر جنگ اقتصادی هستیم لذا لازم است تعامل، همکاری و برادری بیشتر شود و روحیه بسیجی بیش از قبل وجود داشته باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.