توانایی تاکتیکی ایران در ساخت ناو هواپیمابر

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی باشگاه خبرنگاران؛ ناو هواپیمابر (Aircraft Carrier) شناوری جنگی و بسیار بزرگ است که جهت حمل هواپیما به صورت تخصصی استفاده می‌شود و وظیفه اصلی آن حمایت هوایی از کشورهایی است که با ساخت این قبیل شناورهای عظیم جنگی به دنبال تأمین منافع خود هستند.

بر اساس آمار گلوبال فایرپاور، کشورهای آمریکا با ۱۰، ایتالیا و هند با ۲، برزیل، انگلستان، تایلند، اسپانیا، روسیه و ژاپن با یک ناو هواپیمابر در سال ۲۰۲۴ بر‌ترین کشورهای این حوزه هستند.

برخی رسانه‌های خارجی مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت ناو هواپیمابری است که از مدل “یو اس اس نیمیتز” تبعیت می‌کند. البته که پتانسیل ساخت ناو هواپیمابر در کشور وجود دارد اما بعید به نظر می‌رسد که این مدل کپی‌برداری بوده باشد هر چند که رسانه‌های خارجی در شانتاژ خبری به وظایف دیکته شده خود عمل می‌کنند.

روزنامه Washingtonpist با بررسی سیر ساخت ناو هواپیمابر توسط ایران از ۶ فوریه تا ۱۹ مارچ ۲۰۲۴ می‌نویسد: مطلبی که محرز شده این است که ایران ساخت ناو هواپیمابر را آغاز کرده است و شواهد نشان می‌‌دهد که در ایستگاه کشتی‌سازی گاچین مشغول انجام این کار است.

روزنامه New York Times در خصوص ساخت ناو هواپیمابر اعلام کرد: ایران در حال ساخت یک مدل شبیه ناو هواپیمابر کلاس «نیمیتز» ایالات متحده امریکا است و این ناو هواپیمابر در ایستگاه کشتی سازی گاچین در بندرعباس در منطقه خلیج فارس انجام می‌شود.

این روزنامه در خصوص اهداف ساخت ناو هواپیمابر توسط ایران اضافه کرد: ایران با اهداف ایده‌آل و تمرین نظامی ساخت ناوهواپیمابر را آغاز کرده است.

سایت Stripes در مقاله‌ای به قلم هندریک سیموئز نوشت: ایران در حال ساخت ناو هواپیمابر در نزدیکی تنگه هرمز است.

این سایت در ادامه با اشاره به جالب بودن این عمل (ساخت ناو هواپیمابر) توسط ایران به نقل از جیسون ساتالا (مقام مسئول نظامی امریکا) تصریح کرد: نیروی دریایی آمریکا در این خصوص نگران نیست. نویسنده مقاله در پایان مدعی است که باید به کمک کشورهای منطقه امنیت خاورمیانه را تامین کرد.

سایت Times در مقاله‌ای با اشاره به توانایی ایران در ساخت ناو هواپیمابر اعلام کرد: ناو هواپیمابر USS Nimitz حدود ۱۰۹۲ فوت طول دارد و جزء بزرگ‌ترین کشتی‌های جنگی دنیا به حساب می‌آید و ایرانیان دو سوم نقشه آن را ساخته‌اند.

این سایت مدعی است ایران از سیستم گروه حامل هواپیما (CAG) استفاده می‌کند و این باعث می‌شود که عرشه ناو هواپیمابر مرموز‌تر شود.

روزنامه Washington Times درمقاله‌ای به قلم دوگلاس ارنت نوشت: ایران بخشی از یک ناو هواپیمابر بزرگ را ساخته است که شبیه یک ناو هواپیمابر آمریکایی است.

این روزنامه همچنین در خصوص اهداف ساخت این ناو اضافه کرد: شاید این ناو در راستای دست بالای ایران در مذاکرات هسته‌ای یا یک هدف تبلیغاتی و یا منفجر کردن آن در یک تمرین نظامی باشد.

سایت ۲۴۷wallst نوشت: ایران دو سوم کار روی ناو هواپیمابر آمریکایی کلاس نیمیتز را انجام داده است و به نظر ساخت این مدل جالب است.

سایت rt به نقل از کار‌شناسان نظامی نوشت: شواهد نشان می‌دهد که ایران در حال ساخت یک ناو هواپیمابر در یک کارخانه کشتی‌سازی است و این ناو هواپیمابر نماد بی‌اعتمادی در مذاکرات هسته‌ای آتی خواهد بود.

این سایت همچنین در ادامه گفت: ایران در حال ساخت ناو هواپیمابر به منظور منفجر کردن و غرق کردن آن در دریا است و این یک اقدام تبلیغاتی است.

سایت nytimes درباره توانایی ایران در ساخت ناو هواپیمابر نوشت: ایران ساخت یک ناو هواپیمابر را آغاز کرده است اما اهداف آن بسیار مرموز و پیچیده است.

امیر دریادار “حبیب‌الله سیاری” فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اخیراً در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفته بود پتانسیل ساخت ناو هواپیمابر در کشور وجود دارد اما تصمیم آن با بزرگان کشور خواهد بود.

این نکته نشان می‌دهد که پتانسیل ساخت ناو هواپیمابر یک توان بومی است و یقیناً نیروهای مسلح توانمند جمهوری اسلامی ایران اعم از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی ایران که در حیطه حفاظتی خود (خلیج فارس و دریای عمان) فعالیت می‌کنند، ‌ می‌توانند نیاز‌ها و تجهیزات دریایی خود از جمله ناو هواپیمابر را بسازند و وارد چرخه دفاعی کشور کنند.

موضوع دیگری که مطرح است اینکه ایران بر خلاف شانتاژهای خبری به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست و جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال تأمین ثبات در منطقه بوده و هست و این امر نشان می‌دهد که دروغ پراکنی منابع غربی در این زمینه درست نیست و این اقدام ایران در راستای تأمین ثبات و صلح امنیت در منطقه است و دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای صلح و امنیت منطقه‌ای تدوین شده است.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.