توقف اعزام دانشجوی دکتری به کرسی‌های زبان فارسی دانشگاه‌های خارجی

۱۶م دیماه ،

11-12.jpg

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل با تاکید بر توسعه کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های خارج از کشور، گفت: حدود ۲۵۰ دانشجوی خارجی در دوره دکتری رشته‌های زبان فارسی و ایران‌شناسی در قالب بورسیه در داخل کشور تحصیل می‌کنند.

دکتر قربانی در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به تعداد کرسی‌های زبان فارسی در دانشگاه‌های خارج از کشور، گفت: در حال حاضر ۳۰ کرسی زبان فارسی در خارج از کشور تحت نظر مرکز همکاری بین‌المللی فعالیت می‌کند.

وی با بیان اینکه تقاضا برای ایجاد این کرسی‌ها بسیار است، اظهار کرد: حدود ۴۰ تقاضای تازه داریم اما از نظر ساختار و بودجه با محدودیت روبرو هستیم، ولی با این وجود کارها با همکاری بنیاد سعدی در حال انجام است.

قائم مقام وزیر علوم ادامه داد: اخیرا برای اولین بار در دانشگاه لوب‌ بیانا و ماری‌بور اسلوونی کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی تاسیس شده است، البته در اسلواکی هم در آینده تاسیس خواهد شد.

قربانی با بیان اینکه کشورهای بسیاری برای ایجاد این کرسی‌ها در دستورکار وزارت علوم قرار دارند، اظهار کرد: امیدواریم با حمایت مسوولین نظام و تخصیص بودجه و تعیین ساختارهای سازمانی این کار انجام شود.

وی با اشاره به نحوه فعالیت کرسی‌های موجود خاطر نشان کرد: یکی از خالص‌ترین کارها در زمینه علمی و فرهنگی در حال انجام است، چرا که این کرسی‌ها در بحث تعاملات، زبان فارسی، تاریخ ایران و اسلام کار می‌کنند.

قربانی با اشاره به طرح تربیت استادان بومی، گفت: بسیار از استادان در این کرسی‌ها دانشجویانی که نخبه و ممتاز می باشند را به ما معرفی می‌کنند و آنان در قالب بورس دکتری در داخل کشور تحصیل می‌کنند.

قائم مقام وزیر علوم در خاتمه با اشاره به طرح اعزام دانشجویان دکتری زبان فارسی در قالب فرصت‌های مطالعاتی و به صورت مقطعی به کرسی‌های زبان فارسی در سایر کشور‌ها، گفت:‌ با تغییر در نرخ ارز این طرح فعلا متوقف شده است.

انتهای پیام


ایسنا
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.